دسته‌بندی نشده · می 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان | جلال الدین محمد بلخی | انتشارات اهورا قلم



معرفی کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجواناندر کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان شنونده‌ی پنج داستان از کتاب مثنویِ مولانا جلال الدین محمد بلخی خواهید بود که جملگی به همت سیده فاطمه زهرا صادقی دزفولی، فراخور فهم مخاطب نوجوان امروزی، بازنویسی شده‌اند.

درباره کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان:

مولوی یکی از نامی‌ترین چهره‌ها در فرهنگِ ایرانی – اسلامی‌ست. مهم‌ترین کتاب او مثنوی معنوی نام دارد: اثری سترگ (مشتمل بر 26 هزار بیت) که حاوی بدیع‌ترین دیدگاه‌های عرفانی، عمیق‌ترین توصیه‌های اخلاقی و غنی‌ترین اندیشه‌های فلسفی‌ست. سوای تمام این‌ها، مثنوی معنوی به لحاظ ادبی نیز شاهکاری مسلم است.

مجموعه‌ی این دلایل کافی‌اند تا لزوم مطالعه‌‌ی کتاب مثنوی و بهره بردن از آن بر ما روشن شود. با این حال، باید اذعان داشت که در دست گرفتن اصل کتاب مثنوی و غوطه خوردن در متن آن، به چند دلیل، ابداً کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد:

نخست اینکه مخاطب امروز بین خود و سروده‌های مولانا، فاصله‌ای به درازای چند سده می‌بیند. پس طبیعتاً در بادی امرِ مطالعه‌ی مثنوی، این کتاب را سرشار از لغات مهجور و عبارات دشوارفهم می‌یابد. در ثانی، چنانکه گفتیم، کتاب مثنوی حاوی پیچیده‌ترین تأملات جناب مولاناست. پس شکی نیست که فهم آن، صرف نظر از دشواری‌های زبانی‌اش، به خودی خود سخت، و مستلزم آشنایی قبلی با فضای فکری سراینده است.

با این حال، همانطور که گفتیم، مطالعه‌ی کتاب‌هایی چون مثنوی مولوی، شاهنامه‌ی فردوسی، گلستان سعدی و … برای ما بسیار لازم و ضروری‌ست. در چنین شرایطی، بهترین راهْ مواجهه‌ی غیرمستقیم با متون دشوار کلاسیک، در قالب بازنویسی‌های موجود از آن‌هاست. در همین راستا، کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان، پیشنهادی مناسب برای مخاطبین کم‌سن‌وسالی‌ست که قصد آغاز آشنایی با مولانا جلال الدین محمد بلخی را دارند.

فاطمه زهرا صادقی در این اثر پنج قصه از کتاب مثنوی را انتخاب کرده و با بازنویسی آن‌ها به نثرِ روشن و ساده‌ی امروز، اثری توأمان سرگرم‌کننده و آموزنده در اختیار نوجوانان فارسی‌زبان قرار داده است.

در پایان باید اشاره‌ای نیز به گوینده‌ی اثر، شهناز خواجه وند، داشت؛ کسی که با صدای گرم و خوانش استادانه‌ی خود، لذت گوش سپردن به کتاب صوتی پندانه را برای مخاطبین نوجوان دوچندان نموده است.

کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان مناسب چه کسانی است؟

این کتاب را به نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات کلاسیک ایران پیشنهاد می‌کنیم.

با جلال الدین محمد بلخی بیشتر آشنا شویم:

جلال‌الدین محمد بلخی، معروف به رومی (Rumi) و ملقب به مولانا، عارف و شاعر پرآوازه‌ی پارسی‌زبان بود که در سال 604 ه.ق، در شهر بلخ دیده به جهان گشود. او فرزندِ شیخ و واعظ مشهور دوران، بهاءُالدّین وَلَد بود که به سبب علم و فضل فراوانش، سلطان العلما خوانده می‌شد. بهاءالدین ولد شاگردان پرشماری داشت که در کار دین و امر طریقت، وی را مرجعی یگانه قلمداد می‌کردند.

مولانا پس از مرگ پدر، رویه‌ی وی را در پیش گرفت و جانشین او در کار هدایت مریدان گشت. اگرچه پس از آشنایی با شمس تبریزی (که بحث آن طولانی و خارج از حوصله‌ی این مطلب است) تحولاتی شگرف در مولانا پدید آمد که منجر به جدایی راه وی از مریدان گشت.

سه اثر عمده‌ی مولانا عبارتند از مثنوی معنوی، دیوان کبیر شمس و کتابی منثور با عنوانِ فیه ما فیه.

در بخشی از کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان می‌شنویم:

در روزگارانی که مارگیری شغلی اصیل به حساب می‌آمد و مردم مارگیرها را مردانی پُرزور و شجاع می‌دانستند، مارگیری میانسال که بسیار حرفه‌ای بود در خانه‌ای اشرافی و زیبا زندگی می‌کرد. پدران او در مارگیری نظیر نداشتند و این کار را به نسل‌های بعد از خود نیز آموخته بودند. مارگیر در کنار خانه‌اش کلبه‌ای چوبی داشت که در آن مارهایی را که هر روز شکار می‌کرد نگهداری می‌نمود. مارگیر پس از مدتی نگه‌داری از مارها، زهرشان را می‌گرفت و به پزشکان و دانشمندان شهر خود می‌فروخت تا برای معالجه و ساخت دارو از آن استفاده کنند.

یک روز صبح زود، طبق روال هر روز، مارگیر تور مارگیری‌اش را بر شانه انداخت و سبدی که در آن مارها را قرار می‌داد به دست گرفت و به سمت جنگل سرسبز و زیبای نزدیک شهر رفت تا به مارگیری بپردازد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی پندانه: قصه‌هایی از مولانا برای نوجوانان | جلال الدین محمد بلخی | انتشارات اهورا قلم