دسته‌بندی نشده · ژوئن 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه: نامه‌ها و عاشقانه‌های بانوی گیسو حنایی | نازان آریسوی



معرفی کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه: نامه‌ها و عاشقانه‌های بانوی گیسو حناییعشق اتفاق عجیبی‌ست! در همان حال که زندگی می‌بخشد، کشنده است! کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه یکی از زیباترین نمونه‌های نامه‌نگاری در ادبیات جهان است که نازان آریسوی آن را گردآوری کرده و با افزودن اطلاعاتی درباره زندگی ناظم و پیرایه در ترکیه به چاپ رسانده است. این اثر که مجموعه‌ای از نامه‌های پیرایه، همسر سوم حکمت به او را در برمی‌گیرد جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز به شمار می‌رود و تاکنون 121 بار در ترکیه تجدید چاپ شده است.

درباره کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه:

شاید بتوان گفت یکی از جذاب‌ترین حس‌های دنیا، حس دوست داشتن و دوست داشته شدن است. چیزی که پیرایه و ناظم تجربه کردند و عشقی در میان آن‌ها به‌وجود آمد که البته این عشق در قلب پیرایه بسیار پررنگ‌تر بود!

کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه (Piraye’de Nazim olmak) مجموعه‌ای از نامه‌های پیرایه به ناظم را در برمی‌گیرد که در طی سال‌های آشنایی و سپس دوران دوری آن‌ها از یکدیگر نوشته شده است و نازان آریسوی (Nazan arisoy) از نویسندگان برجسته ترک، آن‌ها را منتشر کرده و اطلاعاتی را هم به آن اضافه کرده است.

زندگی و شیوه آشنایی ناظم حکمت، شاعر مشهور ترکیه‌ای و پیرایه، داستان عجیبی دارد و پر از ناهمواری‌ است! خدیجه پیرایه، دوست خواهر حکمت بود که ناظم در اولین دیدار، به او دل باخت! این اتفاق در حالی رخ داد که هر دوی آن‌ها پیش از این ازدواج کرده بودند. پیرایه پیش از ناظم، همسر یک نویسنده و روزنامه‌نگار بود که پس از تولد اولین فرزندشان وارد عرصه موسیقی و سینما شد و برای پیشرفت به مصر رفت، اما هرگز بازنگشت و پیرایه فرزند دومش را در غیاب همسرش به دنیا آورد.

ناظم نیز پیش از پیرایه، تجربه دو ازدواج ناموفق را داشت و زمانی که پس از جدایی از همسر دوم خودش در مسکو، به استانبول بازگشت، به خدیجه پیرایه دل باخت! ناظم آنچنان در عشق پیرایه غرق شده بود که او را بانوی مو حنایی قلبش می‌نامید!

ابتدای آشنایی پیرایه و حکمت، ناظم به دلیل انتشار یک مجموعه شعر با حال و هوای سیاسی به زندان افتاد و این اتفاق بهانه‌ای برای نامه‌نگاری‌های آن دو شد. یک سال پس از آزادی ناظم از زندان، آن‌ها با هم ازدواج کردند. اما عمر زندگی زناشویی آن‌ها چندان طولانی نبود و ناظم مجددا و این بار به مدت 15 سال به زندان افتاد! آن دو در حدود 12 سال برای هم نامه می‌نوشتند و پیرایه همه این نامه‌ها را در چمدانی نگهداری می‌کرد. تا اینکه پسرش،‌ پس از مرگ او نامه‌ها را پیدا کرد.

اما داستان عشق پیرایه و حکمت در شکوه و زیبایی به پایان نرسید و بهتر است سرانجام این عشق سوزان و حقایق ناگفته زندگی حکمت را از زبان آریسوی در لابه‌لای متن نامه‌ها بخوانید. جالب است بدانید که این کتاب در استانبول،‌ 121 بار تجدید چاپ شده است.

کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای همه کسانی که به خواندن زندگی‌نامه و خاطرات افراد مشهور علاقه دارند،‌ انتخاب بسیار مناسبی است.

با نازان آریسوی بیشتر آشنا شویم:

یکی از نویسندگان خوش‌ذوق ترکیه که با نوشتن کتاب حکمت ناظم در قلب پیرایه، مورد استقبال قرار گرفت، نازان آریسوی است. او با نگارش اثر ماندگار خود، بارها مورد تحسین قرار گرفت.

در بخشی از کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه می‌خوانیم:

پیرایه بیشتر شب‌ها خواب به چشم نداشت. به خوابیدن تظاهر می‌کرد، اما خوابش نمی‌‌برد. شب‌ها که همه‌ی اهل خانه در خواب بودند، یاد ناظم سر برمی‌آورد. یکی از همان شب‌ها که باز چمدان چوبی‌اش را باز کرده بود، نامه‌ای را دید که زیر چمدان گیر کرده بود. با دست‌های لرزان نامه‌ای را که گوشه‌اش از گلیم زیر چمدان بیرون زده بود درآورد. شفق صبحگاهی به اتاقش رنگ سرخ‌فامی‌‌ بخشیده بود. پرده را به کناری کشید و تن رنجورش را بر صندلی چوبی کنار پنجره انداخت.

انگشتان بلند و باریکش نامه را بر زانوانش نهادند، اما با لرزی ناگهانی، دوباره دست از نامه کشید. هر بار که نامه‌های ناظم را لمس می‌‌کرد، لرزی بر وجودش می‌نشست و بعد سیل اشکش روان می‌شد.

تنهایی مسیر ناگزیر زندگی‌اش بود. بی آن‌که پیرایه ملتفت باشد، تنهایی سالیان سال همراهی‌اش کرده بود. حال دیگر تنهایی‌اش را می‌شناخت و به این نوع زندگی خو گرفته بود. بیش از پیش مطالعه می‌‌کرد. دست به قلم می‌‌برد و داستان‌های کوتاه می‌‌نوشت. نوشتن حال دلش را خوب می‌کرد. در خفا داستان زندگی‌هایی را می‌نوشت که دوست داشت داشته باشد. زندگی‌هایی که چه خوب می‌شد اگر داشت‌شان. تنهایی او را به آفرینش آثار سوق می‌داد و روح پیرایه از چشیدن طعم آفرینش خوشحال بود.

عشق پیرایه و ناظم همچون آبشاری پرتلاطم و بانشاط بود. شانزده سال زندان و اسارت و جدایی نتوانسته بود روح آن دو را از هم جدا کند.
فهرست مطالب کتابمقدمه‌ی مترجم
فریادهای بی‌صدای پیرایه… 





معرفی و دانلود کتاب ناظم حکمت در قلب پیرایه: نامه‌ها و عاشقانه‌های بانوی گیسو حنایی | نازان آریسوی