دسته‌بندی نشده · جولای 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب فیلسوف و پزشک قرن: زندگی و اندیشه‌ی اخلاقی دکتر آلبرت شوایتزر | پردراگ چیچوواتسکی



معرفی کتاب فیلسوف و پزشک قرن: زندگی و اندیشه‌ی اخلاقی دکتر آلبرت شوایتزرپردراگ چیچوواتسکی در کتاب فیلسوف و پزشک قرن اندیشه‌ی اخلاقی و زندگی شخصی آلبرت شوایتزر، فیلسوف و پزشک آلمانی را مورد بررسی قرار داده است. او اثری را پیش روی مخاطبان خود می‌گذارد که یکی از بهترین منابع برای مطالعه درباره‌ی این فیلسوف برجسته است.

درباره کتاب فیلسوف و پزشک قرن

پردراگ چیچوواتسکی (Predrag Cicovacki) در کتاب فیلسوف و پزشک قرن (Albert Schweitzers Ethical Vision)، به بررسی زندگی شخصی و اندیشه‌ی فلسفی آلبرت شوایتزر، پزشک، موسیقی‌دان و فیلسوف آلمانی پرداخته است. در ارتباط با این شخصیت برجسته آثار چندانی به رشته‌ی تحریر درنیامده، به‌ویژه او در ایران بسیار مهجور مانده است. حتی هنگامی که دانشجویان فلسفه به مطالعه‌ی آثار شوایتزر می‌پردازند، اغلبْ نمی‌توانند فلسفه‌ی او را درک کنند و در بیشتر اوقات دچار بدفهمی می‌شوند.

فیلسوف و پزشک قرن یکی از بهترین منابعی‌ست که تاکنون در ارتباط با آلبرت شوایتزر به رشته‌ی تحریر درآمده است. پردراگ چیچوواتسکی در این کتاب تمام همت خود را به کار گرفته تا شوایتزر را در مقام فیلسوفی اخلاقی و اندیشمندی دینی مورد بررسی قرار دهد. همچنین نکاتی که او از زندگی شوایتزر بیان می‌کند، دو چندان بر جذابیت این اثر اضافه کرده است. از سکنا گزیدن در خلوت و انزوای جنگل‌های آفریقا گرفته تا همه‌ی شب را به نوشتن گذراندن…

از شوایتزر چنین نقل می‌کنند: «بیشترین افتخاری که می‌تواند نصیب یک نظام فکری شود، این است که ظالمانه محک زده شود تا میزان حقیقتی که در آن نهفته شده، آشکارا گردد». پردراگ چیچوواتسکی نیز در تألیف کتاب حاضر، بر مبنای همین جمله عمل کرده است. به‌عبارت روشن‌تر، در ارتباط با این کتاب آنچه بیش از همه درنظر می‌آید، تلاش نگارنده برای بررسی نظریه و عمل و میزان عجین بودن اندیشه و کنش شوایتزر است. او برهان‌های شوایتزر را زیر تیغ نقادی خود قرار داده و تلاش کرده تا اندیشه‌های اخلاقی او را بیازماید.

بد نیست کمی نیز به ساختار کتاب بپردازیم. فیلسوف و پزشک قرن در سه بخش روایت می‌شود؛ بخش اول گزیده‌ای از کتاب «احیای نگرش اخلاقی آلبرت شوایتزر» نوشته‌ی پردراگ چیچوواتسکی است. در قسمت دوم، نویسنده بینش اخلاقی دکتر آلبرت شوایتزر را زیر ذره‌بین خود قرار داده و در بخش سوم نیز بهترین نوشته‌های شوایتزر به فارسی ترجمه شده است.

کتاب فیلسوف و پزشک قرن مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌ی فلسفه از مطالعه‌ی کتاب فیلسوف و پزشک قرن لذت می‌برند.

با پردراگ چیچوواتسکی بیشتر آشنا شویم

پردراگ چیچوواتسکی در هشتم ماه ژوئن 1960 در صربستان متولد شد. او دانشیار فلسفه است و تاکنون چندین کتاب منتشر کرده که تا این‌ لحظه تنها همین اثری که معرفی آن را مطالعه‌ کردید به فارسی منتشر شده است. در ادامه عناوین انگلیسی برخی آثار او را مطالعه می‌کنید: «Dostoevsky and the Affirmation of Life» و «Between Truth and Illusion».

جملات برگزیده‌ی کتاب فیلسوف و پزشک قرن

– معجزه قبل از این‌که در جهان رخ دهد باید در ما رخ دهد. بدون وجود ملکوت خدا در ما، هیچ ملکوت خدا در جهان وجود نخواهد داشت.
– عقل، نوری است که روح را از درون روشن می‌کند و به ما کمک می‌کند معنی اشیا، جهان و راز وجود را بفهمیم.
– انسان در رسیدن به ماه، از دیدن گل‌هایی که زیر پایش شکوفه می‌دهند قاصر است.
– ما چیزهای بسیاری اختراع کرده‌ایم، اما قادر به خلق حیات نیستیم. ما حتی یک پشه هم نمی‌توانیم بیافرینیم.
– این واقعیت که در طبیعت، موجودی می‌تواند برای موجودی دیگر درد و رنج به بار بیاورد و حتی به بی‌رحمانه‌ترین شکلِ ممکن با او رفتار کند، راز دشواری است که تا وقتی که زنده‌ایم بر ما سنگینی می‌کند.

در بخشی از کتاب فیلسوف و پزشک قرن می‌خوانیم

شارحان متعددی، دل‌مشغولی شوایتزر به احساس تقصیر را «بیش از اندازه لوتری» دانسته‌اند. آن‌ها خاطرنشان کرده‌اند یکی از واژه‌های آلمانی‌ که شوایتزر به کار می‌برد Schuld است که هم به معنی «تقصیر» است و هم «مدیون بودن». ما باید بیش‌تر روی معنی دوم تأکید کنیم تا معنی اول و بیش‌تر باید تأسف، مسئولیت و واقع‌گرایی سالم و نه احساس تقصیر مدام را پاسخ مناسب به تصمیم‌هایی که می‌گیریم و هیچوقت رضایت‌بخش نیستند، به حساب بیاوریم.

این نظرات معقول هستند، ولی توجه به این نکته هم اهمیت دارد که دلیل پافشاری شوایتزر بر احساس تقصیر، اخلاقی بود نه الهیاتی. احساس تقصیر مورد نظر او، اساساً به آرمان‌ها و معیارهای والای اخلاقی ربط دارد، اخلاقی که مبتنی بر حرمت نهادن به حیات است. این احساس تقصیر، فقط معلول این نیست که می‌دانیم چه‌قدر از کمال آرمانی تمدن دوریم، بلکه بیش‌تر ناشی از درک این واقعیت است که تلاش‌های ما برای زندگی کردن بر اساس معیارهای بالای اخلاق حرمت نهادن به حیات چه‌قدر ناچیز است. این‌که اهداف و آرمان‌های مورد نظر این اخلاق هرگز کاملاً دست‌یافتنی نیستند عذر موجهی بر این نیست که کسی اشتیاق و علاقه و پایبندی نداشته باشد و برای بهبود وضع جهان نکوشد. به نظر شوایتزر هر نظام اخلاقی‌ای که شایسته‌ی این نام باشد، باید شامل چند عنصر مطلق هم باشد؛ باید آن‌چه عملاً خارج از توان‌مان است از ما بخواهد. «پرسشِ از تکلیف انسان در قبال همسایه‌اش را در نظر بگیرید. اخلاق نمی‌تواند به طور کامل تحقق پیدا کند بدون این‌که امکانِ از خود گذشتگی کامل در میان باشد.» وقتی از چنین ایثارهایی دوری می‌کنیم، باید احساس تقصیر و مسئولیت به ما دست دهد. باید احساس‌ کنیم کاری بیش از آن‌چه توانستیم برای همسایه‌ها و به طور کلی برای سایر موجودات زنده انجام دهیم، نکرده‌ایم.
فهرست مطالب کتابداستان یک روح بزرگ
زندگی من برهان من است
فیلسوفی برای عصر ما
چرا شوایتزر نادیده گرفته شد؟
بینش اخلاقی آلبرت شوایتزر
زندگی آلبرت شوایتزر
نگرش شوایتزر به فلسفه
اخلاقِ حرمت نهادن به حیات
بررسی انتقادی اندیشه‌های اخلاقی شوایتزر
نگرش اخلاقی شوایتزر برای روزگار ما
سخنان دکتر آلبرت شوایتزر
آلبرت شوایتزر به روایت تصویر
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب فیلسوف و پزشک قرن: زندگی و اندیشه‌ی اخلاقی دکتر آلبرت شوایتزر | پردراگ چیچوواتسکی