دسته‌بندی نشده · می 11, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب لذت‌های عرفانی | محمدمهدی اسماعیل پور | انتشارات فرنام



معرفی کتاب لذت‌های عرفانیمحمدمهدی اسماعیل‌پور در کتاب لذت‌های عرفانی نظریات اخلاقی و مباحث عرفان شرقی را از منظری فلسفی بررسی می‌کند و با واکاوی در آرای فیلسوفان مطرح جهان سعی دارد که این مفاهیم را مورد بازنگری قرار دهد.

درباره‌ی کتاب لذت‌های عرفانی:

انسان مدرن در جهان پرهیاهوی امروز در اوج امکانات و رفاهیت مادی به دنبال حلقه گمشده‌ای می‌گردد که گاه خودش هم از آنچه نسبت به آن فقر دارد، ناآگاه است. آن بخش خالی و تهی شده‌ی زندگی معاصر همان توجه به معنویات و گرایشات عرفانی‌ست که در تار و پود آیین تصوف، ادبیات عرفانی و دین مبین ما تنیده شده است.

با آغاز قرن معاصر و به بن‌بست خوردن اندیشه‌های مدرن و پست مدرنیسم در جوامع غربی، بسیاری از افراد از فرقه‌های مختلف و با هر دین و مسلک به سمت آموزه‌های عرفانی مشرق گرایش پیدا کرده‌اند و تسکین و آرامش خود را در رویکردهای معناگرایانه شرقی جستجو می‌کنند.

این رغبت و تمایل را می‌توان در آثار هنری و فرهنگی رسانه‌های مختلف مشاهده کرد که با الهام از مفاهیم معنوی شرق، لذت بصری و آرامش را به مخاطبین خود منتقل می‌نمایند و در نهایت این گوهر گرانبهای عرفان و تصوف اسلامی‌ست که در هر محفلی می‌درخشد و توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

کتاب لذت‌های عرفانی ارتباط معناداری بین عرفان و فلسفه ایجاد کرده است و با ارائه تعریف لذت از زوایای گوناگون، اقسام مختلف آن را برمی‌شمرد و به بررسی آن‌ها می‌پردازد. دکتر محمدمهدی اسماعیل‌پور پس از سال‌ها تجربه در عرصه مطالعات عرفان شرقی به جنبه‌های گسترده‌ی این مسلک و راه‌های رهایی‌بخش آن در زندگی می‌پردازد.

کتاب لذت‌های عرفانی مناسب چه کسانی است؟

علاقمندان متون عرفانی و پژوهشگران حوزه تصوف و سیر و سلوک معنوی از این اثر بهره زیادی خواهند برد.

در بخشی از کتاب لذت‌های عرفانی می‌خوانیم:

«عشق» یکی از شگفت‌انگیزترین آفریده‌های خالق است که جز در نهاد انسان، آن هم برای شناخت خود، هستی و خدا، به ودیعه گذاشته نشده است. عشق، هم از طرف عاشق و هم از سوی معشوق افاضه می‌شود لذا گفته‌اند: ‌«آن جا که میان دو چیز، نوعی تعلّق آگاهانه‌ی لذت‌بخش وجود دارد، عشق وجود دارد و از همین رو برای تشخیص مفهوم عشق، می‌توان گفت: عشق، نوعی تعلق آگاهانه‌ی لذت‌بخش میان دو چیز است.» «ابن‌عربی» نیز می‌گوید: «عشق، قرین لذتی است که هیچ لذتی فراتر از آن نیست.

از نظر او، لذت‌های عشق دوگونه است‌؛ چنان‌چه لذت‌ها، دنیوی شود، جنبه‌ی پستی به خود می‌گیرد و چنان‌چه با امیال والا و روحانی درهم آمیزد، والا می‌شود: عشق شگرف‌ترین شهوت و کامل‌ترین آن است و شهوت ابزار نفس است، با میل والا، والا می‌شود و با میل پست، پست می‌گردد و آن اراده‌ی لذت بردن است از آنچه که شایسته‌ی تلذّذ است.

لذّت دو نوع است: ‌روحی و طبیعی. چون نفس جزئیه زاده‌ی طبیعت است و طبیعت مادر اوست و روح الهی، پدرش؛ شهوت روحانی هیچ‌گاه از طبیعت رها نمی‌شود. لذت بردن انسان از کمال خویش، برترین لذت است.

بنابراین لذّت عرفانی عشق، از آن‌جا که در سرشت آدمی تنیده شده است، با هیچ لذتی قابل قیاس نیست. چه زیبا گفته است «عطار»: چه داند آن که نداند که چیست لذّت عشق / از آنکه لذّت عاشق ورای لذات است.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
تعریف لذّت
انواع لذّت
مبانی نظری لذّت
لذت‌گرایی شخصی آریستیپوس
لذت‌گرایی محدود یا مکتب اپیکور
لذت‌گرایی در قالب نفع عمومی جرمی بنتام
لذت‌گرایی عاطفی آدام اسمیت
لذت‌گرایی شخصی در قالب عمل به قانون راسل
نقد و تحلیل مکاتب لذت‌گرایی
لذت از دیدگاه حکمت اشراق
لذت از دیدگاه ملاصدرا
لذت از دیدگاه مولانا جلال‌الدین بلخی
لذت از دیدگاه قرآن
لذّت در احادیث و روایات
لذّت از دیدگاه نهج‌البلاغه
انواع لذت‌های عرفانی
لذت‌های عرفانی کاذب (منفی)
لذت‌های عرفانی اسلامی
ویژگی‌های لذت‌های عرفانی
1-لذت‌های عرفانی وجود بسیط‌اند
2-لذت‌های عرفانی پایدارند
3-لذت‌های عرفانی پایان ناپذیرند
بررسی لذت در مکتب ابن سینا
تعریف لذت از نظر ابن سینا
انواع لذت از نظر ابن سینا
تفاوت لذت‌های عارف با لذت‌های زاهد و عابد
لذت عارفان از نظر ابن سینا
ابتهاج عرفانی
حالات و مقامات عرفانی
شرایط بهره‌مندی از لذت‌های عرفانی
1- بیداری یا یقظه
2- توبه
3- بصیرت
4- ریاضت
5 – مراقبت
6- نیاز به ولیّ و راهنما
انواع لذت‌های عرفانی
1-لذت تجلّی و ظهور
2-لذّت عشق
3-لذّت ذکر
4- لذّت معرفت حق
5-لذّت سماع
6-لذّت سکینه و طمأنینه
7-لذت ذوق
8- لذّت انس
9- لذت فراق و بی‌قراری
10- لذّت محبّت
نمونه‌ی عینی از دریافت لذت‌های عرفانی
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب لذت‌های عرفانی | محمدمهدی اسماعیل پور | انتشارات فرنام