دسته‌بندی نشده · ژوئن 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مهم‌ها را بسنجید: چگونه گوگل، بونو و بنیاد گیتس توانستند با اوکی‌آر (OKR) دنیا را متحول کنند | جان دوئر



معرفی کتاب مهم‌ها را بسنجید: چگونه گوگل، بونو و بنیاد گیتس توانستند با اوکی‌آر (OKR) دنیا را متحول کنندیکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز در حوزه کسب‌وکار! کتاب مهم‌ها را بسنجید از جان دوئر، به شما روشی از هدف‌گذاری را آموزش می‌دهد که ثروتمندترین و عظیم‌ترین شرکت‌های دنیا با کمک آن به قله‌های موفقیت و شهرت صعود کرده‌اند.

درباره کتاب مهم‌ها را بسنجید:

بزرگترین راز شرکت‌های عظیمی مانند گوگل و آمازون چیست؟ پاسخ اینجاست: OKR! اوکی‌آر که مخفف دو کلمه اهداف (Objectives) و نتایج کلیدی (Results Key) است رویکردی انقلابی برای تعیین هدف در روزهای سخت تجارت ارائه می‌کند. جان دوئر، نویسنده کتاب مهم‌ها را بسنجید (Measure What Matters) اولین‌بار در سال 1999 ایده OKR را به لری پیج و سرگی برین، بنیان‌گذاران گوگل معرفی کرد، شرکتی که در آن زمان تنها چهل کارمند داشت و با کمک دوئر توانست راه خود را از یک استارتاپ کوچک، به سمت شرکتی با هفتصد هزار کارمند و ارزشی بیشتر از 600 میلیارد دلار باز کند. امروزه بیشتر از پنجاه شرکت بین‌المللی از سیستم هدفگذاری اوکی‌آر استفاده می‌کنند و با استفاده از آن به نتایج درخشانی در حوزه عملکرد خود رسیده‌اند.

اما اوکی‌آر واقعا چه چیزی را به شما هدیه می‌دهد؟ مزیت اصلی آن فراهم کردن امکان تمرکز بر ابتکارات برای شرکت‌هاست، در حالی که آن‌ها را از آسیب‌های بلندپروازی بدون واقع‌بینی حفظ می‌کند. مدیران مسئول یک شرکت با کمک اوکی‌آر قادر می‌شوند اهداف خود را در سراسر سازمان مقیاس‌بندی کنند و در نتیجه عملکردی فراتر از انتظار داشته باشند اما به یک راهنمایی دقیق برای تمایز میان سیاست‌های قدیمی مدیریت و چیزی که شرکت‌هایی در ابعاد گوگل، آمازون و اینتل از آن استفاده می‌کنند نیاز دارند. اگر شما نیز دغدغه پیوستن به جمع غول‌های تجاری دنیا را دارید، پس توصیه‌های جان دوئر همان چیزی است که به آن نیاز دارید. این کتاب که حاصل تجربیات یک سرمایه‌گذار افسانه‌ای است، به شما نشان می‌دهد برای پیشرفت واقعا به چه داده‌هایی نیاز دارید و چگونه می‌توانید این اطلاعات را در زمان مناسب جمع‌آوری کنید.

مقدمه کتاب مهم‌ها را بسنجید نوشته لری پیج، مدیرعامل آلفابت و یکی از بنیان‌گذاران گوگل است که در این مورد می‌گوید:

«کم پیش می‌آید که پیشگفتار کتاب بنویسم. اما با این درخواست موافقت کردم، چون جان هدیه‌ای خارق‌العاده به گوگل داده است. اوکی‌آرها عامل رشد خارق‌العادۀ گوگل بوده‌اند. تعریف اوکی‌آرها نقش مهمی در تحقق مأموریت جسورانه گوگل، یعنی «سازماندهی اطلاعات دنیا» داشته است. آن‌ها به من و سایر اعضای کمپانی کمک کرده‌اند تا همیشه مهمترین مسائل را در اولویت قرار دهیم و به موقع به آن‌ها رسیدگی کنیم. بنابراین دوست دارم دیگران هم از این ابزار اطلاع داشته باشند».

نکوداشت‌های کتاب مهم‌ها را بسنجید:

– من کتاب جان را به هر شخصی که علاقه دارد مدیر بهتری باشد توصیه می‌کنم. (بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت)
– چه یک مدیرعامل باتجربه باشید یا یک کارآفرین تازه کار، درس‌ها و الهامات ارزشمندی را در کتاب مهم‌ها را بسنجید خواهید یافت. (رید هافمن، یکی از بنیان‌گذاران لینکدین)

– این کتاب به شما کمک می‌کند تا هدف‌های بزرگ انتخاب کنید، پیشرفتی سریع داشته باشید و به بالاترین جایگاه ممکن برسید. (شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیسبوک)
– من همه رهبران کسب و کار را تشویق می‌کنم نوشته درخشان جان دوئر را بخوانند تا رازهای واقعی و عملی موفقیت را بیاموزند. (آن وویچیکی، بنیان‌گذار و مدیر عامل 23andMe)

کتاب مهم‌ها را بسنجید مناسب چه کسانی است؟

مخاطبان اصلی این کتاب مدیران شرکت‌ها و استارتاپ‌ها هستند.

با جان دوئر بیشتر آشنا شویم:

جان دوئر (John Doerr) یک مهندس، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و رئیس کلینر پرکینز است. او یکی از سرمایه‌گذاران اصلی و عضو هیئت مدیره در گوگل و آمازون بود که به ایجاد بیش از نیم میلیون شغل به دومین و سومین شرکت‌های ارزشمند دنیا کمک کرد. دوئر علاقه فراوانی به تشویق رهبران برای تجسم مجدد آینده دارد و از آن‌ها می‌خواهد در هدف‌گذاری افق‌های وسیع‌تری را در نظر بگیرند.

در بخشی از کتاب مهم‌ها را بسنجید می‌خوانیم:

اواخر سال 2015، از تیم منابع انسانی سازمان خواستم تلاش چندی قبل کمپانی را در زمینۀ به‌کارگیری اوکی‌آرها بازبینی کند. اگر می‌خواستیم بار دیگر این ابزار را امتحان کنیم، باید دوره‌های آموزشی مجددی برای تمامی اعضای کمپانی می‌گذاشتیم؛ تأکید می‌کنم برای کل آن‌ها. چون احتمالاً شانس سومی نصیب ما نمی‌شد.

آوریل سال بعد، بار دیگر پلتفرم را برای برنامۀ آزمایشی 60 روزه با شرکت 100 نیروی اجرایی سازمان راه‌اندازی کردیم. معاون ارشد عملیات سازمان نسبت به این آزمایش تردید داشت. اما با توجه به آموزش‌های دقیق و پیشرفت‌های نرم‌افزار، او هم علاقه‌مند شد. دو هفته از شروع آزمایش نگذشت که چنین ایمیل‌هایی را برای شرکت‌کنندگان می‌فرستاد: چرا فلان هدف را به این شکل نوشتی؟ چه معیاری برای سنجش موفقیت خود داری؟ این اوکی‌آر را نمی‌فهمم، چون به نظرم مشتری چنین منظوری را از بازخوردش نداشته است. بدین ترتیب کارکنانش متوجه می‌شدند که نظارت دقیقی بر اوضاع دارد! بنابراین خودشان هم دقت بیشتری به خرج می‌دادند.

جلب موافقت نیروهای سازمان برای استفاده از اوکی‌آرها کار ساده‌ای نبود که به‌سرعت محقق شود. شفاف‌سازی ترسناک است. کمااینکه اذعان به شکست‌ها می‌تواند دلهره‌آور باشد. باید شیوۀ تربیتی کارکنان را از زمان مهدکودک اصلاح می‌کردیم. مثل اولین تجربۀ غواصی است: وقتی 35 فوت زیر آب دریا می‌روید، آدرنالین خونتان بالا می‌رود و شدیداً می‌ترسید. اما وقتی به سطح آب برمی‌گردید، نشاط خاصی حس می‌کنید. نگرش شما نسبت به اتفاقات زیر سطح دریا تغییر می‌کند.

غوطه‌ور شدن در اوکی‌آرها هم همین‌طور است. در صورت نقدپذیری و برقراری گفت‌وگوهای صادقانه و دوسویه با زیردستان، به‌تدریج متوجه می‌شوید که چه عواملی انگیزۀ آن‌ها را افزایش می‌دهد. اشتیاق آن‌ها را برای دستاوردهای بزرگ حس می‌کنید. همچنین نیاز آن‌ها را برای قدردانی از اهمیت کارشان می‌شنوید. با توجه به شفافیت اهداف و نتایج کلیدی، هر کدام از شما نقاط ضعف همدیگر را می‌شناسید و ترسی از مچ‌گیری ندارید (یکی از مزایای ویژۀ اوکی‌آرها برای رهبران سازمان، شناسایی نیروهایی است که می‌توانند ضعف‌های خود را جبران کنند.)
فهرست مطالب کتابپیشگفتار- لری پیج
بخش اول: اوکی‌آر در عمل
1- گوگل، با اوکی‌آر آشنا شو
2- پدر اوکی‌آرها
3- عملیات نابودسازی: داستان اینتل
4- ابرقدرت 1: تمرکز و پایبندی به اولویت‌ها
5- تمرکز: داستان ریمایند
6- پایبندی: داستان نونا
7- ابرقدرت 2: همسوسازی و ارتباط برای کار گروهی
8- همسوسازی: داستان مای‌فیتنس‌پل
9- ارتباط: داستان اینتوئیت
10- ابرقدرت 3: رهگیری برای مسئولیت‌پذیری
11- رهگیری: داستان بنیاد گیتس
12- ابرقدرت 4: چالش‌پذیری برای دستاوردهای خارق‌العاده
13- چالش‌پذیری: داستان گوگل کروم
14- چالش‌پذیری: داستان یوتیوب
بخش دوم: دنیای جدید کار
15- مدیریت پیوستۀ عملکرد: اوکی‌آرها و سی‌اف‌آرها
16- کنار گذاشتن ارزیابی سالانۀ عملکرد: داستان ادوبی
17- بهبود هرروزۀ دست‌پخت: داستان زوم پیتزا
18- فرهنگ
19- تغییر فرهنگ: داستان لومریس
20- تغییر فرهنگ: داستان کمپین وان بونو
21- اهداف آینده
تقدیم‌نامه
منبع 1- شیوه‌نامۀ اوکی‌آر گوگل
منبع 2- چرخۀ معمول برای هر اوکی‌آر
منبع 3- جلسات همگانی: گفت‌وگو دربارۀ عملکرد
منبع 4- خلاصه
منبع 5- برای مطالعۀ بیشتر





معرفی و دانلود کتاب مهم‌ها را بسنجید: چگونه گوگل، بونو و بنیاد گیتس توانستند با اوکی‌آر (OKR) دنیا را متحول کنند | جان دوئر