معرفی و دانلود کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید | رولف دوبلی | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشیدرولف دوبلی در کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید مخاطبین خود را به ساختن زندگی‌ای شاد و به دور از هیاهو دعوت کرده است. او با توصیف کارکردهای مخرب پیگیری اخبارِ روز، توصیه‌هایی سودمند ارائه نموده که توجه بدان‌ها فرد را از چنگال اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلویزیونی نجات می‌دهد. گفتنی است که خوانش این کتاب صوتی، بر عهده‌ی عادل فردوسی پور، مجری ورزشی محبوب کشورمان بوده است.

درباره کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید:

عصری را که در آن به سر می‌بریم، عصر اطلاعات خوانده‌اند. این نامگذاری، مؤید نکته‌ای بسیار مهم و جالب توجه است: از میان بی‌شمار خصیصه‌ی متمایزکننده‌ی زمانه‌ی ما، از جمله علم‌محوری، تکنولوژی‌سالاری، سکولاریزه شدن و غیره و غیره، این وفور اطلاعات است که نشان اصلی زمانه‌ی ما تلقی می‌شود. به راستی چرا؟

جای تردید نیست که تسهیلِ انتشارِ اطلاعات دگرگونی‌هایی اساسی را در زیست اجتماعی انسان‌ها رقم زده است. ما مردمان امروز، برخلاف پدران و مادران خود، با یک کلیک ساده جهان را همچون شهر فرنگی پیش چشم خود می‌بینیم. ارتباطات مجازی دنیا را که پیش‌تر وسیع و مملو از شگفتی می‌نمود، برای ما کوچک و «دم‌دستی» کرده. به نحوی که دیگر به سختی فاصله‌ای میان خود و همنوعانمان در نقاط دور و نزدیک احساس می‌کنیم. انفجار اطلاعات و به تبع آن، تولد بنگاه‌های بزرگ خبررسانی، باعث کمرنگ شدن هرچه بیشتر شکاف‌های فرهنگی نیز شده است. پیگیری اخبار و دنبال کردن فضائل و رذایل آدمیانی از خاک و تبار دیگر، خواه و ناخواه این تصور را به ما القا می‌کند که آدمیزاد همه جا یک ذات واحد را از خود به نمایش می‌گذارد! البته این بحث بسیار مفصل‌تر و پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌آید. هدف از این مختصر، تنها بیان پاره‌ای از تفاوت‌های بنیادین عصر ما با اعصار پیشین بود.

باری، وضعیت و تحولی که توصیف شد، همچون اغلب مسائلِ انسانی – اجتماعی، هم مزایایی برای جامعه‌ی انسانی به ارمغان آورده، هم دشواری‌ها و معضلاتی. رولف دولبی در کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید (Stop Reading the News) بر روی اثرات مخرب این وضعیت تمرکز کرده است. در واقع، تلاش او در اثر یادشده این بوده که ما را از تبعات روانی زیان‌باری آگاه سازد که قرار گرفتن در مسیر سیلِ ویرانگرِ اخبار و اطلاعات، به بار می‌آورد.

کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید به شما خواهد آموخت که برای داشتن زندگی‌ای شاد و آکنده از آرامش، باید به بسیاری از الزامات زیست مدرن نه بگویید؛ باید بتوانید به اعتیادی نیرومند، نیرومندتر از اعتیاد به هر مواد مخدری، فائق آیید. این اعتیاد، اعتیاد به اخبار است. اخبار ریز و درشتی که از چپ و راست ما را احاطه کرده و به مرور باعث سرساممان شده‌اند. در این بین، خبر بد این است که این سرسام، علائم بیرونی ندارد! زمانی که معتاد ماده‌ای مخدر می‌شوید، بدن شما به اشکال گوناگون خطرات این اعتیاد را بهتان گوشزد می‌کند. اعتیاد به اخبار اما اینگونه نیست. ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید که در دام آن گرفتار آمده‌اید و هیچ راه فراری ندارید.

خود رولف دوبلی نمونه‌ی یک معتاد به اخبار بوده. البته، او مدتی‌ست ترک اعتیاد کرده و بسیار هم از این بابت خشنود است! رضایت واقعی او اما زمانی حاصل می‌شود که دیگران را هم در مسیری ببینید که خود پیموده است. کتاب پیگیر اخبار نباشید در راستای تحقق همین آرزو نگاشته شده.

دوبلی در این اثر شنیدنی با زبانی ساده و بی‌تکلف، از خطرات پیگیری حریصانه‌ی اخبار سخن گفته، و راه‌های دوری از فضاهای خبری (اعم از کانال‌های اینترنتی، شبکه‌های تلویزیونی و …) را با شما در میان گذاشته.

گفتنی‌ست که خوانش این اثر بر عهده‌ی عادل فردوسی پور، گوینده و مجری نام‌آشنای کشورمان بوده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید:

– کتابی ارزشمند. (The Courier Mail)
– گیرا، جذاب و درخشان. (Christoph Franz)
– دولبی صاحب یکی از بهترین اذهان اروپاست. (Matt Ridley)
– رولف دولبی هوشمندانه و قانع‌کننده می‌نویسد. (Gerhard Schroder)

کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید مناسب چه کسانی است؟

افرادی که به دنبال خالی ساختن زندگی خود از هیاهوی بیهوده‌اند، بی‌شک از رولف دوبلی و کتاب پیگیر اخبار نباشیدِ او مطالب بسیاری خواهند آموخت.

با رولف دوبلی بیشتر آشنا شویم:

رولف دوبلی (Rolf Dobelli) از نویسندگان پرفروش حیطه‌ی خودسازی در جهان امروز است. از میان آثار مشهور او می‌توان به عناوین پرطرفداری چون «هنر خوب زیستن»، «هنر شفاف اندیشیدن» و «پیگیر اخبار نباشید» اشاره کرد. دولبی علاوه بر نویسندگی، به فعالیت‌های تجاری نیز اشتغال داشته، و ریاست شرکت بزرگ World.minds را عهده‌دار است. نثر روشن و لحن طنزآمیز و مطالب غیرکلیشه‌ای، سه عامل محبوبیت کتاب‌های رولف دوبلی است.

در بخشی از کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید می‌شنویم:

اگرچه اخبار به وضوح عصبی‌ام می‌کرد، هنوز عاجزانه احساس می‌کردم نمی‌توانم چشم از زرق‌وبرق مسحورکننده‌ی آن بردارم. خرده‌گزارش‌های خبری مدام مزاحم دنیای واقعی من می‌شد و ناگهان متوجه شدم که خواندن یک‌باره‌ی متون طولانی برایم دشوار شده است. انگار یک نفر توجه من را تکه‌تکه کرده بود. کم‌کم ترسیدم که بازه‌ی زمانی توجهم دیگر هرگز مانند گذشته نشود و نتوانم این تکه‌های کوچک را مجدداً سرهم کنم. به مرور از تئاتر اخبار فاصله گرفتم. بولتن‌های خبری و خوراک‌های وب را حذف کردم و خودم را به خواندن فقط چند وب‌سایت محدود کردم. ولی همان هم زیاد بود. تعدادشان را به تدریج به پنج، سپس چهار، سه و دو منبع محدود کردم و به خودم اجازه دادم حداکثر سه بار در طول روز به آن‌ها سر بزنم…





معرفی و دانلود کتاب صوتی پیگیر اخبار نباشید | رولف دوبلی | رادیو گوشه