دسته‌بندی نشده · مارس 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران: راهنمایی برای موفقیت در رقابت | الیزابت ال. شونفلت



معرفی کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران: راهنمایی برای موفقیت در رقابتالیزابت ال. شونفلت در کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران با توصیه‌ها و پیشنهادات کاربردی خود به ورزشکاران کمک می‌کند تا اعمال، افکار، احساسات و واکنش‌های بدنی خود را در دست بگیرند و ازاین‌طریق در رقابت‌های ورزشی بهتر ظاهر شوند. مطالعه‌ی این کتاب باعث می‌شود با کنترل ذهنتان، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنید و بتوانید چشم‌اندازی مثبت برای خود متصور شوید.

درباره کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران:

کتابی که اکنون مشغول مطالعه‌ی معرفی آن هستید، نوشته‌ی الیزابت ال. شونفلت (Elizabeth L. Shoenfelt)، یکی از برجسته‌ترین استادان گروه روانشناسی دانشگاه آمریکاست. او درکتاب کاربردی خود، مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران (Mental Skills for Athletes)، مجموعه‌ای از تمرینات و ابزارهای ذهنی را گردهم آورده و به وررزشکاران کمک می‌کند تا با به‌دست‌گرفتن کنترل ذهن خود پیروزِ همیشگی رقابت‌ها باشند. همچنین خوب است اشاره کنیم کاربرگ‌ها و تمرین‌هایی ویژه در این کتاب ارائه شده که می‌تواند به اثربخشی آن دو چندان کمک کند.

گرچه نگارنده کتاب خواندنیِ مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران را با در نظر گرفتن تعداد مشخص و محدودی از مخاطبان، یعنی ورزشکاران به نگارش درآورده است؛ اما این کتاب به قدری استثنایی و خلاقانه نوشته شده که نه فقط ورزشکاران و مربیان آن‌ها، که اغلب مردم می‌توانند از آموزه‌ها و پیشنهادات شونفلت بهره‌مند شوند. چرا که او صریح، روشن و بدون پیچیدگی به بیان جزئیات می‎پردازد و شکی نیست که مخاطبانی فراتر از ورزشکارها جذب اثر کم‌نظیر او شوند. به‌عبارتی،‌ کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران از قلمروهای ورزش فراتر می‌‌رود.

بنابراین اگر به دنبال کتابی هستید که رازِ کنترل ذهن را به شما بیاموزد و تکنیک‌هایی را به شما آموزش دهد که با به‌کار بستن آن‌ها بتوانید عملکرد خود را ارتقاء دهید، این اثر همه‌ی چیزی‌ست که به آن نیاز دارید. نویسنده در این اثر کاربردی گام‌به‌گام همراه شماست تا بتوانید با رعایت چند تکنیک به آنچه که همیشه در سر می‌پرورانید برسید و پیروز رقابت‌ها باشید. حال چه رقابت‌های ورزشی، چه آن رقابتی که زندگی می‌نامندش! گفتنی‌ست این اثر اولین بار در سال 1989 منتشر شد و تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت.

نکوداشت‌های کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران:

– کتابی مملوء از ابزارهای ذهنی کاربردی و خلاقانه برای ورزشکاران. (رابین اس. ویلی، دکترای CMPC، دانشگاه میامی)
– اثری که برای هر روانشناس ورزشی و هرکسی که با ورزشکاران و مربیان کار می‌کند ضروری است. (Michael L. Sachs, Temple University)
– هیجان‌انگیز و مدبرانه… (Bonnie G. Berger)

کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این اثر به تمامی ورزشکاران، مربیان و روان‌شناسان ورزشی پیشنهاد می‌شود.

با الیزابت ال. شونفلت بیشتر آشنا شویم:

الیزابت ال. شونفلت استاد برجسته‌ گروه روان‌شناسی در دانشگاه کنتاکی آمریکاست. او بیش از 35 سال سابقه‌ی کار در تجارت، صنعت، دولت، آموزش و ورزش دارد و هدایتگر و مربی تیم‌ها و سازمان‌های بسیاری برای رسیدن به عملکرد بهتر قرار گرفته است.

جملات برگزیده‌ی کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران:

– زمانی که در زمین مسابقه هستید و می‌خواهید از تمرکز مؤثّر برای بهبود عملکرد مطمئن شوید، این سه P را به یاد داشته باشید: زمان حال، چیزهای مثبت و عملکرد.
– ورزشکاران موفّق اعتمادبه‌نفس دارند. اعتمادبه‌نفس در طول زمان از ترکیب تفکّر مثبت با تجربه‌های موفّق حاصل می‌شود.
– مثبت بودن یعنی دست کشیدن از خودگویی منفی و جایگزینی آن با خودگویی مثبت، استفاده از خودگویی مثبت برای ایجاد اعتمادبه‌نفس و تمرکز بر چیزهای قابل کنترل.

در بخشی از کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران می‌خوانیم:

زمانی که دو بعد تمرکز با یکدیگر ترکیب شوند، چهار نوع تمرکز به وجود می‌آید: درونی وسیع، درونی باریک، بیرونی وسیع، بیرونی باریک. بازیکن خط حمله برای پاس دادن باید تمرکز بیرونی وسیع داشته باشد؛ کسی که می‌خواهد پرتاب آزاد انجام دهد، تمرکز بیرونی باریک دارد. شناگری که تلاش می‌کند تا مشکلاتش را حل نماید، تمرکز درونی وسیع دارد؛ اسکی باز آلپاین که از تصویر‌سازی ذهنی استفاده می‌کند، تمرکز درونی باریک دارد.

تمرکز قابل تنظیم است، بنابراین باید یاد بگیریم که چگونه آن را برای داشتن عملکرد بهینه کنترل نماییم. در اصل، باید اطلاعات نامربوط و مزاحم را کنار بزنیم و روی اطلاعاتی تمرکز کنیم که برای بهبود عملکرد ما حیاتی هستند. بنابراین، بازیکن خط حمله آنقدر نباید تمرکز خود را وسیع کند که حضور خانواده‌اش در جایگاه تماشاچی‌ها حواسش را پرت کند؛ زنندۀ پرتاب آزاد نباید به تماشاگرانی که پشت سبد دست تکان می‌دهند توجّه کند. در هر موقعیّت، یک تمرکز بهینه وجود دارد. تعیین و انتخاب نوع مناسب تمرکز به شما و مربّی‌تان بستگی دارد. بازیکن والیبال که می‌خواهد سرویس بزند به تمرکز بیرونی باریک نیازمند است تا بتواند توپ را به ناحیۀ هدف بفرستد. او سپس باید تمرکز خود را وسیع کند تا ببینید که حریف توپ را به کدام قسمت از زمین باز می‌گرداند و در موقعیّت مناسب برای پاس دادن توپ قرار گیرد. تمرکز او باید انعطاف‌پذیر باشد و بتواند آن را برای رسیدن به عملکرد بهینه کنترل کند. اگر وضعیّت به گونه‌ای است که حواستان پرت می‌شود، احتمالا باید تمرکز خود را باریک کنید. اگر در حین مسابقه از نکات کلیدی غافل شدید، احتمالا باید تمرکز خود را وسیع کنید. اگر درگیری ذهنی دارید، می‌توانید جهت تمرکز خود را از حالت درونی به حالت بیرونی عوض کنید. کنترل تمرکز باعث می‌شود که در شرایط حیاتی بتوانید تمرکز خود را به شکلی مؤثّرتر تنظیم کرده و حواس‌پرتی‌ها را از ذهن خود دور کنید.
فهرست مطالب کتابسپاسگزاری
بخش 1: مقدمه
فصل اوّل: مقدمه‌ای بر مهارت‌های ذهنی
بخش 2: مهارت‌های ذهنی
الف. ذهن (مهارت‌های شناختی)
فصل دوّم: خودگویی مثبت، اعتمادبه‌نفس و تمرکز
مهارت‌های ذهنی: خودگویی-قدرت تفکّر مثبت
مهارت‌های ذهنی: استفاده از خودگویی مثبت برای ایجاد اعتمادبه‌نفس
مهارت‌های ذهنی: تمرکز روی سه P
مهارت‌های ذهنی: تمرکز – نکاتی فراتر از سه P
مفاهیم کلیدی در خودگویی مثبت، اعتمادبه‌نفس و تمرکز
تمرین‌ها و تکنیک‌های فصل 2
تمرین 2. 1: تغییر خودگویی منفی به خودگویی مثبت
تمرین 2. 2: دفترچۀ خودگویی
تمرین 2: 3: تمرینات خودگویی-تفکّر و بازسازی
تمرین 2. 4: خودگویی-پیشبینی شرایط
تمرین 2. 5: پیگیری خودگویی و جملات تاکیدی برای نواحی تمرکز
تمرین 2. 6: نواحی تمرکز و جملات تاکیدی خود را در مکان‌های مختلف بچسبانید
تمرین 2. 7: شناسایی تمرکز مناسب و نامناسب
تمرین 2. 8: روش تمرکز-متوقّف کردن حواس‌پرتی‌ها
تمرین 2. 9: تمرکز با وجود حواس‌پرتی‌ها
تمرین 2. 9: الف: تمرکز 30 ثانیه‌ای
تمرین 2. 9: ب: تغییر کانال‌ها
فصل سوّم: انگیزش
نظریه‌های انگیزش
مهارت‌های ذهنی: هدف‌گزینی
مفاهیم کلیدی برای انگیزه
تمرینات و تکنیک‌های فصل 3
تمرین 3. 1: هدف‌گزینی
تمرین 3. 2: فهرستی برای تضمین اهداف کارآمد
تمرین 3. 3: مثال‌هایی از روش‌های بررسی عملکرد با توجّه به اهداف و ارائه‌ی بازخورد
تمرین 3. 4: تناقض هدف‌گزینی-رضایتمندی
فصل چهارم: تصویرسازی ذهنی
مهارت‌های ذهنی: تصویرسازی ذهنی برای ارتقای عملکرد
مفاهیم کلیدی برای تصویرسازی ذهنی
تمرینات و تکنیک‌های فصل 4
تمرین 4. 1: مقیاس درجه‌بندی تصویرسازی ذهنی
تمرین 4. 2: تصاویر حواسّ پنجگانه
تمرین 4. 3: تصاویر مرتبط با یک ورزش خاص
تمرین 4. 4: سرگرمی با تصویرسازی ذهنی
تمرین 4. 5: استفاده از تصویرسازی برای حلّ مشکلات به شکلی موفّقیّت‌آمیز
فصل پنجم: حلّ مسئله و یادگیری پیوسته برای افزایش تاب‌آوری
مهارت‌های ذهنی: یادگیری مبتنی بر خطا
مفاهیم کلیدی برای حلّ مسئله و یادگیری پیوسته
تمرینات و تکنیک‌های فصل 5
تمرین 5. 1: مرور و تفکّر برای یادگیری پیوسته
تمرین 5. 2: برخورد با سئوالات “چه می‌شود اگر؟ “
بخش 2: مهارت‌های ذهنی
ب. بدن (مهارت‌های فیزیولوژیک و ارتباط ذهن-بدن)
فصل ششم: آرام‌سازی، کنترل، اضطراب عملکرد، و ذهن‌آگاهی
مهارت‌های ذهنی: آرام‌سازی و کنترل انگیختگی روانی
مهارت‌های ذهنی: ذهن‌آگاهی
مفاهیم کلیدی در آرام‌سازی، کنترل اضطراب عملکرد و ذهن‌آگاهی
تمرینات و تکنیک‌های فصل 6
تمرین 6. 1: تنفّس عمیق برای رهایی از تنش و رسیدن به آرامش
تمرین 6. 2: ارزیابی آرام‌سازی
آماده‌سازی برای جلسه‌ی آرام‌سازی
پرسشنامه‌ی قبل از آرام‌سازی
پرسشنامه‌ی بعد از آرام‌سازی
تمرین 6. 3: ذهن‌آگاهی در رابطه با حواس
تمرین 6. 3 الف: تجربه‌ی کشمش با ذهن‌آگاهی
تمرین 6. 4: سایر تمرینات مختصر برای ذهن‌آگاهی
تازه کردن چیزهای قدیمی
شنیدن با توجّه
فصل هفتم: خودکارسازی و تمرین
مهارت‌های ذهنی: خودکارسازی
مهارت‌های ذهنی: تمرین خوب شما را به اوج می‌رساند
مفاهیم کلیدی در خودکار شدن مهارت و تمرین
فصل هشتم: روتین
مهارت‌های ذهنی: استفاده از روتین عملکرد
تمرین
خرافات
مفاهیم کلیدی در روتین‌ها
مثال‌هایی از روتین برای ورزش‌های مختلف
مثال 8. 1: روتین برای زدن ضربه به توپ گلف
مثال 8. 2: روتین سرویس در والیبال
مثال 8. 3: روتین پرتاب آزاد در بسکتبال
مثال 8. 4: روتین پرتاب توپ در بازی بیسبال
ایجادروتین شخصی: مثالی از ضربه به توپ در هوا در بازی فوتبال
بخش 3: مهارت‌های تیمی و موقعیّت‌های خاص
فصل نهم: شفّافیّت نقش برای ورزش‌های تیمی
فرایند ساخت‌یافته برای افزایش شفّافیّت نقش در ورزش‌های تیمی
مثالی از شبکه‌ی نقش برای بازی بسکتبال
مثالی از شبکه‌ی نقش‌ها که توسط حسن پر شده است
برگه‌ی بازخورد ادراک نقش تیم
برگه‌ی بازخورد ادراک نقش تیم برای ناصر
برگه‌ی بازخورد ادراک نقش تیم برای کاوه
برگه‌ی بازخورد ادراک نقش تیم برای علی
فرایند نقش چقدر مؤثّر است؟
فصل دهم: اهمیّت ارزش‌های تیم
تمرین شناسایی ارزش‌های تیم
” ارزش‌های تیم”
ترکیب ارزش‌های انتخابی توسط افراد
اولویّت‌بندی ارزش‌های تیم
فصل یازدهم: هدف‌گزینی استراتژیک برای تیم‌ها
فرایند هدف‌گزینی تیمی استراتژیک
نتایج هدف‌گزینی استراتژیک
مثالی از هدف‌گزینی استراتژیک در یک تیم والیبال حاضر در مسابقات بین دانشکده‌ای
نتیجه‌گیری
فصل دوازدهم: آماده‌سازی برای رویداد بزرگ
حفظ انگیزه: حفظ استقامت در طول یک فصل طاقت‌فرسا
تمرین 12. 1: از همین امروز شروع کنید تا به هدف خود برسید
مهارت‌های ذهنی: روتین قبل از مسابقه
مهارت‌های ذهنی: حواسپرتی به دلیل عوامل محیطی
تمرین 12. 2: کنار زدن حواس‌پرتی‌ها
مهارت‌های ذهنی: 4 رکن اصلی اعتمادبه‌نفس
تمرین 12. 3: ایجاد اعتمادبه‌نفس
برگه‌های خلاصه‌نویسی
سایر تمرینات و تکنیک‌ها
تمرین 12. 4 (تیمی): خواندن سرود ملّی
درس‌های آموخته شده
تمرین 12. 5: رشد ذهنیت یک قهرمان
مثالی از رشد ذهنیت یک قهرمان
بخش 4: سخن آخر
سخن آخر
نمایه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب مهارت‌های ذهنی برای ورزشکاران: راهنمایی برای موفقیت در رقابت | الیزابت ال. شونفلت