دسته‌بندی نشده · ژوئن 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام: از قرون وسطی تا سال 1500 میلادی، تاریخ یهود کمبریج، جلد 6 و 5 | سارا سویری



معرفی کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام: از قرون وسطی تا سال 1500 میلادی، تاریخ یهود کمبریج، جلد 6 و 5میان عرفان یهودی قبالایی و تصوف یهودیان چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ نقش دین اسلام در رشد فلسفه‌ی عرفانی یهودیان اروپا در قرون وسطی چیست؟ کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام نوشته‌ی سارا سویری به تاریخ عرفان و تصوف یهودیان اروپا می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام

مسلمانان و یهودیان در قرن سیزدهم میلادی آثار درخشانی را به رشته‌ی تحریر درآوردند و با تاثیرپذیری از عقاید و باورهای یکدیگر، به قله‌هایی در فلسفه‌ی عرفانی دست پیدا کردند. در عالم یهودیان قبالایی کتاب «زوهر، کتاب در خشندگی» با جامعیتی که در بیان مسائل داشت، به جایگاهی رفیع رسید. این کتاب را یکی از حلقه‌های قبالایی‌های گنوسی در اواسط قرن سیزده نوشته‌اند. در سمت و سویی دیگر در سنت عرفان اسلامی، کتابی به نام فتوحات المکیه به بیان علومی می‌پردازد که تحت عنوان علوم خفیه دسته‌بندی و در میان عرفا از طریق رویا منتقل می‌شد.

این دو اثر شاخص در سنت عرفانی در زمان و مکانی تقریبا مشابه نوشته شده‌اند و نقاط بسیار مهمی در سنت عرفان یهودی و اسلامی‌اند. هر کدام از این دو کتاب نتیجه‌ی جهان‌بینی، جغرافیا و سنت آیینی متفاوتی هستند که در زمانی خاص در اندلس نگاشته می‌شوند و میان مردم اندلس که به نقش عرفان و دین در زندگی علاقه‌مند شده بودند، رواج می‌یابند و سال‌ها بعد به عنوان نقطه‌ی اوج باورهای عرفانی و عقلانی به حساب می‌آیند.

سارا سویری (Sara Sviri) در کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام با اشاره به این دو کتاب، سنت‌های عرفانی یهودی و اسلامی را در چارچوب مطالعات تاریخی بررسی می‌کند و بر تمایزهای بنیادین هر کدام به شکلی گونه‌شناسانه تمرکز می‌کند و در نهایت مقارنه‌ای میان عرفان اسلامی و یهودی برقرار می‌کند.

کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و پژوهشگران تاریخ ادیان، علاقه‌مندان به سنت‌های عرفانی در اسلام و یهود از خواندن این کتاب لذت فراوانی می‌برند.

با سارا سویری بیشتر آشنا شویم

سارا سویری پژوهشگر و مترجم اسرائیلی است و مدرک دکتری خود را از دانشگاه تل‌آویو اخذ کرده. شهرت عمده‌ی او برای پژوهش‌هایی است که در حوزه‌ی مطالعات عرفان یهودی و تصوف انجام داده است.

در بخشی از کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام می‌خوانیم

بررسی ماهیت دوگانه عرفان در عالم اسلام در دوران قرون وسطی، ما را با گونه‌های دوگانه مشابهی در عرفان یهودی در همین قرن مواجه می‌کند. چند سال پیش یک تحلیل گونه‌شناختی از دو گرایش روحانی یهودی قبالایی در اندلس ارائه دادم: یک رویکرد در کتاب الهدایه الی فرائض القلوب، نوشته بحیا ابن پاقودا و دیگری کتاب کوزاری نوشته‌ی یهودا هلوی است.

هر دو اثر به زبان عربی (یا عربی-یهودی) نوشته شده‌اند. یکی در نمیه دوم قرن یازده، و دیگری در نیمه اول قرن دوازده. در نیمه‌ی دوم قرن بیستم زمانی که گروه‌های اول قبالایی و نوشته‌های آنان در شهر پروانج و شمال اسپانیا رواج داشت، هر دو کتاب به زبان عبری ترجمه شد. هم‌اکنون هدف از رویکرد گونه‌شناختی، فراهم آوردن جایگاهی است تا از آن نقطه بتوان ذات و اصل گسترش آتی معنویت یهودی را به صورت بهتری مشاهده کرد، به ویژه گسترشی که برخلاف پیشینه‌ی اندلس اتفاق می‌افتد. این بحث به من کمک کرد تا این گونه‌شناسی را به صورت روشن‌تر بررسی کنم.

بحیا ابن پاقودا و فذائض القلوب:

بحیا ابن پاقودا در قسمت شمالی اسپانیای مسلمان و در طی قرن یازدهم (احتمالاً نسل پس از ابن گیبرول) زندگی می‌کرد. آثار وی نه تنها از جنبه‌ی تقوا و معنویت، ارتباط فرهنگی میان مسلمانان و یهودیان را به اثبات می‌رساند، بلکه همچنین جستجوی فردی و متعهدانه‌ی او در حوزه‌هایی است که در سنت خاخامی نادیده گرفته شده بود. در این راستا کتاب الهدلیه الی فرائض القلوب، نقطه‌ی تحول در تاریخ معنویت یهودی به حساب می‌آید.
فهرست مطالب کتابمواجهه عرفان یهودیان و مسلمانان در قرون وسطی در اندلس
پیشینه‌ی تاریخی
فلسفه‌ی عرفانی، عرفان صوفی، ابن مسرًه و اخوان‌الصفا
عرفان حروفیه: منحرف شدن مسیر تفکر
عرفان یهودی اندلس: بحیا ابن پاقودا و یهودا هلوی
بحیا ابن پاقودا و فذائض‌القلوب
یهودا هلوی و مفهوم طلب در کوزاری
نتیجه‌گیری
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام: از قرون وسطی تا سال 1500 میلادی، تاریخ یهود کمبریج، جلد 6 و 5 | سارا سویری