دسته‌بندی نشده · آوریل 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی | هرمان الدنبرگ | انتشارات تاو



معرفی کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانیکتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی برای نخستین بار زندگی و جهان فکری یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه‌ی ایران و جهان را با بیانی ساده و جذاب به تصویر می‌کشد. این اثر که به تلاش هانری کوربن و جمعی دیگر از خاورشناسان گردآوری و تالیف شده است، فرصت شناخت این دانشمند بزرگ و متفکر جهان اسلام را برای عموم فراهم می‌آورد. گفتنی‌ست ملاصدرا به عنوان درخشنده‌ترین اختر فلسفه در آسمان ایران و دنیای اسلام شناخته می‌شود.

درباره‌ی کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی:

در اغلب کتاب‌ها فلسفه‌ی محمدبن‌ابراهیم شیرازی مشهور به ملاصدرا با بیانی تخصصی بیان می‌شوند و به همین خاطر فهم اصطلاحاتی که در کتاب به کار برده شده برای خواننده‌ی غیرمتخصص دشوار است؛ اما کتاب پیش‌رو که حاصل پژوهش و تحقیقات چند خاورشناس است با بیانی روان و ساده به روایت این دانشمند بزرگ می‌پردازد و شما را با جزییات زندگی و تفکرات وی از کودکی تا مرگ آشنا می‌کند.

ملاصدرای شیرازی در بین اقشار تحصیل‌کرده‌ی ایران نامی پرآوازه است که هم دانشجویان و علاقه‌مندان به فلسفه و هم طلاب علوم دینی با حکمت‌های او به خوبی آشنا هستند. اما اگر از این طبقات که از لحاظ علمی، جزو خواص هستند بگذریم، در کشور کسی ملاصدرا را از لحاظ علمی نمی‌شناسد و حتی نام او به گوش بسیاری از مردم نرسیده، مگر به شکل نام یکی از خیابان‌های تهران.

در کتاب‌هایی که راجع‌ به ملاصدرا نوشته شده، حکمت او را با سبک و اصطلاحات متداول در کتب قدیم مورد بحث قرار داده‌اند که آن سبک و اصطلاحات فقط مناسب خواص می‌باشد اما کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی خواننده‌ی غیرمتخصص را برای فهم اصطلاحاتی تخصصی معطل و مشوش نمی‌کند و با بیانی ساده این حکیم و فیلسوف بزرگ را به ما می‌شناساند. محققانی که این کتاب را تالیف کرده‌اند عبارتند از: هرمان اولدنبرگ (آلمانی). فرانتز روزنبرگ (آلمانی). جورج کامرون (آمریکایی). هانری کوربن (فرانسوی). والتر گریسمان (آلمانی). ژولیوس هرتل (آلمانی).

کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به اندیشه و زندگی این فیلسوف بزرگ و همچنین دوستداران کتاب‌های تاریخی از خواندن این اثر لذت خواهند برد.

ملاصدرا را بیشتر بشناسیم:

صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی حکیم متأله، فیلسوف، متفکر و دانشمند بزرگ ایرانی سده یازدهم هجری قمری است که امروزه با القاب ملاصدرا و صدرالمتألهین شناخته می‌شود. وی حکمت متعالیه را تدوین کرد. ملاصدرا، از جمله فیلسوفانی به شمار می‌آید که دریچه‌ای تازه در جریان فکر فلسفی در جهان اسلام گشود.

ملاصدرای شیرازی شیعه دوازده امامی بود که از قرآن مجید و روایات برای حل مباحث فلسفی استفاده می‌کرد. اصول اعتقادات شیعه اسلامی در آثار وی به وضوح به چشم می‌خورد. نظریه‌های فلسفی ملاصدرا با وجود گذشت قرن‌ها همچنان مورد قبول دانشمندان ایران است. او در طول حیاتش 50 کتاب و رساله نوشت، تعداد زیادی شاگرد پرورش داد و به نقد و رد اصول معتبر و معروف فلسفی زمان و بنیان نهادن اصول جدید خود پرداخت.

با ذبیح الله منصوری بیشتر آشنا شویم:

پرکارترین مترجم تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله حکیم اللهی دشتی مشهور به ذبیح الله منصوری (Zabih Allah Mansuri) است که در سال 1278 زاده شد و در سال 1365 از دنیا رفت. او علاوه بر ترجمه در نویسندگی و روزنامه‌نگاری هم دستی بر آتش داشت. منصوری در مدرسه‌ای دو زبانه در سنندج درس خواند و از همان ابتدا زبان فرانسه را به خوبی آموخت. او در سال 1299 به تهران مهاجرت کرد و در همان سال‌ها بود که پدرش را از دست داد. در ابتدا قصد داشت در رشته دریانوردی تحصیل کند اما کم‌کم به ادبیات و ترجمه روی آورد. در سال 1301 فعالیت ادبی خود را به عنوان مترجم در روزنامه‌ی تازه‌تاسیس کوشش آغاز کرد و پس از آن با روزنامه و نشریات مختلفی چون اطلاعات، کیهان، ایران ما، خواندنی‌ها، تهران مصور، سپید و سیاه، دانستنی‌ها و… همکاری نمود. ذبیح الله منصوری در طول زندگی پرافتخار خود چیزی در حدود 1200 عنوان داستان، کتاب و مقاله ترجمه و منتشر کرد.

در بخشی از کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی می‌خوانیم:

عباس یک روز در مزینان توقف کرد تا اینکه از خستگی راه‌پیمایی بیاساید و در آن روز با شیخ بهایی صحبت نمود و ضمن صحبت به یاد شاگردش ملاصدرا افتاد و شیخ ‌بهایی از شاگرد برجستۀ خود تمجید کرد و گفت او نه فقط از حیث استعداد تحصیل از تمام طلاب مدرسۀ خواجه و شاید از تمام طلاب اصفهان برجسته‌تر است بلکه از حیث زهد و پاکی فطرت نیز در خور تحسین می‌باشد و بااینکه مردی است با ‌بضاعت و می‌تواند در خارج از مدرسه سکونت نماید خاک مدرسه را در بغل گرفته و در حجره‌ای که در مدرسه دارد به سر می‌برد و در عوض هر سال مبلغی به مدرسه می‌پردازد.

شاه‌عباس تا آن موقع نمی‌دانست که ملاصدرا مردی با بضاعت است و بعد از اینکه اظهارات شیخ بهایی را شنید مایل شد که باز ملاصدرا را ببیند و به شیخ بهایی دستور داد که به شاگرد برجستۀ خود بنویسد که در مشهد به او ملحق شود.

در قدیم، اکثریت قریب به اتفاق طلاب مدارس ایران بضاعت نداشتند و شایع بود که بعضی از طلاب جهت استفاده از مستمری مدرسه در حجره‌های مدارس سکونت می‌کنند.

سکونت یک مرد ثروتمند در مدرسه به قصد تحصیل نادر بود زیرا توانگران که می‌توانستند از زندگی بهتر استفاده کنند، به زندگی مدرسه نمی‌ساختند.

وقتی مرشد اکمل به سبزوار رسید قبل از ظهر بود.

شاه‌عباس در سفر مشهد، تعمد داشت طوری حرکت کند که قبل از ظهر یا نیمه روز به شهرها برسد تا اینکه سکنۀ شهر او را به خوبی ببینند به همین جهت قبل از اینکه به سبزوار برسد در قریه‌ای واقع در نزدیک شهر توقف نمود و شب را در آن قریه گذرانید و بامداد روز دیگر به طرف شهر به راه افتاد.
فهرست مطالب کتابمقدمه مترجم
فصل اول: نوزاد
فصل دوم: وضع شهر اصفهان هنگامی که ملاصدرا در آن شروع به تحصیل کرد
فصل سوم: حضور ملاصدرا در اولین جلسۀ درس میرداماد
فصل چهارم: میر‌ابوالقاسم فندرسکی و شیخ بهایی
فصل پنجم: اصفهان در سال یک‌هزار هجری پایتخت ایران گردید
فصل ششم: ملاصدرا در حضور شاه‌عباس کبیر
فصل هفتم: شاه‌عباس کبیر در مدرسۀ خواجه
فصل هشتم: شاه‌عباس کبیر پیاده به مشهد رفت
فصل نهم: شاه‌عباس ملاصدرا را به مشهد احضار کرد
فصل دهم: ملاصدرا چیزهایی می‌گفت که دیگران نمی‌پسندیدند
فصل یازدهم: اخراج ملاصدرا از اصفهان
فصل دوازدهم: درس ملاصدرا راجع‌ به ابن‌العربی
فصل سیزدهم: ملاصدرا و سهروردی
فصل چهاردهم: ملاصدرا و ابن‌سینا
فصل پانزدهم: انتقال ملاصدرا به شیراز
فصل شانزدهم: بحث دربارۀ نظریه‌های ملاصدرا
فصل هفدهم: مقام ملاصدرا نزد ایرانیان
فصل هجدهم: آیا اسپینوزا حکمت خود را از ملاصدرا اقتباس کرده است؟
فصل نوزدهم: وجود پایه اصلی حکمت ملاصدرا می‌باشد
فصل بیستم: رواقیون و حکمت ملاصدرا
فصل بیست‌ویکم: نیکلسون مستشرق انگلیسی و تحقیقاتش راجع‌ به تصوف و عرفان
فصل بیست‌ودوم: موضوع اعتقاد صوفیان و عرفا به اصول دین اسلام
فصل بیست‌وسوم: ملاصدرا در مدرسۀ خان
فصل بیست‌وچهارم: ملاصدرا به پیر عقیده نداشت
فصل بیست‌وپنجم: زندگی سادۀ ملاصدرا
فصل بیست‌وششم: ملاصدرا یک دانشمند روشنفکر
فصل بیست‌وهفتم: انتقادهایی که بر ملاصدرا وارد آمده است
فصل بیست‌وهشتم: کتاب کسر اصنام ملاصدرا و مسئلۀ مبارزه با جهال





معرفی و دانلود کتاب ملاصدرا: فیلسوف و متفکر بزرگ ایرانی | هرمان الدنبرگ | انتشارات تاو