دسته‌بندی نشده · مارس 15, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب متل کالیویستا | کلی یانگ | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب متل کالیویستایک کودک ده ساله مهاجرت را چگونه می‌بیند؟ کتاب متل کالیویستا از کلی یانگ خواننده را به زندگی میا دعوت می‌کند، دختری لطیف و خوش‌بین که بعد از ورود به آمریکا به درک جدیدی از عدالت، فقر و کار کردن می‌رسد. این داستان خواندنی جایزه کتاب کودک و نوجوان ربکا کودیل را دریافت کرد و یکی از نامزدهای جوایز معتبری مانند واتراستونز بود.

موضوع کتاب متل کالیویستا:

میا و خانواده‌اش زمان مهاجرت به ایالات متحده آماده بودند تا سخت تلاش کنند، اما چیزی که با آن روبه‌رو شدند حتی از کابوس‌هایشان هم وحشتناک‌تر بود. شخصیت‌هایی که کلی یانگ در کتاب متل کالیویستا (Front Desk) به دنیا معرفی می‌کند یک تابستان کامل در ماشین بدون کولر زندگی کردند، چندین ماه در یک آپارتمان کوچک بودند که هر روز صدای دعواهای همسایه‌ها را می‌شنیدند و حتی یک بار به دلیل اشتباه میا از محل کارشان اخراج شدند. اما بعد از صبر و تحمل بسیار، روزگار بالاخره به آن‌ها روی خوش نشان داد. آقای یائو، صاحب متل کالیویستا به نیروی مدیریت نیاز داشت و خانواده تانگ هم سریع خودشان را به او معرفی کردند. حالا آن‌ها همه زمان را کنار هم می‌گذرانند و از خوشبختی تصادفی‌شان خوشحالند، اما چالش‌های زندگی همچنان ادامه دارد:

اول از همه باید گفت این شغل آنقدرها هم که خانواده تانگ تصور می‌کردند آسان نیست. علاوه بر این والدین میا تصمیم می‌گیرند اتاق‌های خالی را به شکل رایگان به مهاجران بدهند، موضوعی که اگر صاحب متل بفهمد همه آن‌ها در دادگاه محکوم خواهند شد. کتاب متل کالیویستا روایت دختری ده ساله از چالش‌هایی مانند نژادپرستی، فقر مالی و احساس بیگانگی است که یک مهاجر با آن‌ها مواجه می‌شود. میا تصمیم می‌گیرد با این مشکلات بجنگد و نتیجه تلاش او ظهور یک قهرمان فراموش‌نشدنی است.

جوایز و افتخارات کتاب متل کالیویستا:

– نامزد جایزه گودریدز برای خوانندگان نوجوان در سال 2018
– برنده جایزه ادبی Asian/Pacific American Award برای کتاب کودک و نوجوان در سال 2019
– برنده جایزه کتاب کودک و نوجوان ربکا کودیل در سال 2021
– نامزد جایزه کتاب کودک Waterstones در سال 2022

نکوداشت‌های کتاب متل کالیویستا:

– روایت یک کودک ده ساله از مشکلات مهاجرت. احتمالا در این کتاب بسیاری از آشنایان و اطرافیان خود را بشناسید. (بررسی‌های کراکوس)
– میا قهرمانی‌ست که دوست نداشتن آن غیرممکن است! (School Library Journal)
– داستانی با جزئیات دقیق که خواندن آن برای کودکان مهاجر بسیار مفید است. ‌ (Booklist)

کتاب متل کالیویستا مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این داستان به تمام نوجوانان به خصوص افرادی که به تازگی مهاجرت کرده‌اند پیشنهاد می‌شود.

با کلی یانگ بیشتر آشنا شویم:

کلی یانگ (Kelly Yang) نویسنده‌ای چینی است که در کودکی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. او جزء نویسندگان پرفروش نیویورک‌تایمز است و توانسته جوایز معتبری مانند Asian/Pacific American Award را به دست آورد.

در بخشی از کتاب متل کالیویستا می‌خوانیم:

آقای یائو در دفتر پذیرش منتظرمان بود. با فشار دادن زنگ، در را برایمان باز کرد و جدا کننده‌ی پیشخان را کنار زد تا همگی بتوانیم پشت پیشخان جا شویم.

پیشخان یک میز چوبی دراز بود که تقریباً کل عرض اتاق را گرفته بود. بعد، آقای یائو ما را به بخش مدیریت برد که پشت دفتر پذیرش بود. بخش مدیریت یک اتاق نشیمن بود که یک تختخواب در آن قرار داشت. به تخت اشاره کرد و به مادر و پدرم گفت: «شما باید اون‌جا بخوابین که بتونین صدای مشتری‌هایی رو که نیمه‌شب می‌آن، بشنوین».

پدرم پرسید: «نیمه‌شب هم مشتری می‌آد؟»
آقای یائو با سر تایید کرد و گفت: «معلومه که می‌آد. این‌جا متله».
پرسیدم: «خب این‌جوری مامان و بابا بیدار نمی‌شن؟»
آقای یائو چشم‌غره رفت و گفت: «نکته‌ش همینه».
بعد ما را به طرف اتاق خواب کوچکی راهنمایی کرد که سمت راست اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار داشت.
او گفت: «دختره می‌تونه این‌جا بخوابه.» با آن‌که بارها اسمم را به او گفته بودم، نمی‌دانم چرا باز هم دختره صدایم می‌زد.
مشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب متل کالیویستا | کلی یانگ | انتشارات پرتقال