دسته‌بندی نشده · می 31, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی گربه بلیتس | رابرت وستال | نوین کتاب گویا



معرفی کتاب صوتی گربه بلیتسکتاب صوتی گربه بلیتس نوشته‌ی رابرت وستال، روایت روزهای جنگ جهانی دوم است از نگاه گربه‌ی آواره‌ای به نام لرد گرت که مسافتی بسیار طولانی را به دنبال صاحبش می‌پیماید. این رمان توانسته جوایز و افتخاراتی مختلفی را کسب کند و تحسین منتقدان را از آن خود کند.

درباره کتاب صوتی گربه بلیتس:

در سال‌های جنگ دوم جهانی، گربه‌ای که در یک سانحه‌ آسیب دیده است، توسط یک دامپزشک نجات داده می‌شود. حال گربه پس از معالجه بهبود می‌یابد اما یکی از مهره‌‌های گردن او که در اثر تصادف بیرون زده بود هیچگاه به حالت طبیعی برنمی‌گردد. دامپزشک، گربه را به خانه‌ی خود راه می‌دهد و از او نگهداری می‌کند، اما پس از مدتی مجبور می‌شود که به طرف ساحل غربی برود، بنابراین تصمیم می‌گیرد لرد گرت را بگذارد نزد دوستانش که در نزدیکی خانه‌اش زندگی می‌کند.

مدت‌ها می‌گذرد و روزی دامپزشک پشت پنجره‌ی اتاق مطبش در ساحل غربی گربه‌ای می‌بیند که بسیار شبیه به گربه‌ی خودش است. او را به داخل مطب می‌آورد و پس از معاینه‌ی او و دیدن مهره‌ی گردنی که بیرون زده است، متوجه می‌شود که این گربه، همان لرد گرت خودش است که تمام این راه طولانی را پیموده برای پیدا کردن صاحبش.

در کتاب صوتی گربه‌ی بلیتس (Blitzcat) ما با آوارگی این گربه‌ی سیاه همراه می‌شویم که با گذر از هر شهر و روستایی با آسیب‌های غیر قابل جبران جنگ روبه‌رو می‌شود و با صحنه‌های دلخراشی رو به رو می‌گردد. رابرت وستال (Robert Westall) در این رمان به زیبایی میان واقعیت‌های تاریخی، مستندات روزشمار جنگ و قصه‌ای خیال‌پردازانه، ارتباط برقرار کرده است و به فرمی در روایت دست پیدا کرده که خشونت و تاریکی‌های جنگ، در بطن یک روایت فانتزی ظریف جا گرفته است.

افتخارات کتاب صوتی گربه بلیتس:

– برنده‌ی جایزه‌ی Nestlé Smarties Book
– از 100 کتاب برترِ گروه سنی بزرگسالان جوان به انتخابِ American Library Association

نکوداشت‌های کتاب صوتی گربه بلیتس:

– گربه بلیتس اثری سرزنده و پرقدرت است. (Times Literary Supplement)
– آمیزه‌ای جذاب از داستان و واقعیت. (Publishers Weekly)
– یک کتاب فوق‌العاده. (Fantastic Fiction)

کتاب صوتی گربه بلیتس مناسب چه کسانی است؟

نوجوانان و علاقه‌مندان به داستان‌های تاریخی دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب صوتی گربه بلیتس از رابرت وستال‌اند.

با رابرت وستال بیشتر آشنا شویم:

رابرت وستال (Robert Westall) در سال 1929 متولد شد و به سال 1993 از دنیا رفت. تجربه‌ی جنگ جهانی بر روحیه‌ و ذهنیت او تأثیری غیرقابل انکار داشت. به نحوی که اثر آن را در داستان‌های او نیز می‌بینیم. از وستال تاکنون سه کتاب با عناوینِ «مسلسل‌چی‌ها»، «قصه‌های ارواح» و «گربه بلیتس» به فارسی ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این نویسنده در طول دوران حیاتش افتخاراتی نیز به دست آورد، که از میان مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به توفیقش در دریافت جایزه‌ی گاردین اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی گربه بلیتس می‌شنویم:

به یکی از اتاق‌های جلویی رفتند. زمانی اتاق زیبایی بود، اما حالا رنگ‌وروی خود را از دست داده بود و اسباب بازی بچه‌ها در اتاق، ریخت‌وپاش‌تر از چمن جلوی خانه بود. فلارنس ونزلی مثل آجری در حال سقوط، روی کاناپه‌ی گودافتاده نشست. توی خودش فرو رفته بود و چشم‌هایش حالت خود را از دست داده بودند. بچه که از حس و حال مادر تأثیر گرفته بود، به گریه افتاد.

دستان پریده‌رنگ بلند فلارنس، که از تراشه‌های خشک‌شده‌ی سیب زمینی خالی خالی شده بود، بی‌اراده، همچون دستگاهی مکانیکی، حرکت کرد تا بچه را آرام کند. گروهبان میلم که نگاهش کرد، به نظرش آمد چین‌وچروک صورتش بیشتر شده است. انگار تحلیل رفته و به پیرزنی تبدیل شده بود. با خود گفت همین اتفاق هم برای من خواهد افتاد. وقتی بخواهم خبر تام را از زبان کسی بشنوم.
فهرست مطالب کتاب صوتی۷ دقیقهیادداشت نویسنده۹ دقیقهقسمت بیست و یک۹ دقیقهقسمت بیست و دو۸ دقیقهقسمت بیست و سه۱۲ دقیقهقسمت بیست و چهارادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی گربه بلیتس | رابرت وستال | نوین کتاب گویا