دسته‌بندی نشده · ژوئن 26, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مدیتیشن ذن: راهنمای کاربردی برای رسیدن به آرامش درون | بونی میوتای تریس



معرفی کتاب مدیتیشن ذن: راهنمای کاربردی برای رسیدن به آرامش درونکتاب مدیتیشن ذن نوشته‌ی بونی میوتای تریس، که تحسین بسیاری از آموزگاران این حوزه را برانگیخته درباره‌ی مدیتیشن و به‌طور ویژه، مکتب ذن است و ده اصل طلایی را ارائه می‌کند که با به کارگیری آن‌ها آرامش بیشتری در زندگی به دست می‌آوریم و چشمانمان به روی زیبایی لحظه‌ی حال گشوده می‌شود.

درباره کتاب مدیتیشن ذن:

بسیاری از ما سال‌هاست سرگردانیم و به دنبال اشتیاق و آرامش در زندگی خود هستیم. شاید کمی آموزش معنوی می‌خواهیم یا شنیدن نظر یک دوست که مراقبه می‌کند.

ما ممکن است نتوانیم آنچه را که به دنبال آن هستیم بیان کنیم، فقط به این دلیل که نمی‌توانیم فراخوان درون خود را نادیده بگیریم. در چنین شرایطی یک اولویت مشخص می‌شود: پیدا کردن آنچه مهم است و زندگی بر مبنای آن. بر همین اساس ذن در آن لحظه می‌رسد که البته راهی برای دیدن ماهیت خود و روشی جدید برای زندگی است.

با این حال، حقیقت این است که عوامل حواس‌پرتی بخشی از زندگی است. کار، خانواده، سلامتی، خلاقیت و شهروندی مسئولیت‌پذیر، همه ساعات ما را پر می‌کند. وقتی برای اولین بار با سنت ذن روبرو می‌شویم، می‌تواند بسیار زیاد به نظر برسد. ممکن است تعجب کنید چگونه یک تمرین مراقبه می‌تواند در کل زندگی قرار بگیرد. در واقع، عده‌ای تعجب می‌کنند که چگونه آموزه‌های مکتب ذن و بودیسم (و ادبیاتِ گاهی گیج‌کننده‌ی پیرامون آن) می‌تواند با زندگی روزمره ما ارتباط داشته باشد.

به همین دلیل، مهم است که به آرامی شروع کنید، افسانه‌های مربوط به مراقبه ذن را از یاد ببرید و راه‌های کوچکی را برای یک تمرین کامل پیدا کنید. کتاب مدیتیشن ذن (Zen Meditation for Beginners) برای همین است. هدف آن ارائه اطلاعات (و الهام) است و به شما کمک می‌کند تا تمرین مراقبه را در زندگی خود بگنجانید. همچنین این کتاب به ویژه بر روی مراقبه نشسته تمرکز خواهد کرد، اگرچه به این موضوع نیز می‌پردازد که چگونه هر وضعیت و فعالیت زندگی انسان می‌تواند به مکانی برای تمرین تبدیل شود.

بونی میوتای تریس (Bonnie Myotai Treace) در کتاب مدیتیشن ذن شما را به هر آنچه که برای شروع فوری تمرین مراقبه ذن نیاز دارید مجهز می‌کند. دلیلش هم این است که تمرین آگاهانه ساختن زندگی و تنفس، تنها راه برای درک ذن و خودتان با وضوح کامل است.در طول صفحات این کتاب با ده اصل مختلف تمرین ذن آشنا خواهید شد.

برای کسانی که تازه می‌خواهند درباره‌ی ذن بیاموزند، اغلب این سوال پیش می‌آید که کامل‌ترین منبع و بهترین نقطه‌ی آغاز برای این کار چیست؟ باید به شما بگوییم کتاب مدیتیشن ذن یکی از بهترین منابع برای افرادی‌ست که به تازگی در این مسیر قدم گذاشته‌اند.

نکوداشت‌های کتاب مدیتیشن ذن

– کاربردی، زیبا و جادویی. (Konrad Ryushin Marchaj)

– اگر قبلاً هرگز مدیتیشن نکرده‌اید و تازه می‌خواهید شروع کنید، کتاب مدیتیشن ذن کاملاً برای شما مناسب است. (Roshi Eve Myonen Marko)

– بونی میوتای تریس به عنوان یک معلم ماهر و باتجربه‌ی مراقبه، به هر سوالی که احتمالاً برای یک دانش‌آموز جدید مطرح می‌شود پاسخ می‌دهد. (Lisa Schaewe)

کتاب مدیتیشن ذن مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مکتب ذن را به خواندن کتاب حاضر دعوت می‌کنیم.

جملات برگزیده کتاب مدیتیشن ذن

– رنج این است که بخواهید چیزها به غیر از آنچه هستند باشند. (شارلوت جوکو بک، معلم ذن آمریکایی)

– امروز شما هستید، این درست‌تر از حقیقت است. هیچ کس زنده‌ای نیست که از تو بالاتر باشد. (دکتر سوس)

– مهم نیست چه اشتباهی مرتکب شدیم، می‌توانیم دوباره شروع کنیم زیرا همه چیز گذراست. ما می‌توانیم تغییر کنیم. ما می‌توانیم مسیر زندگی‌مان را تغییر دهیم. (شوهاکو اوکومورا، کاهن سوتو ذن)

– به هیچ نظر، شکایت، انتقاد، ارزیابی، اظهارات، گفته‌ها، افکار در حال ورود فکر نکنید، فقط جریان داشته باشید، جریان داشته باشید… ساکت شو، زندگی کن، سفر کن، ماجراجویی کن، برکت بده و متأسف نباش. (جک کرواک)

در بخشی از کتاب مدیتیشن ذن می‌خوانیم

وقتی مدیتیشن می‌کنیم، مسئله زمان مطرح می‌شود. باید تصمیم بگیریم چه زمانی مراقبه کنیم، چقدر طول بکشد و چگونه مراقبه را در بقیه روزمان ادغام نماییم. آیا بهترین زمان وجود دارد؟ سنت ذن معمولاً صبح زود و اواخر غروب را پربارترین زمان‌ها معرفی می‌کند.

زمان به خودی خود می‌تواند کمتر «منظم» به نظر برسد. گاهی اوقات مراقبه به مدت پنج دقیقه مانند یک ساعت است، و گاهی اوقات یک ساعت می‌گذرد و به نظر می‌رسد که هیچ زمانی نگذشته است.

صبح مفید است زیرا دستور کار روز هنوز شروع نشده است. مراقبه صبحگاهی می‌تواند ما را با قصد عمیق‌تر و آرامش بیشتر وارد زندگی پرمشغله‌مان کند. بیشتر مراقبه‌گران خانگی متوجه می‌شوند مراقبه صبحگاهی را می‌توان تنها با کمی بیدار شدن زودتر در روز گنجاند. قبل از خواب نیز خوب است زیرا بدن را برای خواب آرام می‌کند و به ما کمک می‌کند هر چیزی را که از روز به همراه داریم رها کنیم. ببینید آیا می‌توانید یک مراقبه کوتاه را به عنوان بخشی از روال آماده شدن برای خواب قرار دهید یا خیر. احتمالاً آن را برعکس چیز دیگری در لیست کارها خواهید یافت.

زمانی که برای اولین بار تمرین مراقبه را شروع می‌کنید، معمولاً معکوس و غیرواقعی است که زمان زیادی را برای خود تعیین کنید، مانند مراقبه به مدت یک ساعت هر روز صبح و هر شب. درحالی‌که ممکن است بهترین نیت را داشته باشید، سخت است به چنین هدف بلندپروازانه‌ای پایبند باشید – و در مدت کوتاهی از برنامه خارج می‌شوید.
فهرست مطالب کتابمقدمه
اصول مدیتیشن ذن
اصل 1: حالا زمان مناسب است
اصل 2: این مکان مناسب است
اصل 3: تو همان انسان مناسبی
اصل 4: نگاهت را آرام کن
اصل 5: تو وجود شفقت و مهربانی هستی
اصل 6: تمامیت حالا اتفاق می‌افتد
اصل 7: زندگی از درون به بیرون
اصل 8: فقط ظرف‌هایت را بشور
اصل 9: جسم می‌داند
اصل 10: خشنودی در میان آشفتگی





معرفی و دانلود کتاب مدیتیشن ذن: راهنمای کاربردی برای رسیدن به آرامش درون | بونی میوتای تریس