دسته‌بندی نشده · ژوئن 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب نسل پنجم بازاریابی: فناوری برای بشریت | فیلیپ کاتلر



معرفی کتاب نسل پنجم بازاریابی: فناوری برای بشریتبازاریابان در عصر حاضر با تحولات دیجیتالیِ کسب‌وکارها و تغییر رفتار مشتریان سروکار دارند. کتاب نسل پنجم بازاریابی به قلم فیلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا و ایوان ستیاوان، برای بازاریابان فرصتی فراهم می‌کند تا تحولات تکنولوژی و روش‌های نوین تجارت را با تغییرات رفتاری مشتری در دهه گذشته ادغام کنند.

درباره کتاب نسل پنجم بازاریابی

توسعه فناوری چه تاثیری در پیشبرد هرچه بیشتر کسب‌وکار می‌تواند داشته باشد؟ پیشرفت تجارت در هر دوره با توسعه فناوری آن عصر رابطه مستقیم دارد و این حقیقت از چشم هیچکس پوشیده نیست. کتاب نسل پنجم بازاریابی (Marketing 5.0: Technology for Humanity) لازمه‌های درک بازاریابی در عصر فناوری را شرح و بسط می‌دهد. مواردی همچون:

– بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای اتوماسیون بازاریابی
– بازاریابی چابک
– بازاریابی «جز از کل»
– فناوری متنی و تشخیص چهره و صدا برای بازاریابی
– خدمات «هر چیز- هر زمان- هر جا»
– مدل تجاری «هر چیز به عنوان خدمت»
– بازاریابی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

کتاب حاضر با بهره‌گیری از رویکردهای مطرح شده در نسل سوم و چهارم بازاریابی نوشته شده است. بخش اول این کتاب به مقوله بهبود عملکرد بازاریابان انسانی با استفاده از فناوری بازاریابی می‌پردازد. شرکت‌هایی که می‌خواهند از دیدگاه‌های کتاب نسل پنجم بازاریابی استفاده کنند باید داده محور باشند و اکوسیستمی از داده‌ها را طراحی کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا بازاریابان بازده احتمالی سرمایه‌گذاری را درک کنند و بازاریابی زمینه‌ای و شخصی را در مورد هر مشتری در نقطه فروش ارائه کنند. در نهایت، بازاریابان خط مقدم می‌توانند به طراحی یک تعامل یکپارچه با مشتریان بپردازند. تمام این عناصر اجرایی، چابکی شرکت‌ در ارائه پاسخ آنی به تغییرات بازار را نیازمند است.

کتاب حاضر به بررسی نسل پنجم از بازاریابی با دیدگاهی کاملاً استراتژیک می‌پردازد. اصل مبحث این کتاب بر مبنای پیروی فناوری از استراتژی است. بنابراین مفاهیمی که در این اثر مطرح می‌شوند، روش‌ها و ابزارهایی هستند که شرکت‌ها می‌توانند آن‌ها را به اجرا دربیاورند. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که شرکت‌ها باید با بازاریابانی همکاری کنند که قادر باشند استراتژی‌هایی طراحی کنند که از فناوری‌های مناسب جهت حالت‌های مختلف بازاریابی استفاده کنند.

گروه نویسندگان کتاب یعنی فیلیپ کاتلر (Philip Kotler)، هرماوان کارتاجایا (Hermawan Kartajaya) و ایوان ستیاوان (Iwan Setiawan) توضیح می‌دهند این اثر برای بازاریابان دیجیتال و سنتی یا مدرسان و دانشجویان بازاریابی و تجارت ایده‌آل است، چراکه زمینه بازاریابی را با توصیه‌های عمل‌گرایانه و بینشی منحصربه‌فرد احیا می‌کند.

نکوداشت‌های کتاب نسل پنجم بازاریابی

– کتاب نسل پنجم بازاریابی با جزئیات عملی و قابل دسترس توضیح می‌دهد که چگونه این سه تغییر اساسی در بازارها، کسب‌وکارها و فناوری، شرکت‌ها را وادار می‌کند تا با چالش‌های جدید و بزرگی که در تلاش برای عرضه محصولات و خدمات خود به بازار هستند روبرو شوند. (Inside Flap)

– راهنمای لازم و کامل برای پتانسیل فناوری‌های دیجیتال در تغییر رویه کسب‌وکار. (جورج دِی)

– چیزی که واقعاً من را در مورد این کتاب تحت تأثیر قرار می‌دهد این است که چگونه قدرت فناوری‌های مدرن و سیستم‌های ارزشی در حال ظهور، بشریت را با هم ترکیب می‌کند. این کتاب از بازاریابان آینده برای درک این ادغام و تبدیل آن به اقدامات مؤثر و پایدار پشتیبانی می‌کند. (هرمان سیمون بنیانگذار و رئیس افتخاری، Simon-Kucher & Partners)

– این کتاب مناسب با عصر حاضر است و این زمان با COVID-19 ارتباط زیادی دارد. ادامه قرنطینه در بسیاری از کشورها، شرکت‌ها را مجبور کرده که به جنبه‌های دیجیتال بازاریابی توجه کنند. (والتر وِرا)

کتاب نسل پنجم بازاریابی مناسب چه کسانی است؟

مدیران کسب‌وکار و بازاریابان می‌توانند از مطالعه کتاب نسل پنجم بازاریابی بهره فراوان ببرند.

فیلیپ کاتلر را بیشتر بشناسیم

فیلیپ کاتلر سال 1931 در شیکاگو متولد شد و در سطح جهان به عنوان استاد برجسته‌ی دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن شناخته می‌شود. او بیشتر از 80 جلد کتاب و بیش از یکصد مقاله در این زمینه به نگارش درآورده که در دنیا به زبان‌های مختلف برگردانده شده است. کتاب اصول بازاریابی، یکی از معتبرترین مراجع این رشته وی محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب نسل پنجم بازاریابی می‌خوانیم

یکی از عوامل مهم در ایجاد اختلاف ثروت، تنوع فرصت‌ها در کسب ثروت است. در ساختار شرکت اصولا کسانی که در راس باشند، قدرت بیشتری در تعیین یا مذاکره در مورد سطح حقوق بالای خود دارند. موسسه (سیاسی-اقتصادی) گزارش داد که درطی چهاردهه گذشته، پرداخت پاداش به مدیران ارشد شرکت‌ها بیش از 1000 درصد رشد داشته است. برخی ادعا می‌کنند، سطح بالای حقوق و مزایا کاملا منطقی است، زیرا بیشترین این پرداخت‌ها مربوط به افزایش ارزش سهامدار است، ولی گروهی دیگر معتقد هستند که حقوق بالا به جای اینکه بازتاب واقعی مشارکت و توانایی باشد، نتیجه قدرت و انتظارات اجرایی است. با این وجود، افزایش حقوق مدیران تقریبا 100برابر میانگین حقوق کارکنان است که سبب فاصله طبقاتی می‌شود.

عامل دیگر، توانمندی‌ها و مهارت‌های متعدد برای کسب ثروت است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گزارش داده که مشاغل به دو دسته ارزشمند و پردرآمد و کم ارزش و کم درآمد تقسیم می‌شوند.

هرمورد دیگری که در حد وسط قرار بگیرد در تناقض است. افرادی که دارای استعداد همراه با مهارت تقاضا در شغل‌های کارمندی و کارگری هستند، شانس زیادی برای استخدام خواهند داشت اگرچه لزوما حقوق بالایی نیز دریافت نکنند. براساس پیش‌بینی (اداره آمارکار)، مشاغل فنی مرتبط با انرژی‌های جایگزین، فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و تحلیل اطلاعات، رشدی سریع در دهه آینده خواهند داشت. برخی از این مشاغل از حقوق و مزایای بالایی برخوردار هستند اما برخی از صاحبان کار دستمزد ناچیزی را به این افراد پیشنهاد می‌کنند. این تفاوت در پرداخت دستمزدها ساختار استخدام را به طور فزآینده‌ای دو قطبی می‌کند.
فهرست مطالب کتابمقدمه
در مورد نویسندگان
بخش اول: مقدمه
فصل اول: به نسل پنجم بازاریابی خوش آمدید
فناوری برای بشریت
نسل چهارم بازاریابی: با محوریت دیجیتالی شدن
زمان نسل پنجم بازاریابی است
نسل پنجم بازاریابی چیست؟
چگونه فناوری می‌تواند باعث پیشرفت بازاریابی گردد؟
پنج مولفه کتاب نسل پنجم بازاریابی (SE)
خلاصه: فناوری برای بشریت
بخش دوم: چالش‌های پیش‌روی بازاریابان در دنیای دیجیتال
فصل دوم: شکاف نسل‌ها
بازاریابی برای نسل‌های کودک نسل انفجار جمعیت (بیبی بومرها)، X، Y، Z و آلفا
پنج نسل
بیبی‌بومرها (کودک نسل انفجار جمعیت): نیروی قدرتمند سالمند اقتصادی
نسل X: رهبران فرزند وسط
نسل Y: نسل هزاره
نسل “Z” اولین بومیان دیجیتالی
مراحل زندگی پنج نسل
شکاف نسل‌ها و تکامل بازاریابی
بازاریابی نسل 1. 0: محصول محوری
بازاریابی نسل 2. 0: مشتری محوری
بازاریابی نسل 3. 0: انسان محوری
بازاریابی نسل 4. 0: حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتالی
بازاریابی نسل 5. 0: فناوری در خدمت بشر
فصل سوم: دوقطبی شدن کامیابی
ایجاد همه شمولی و پایداری برای جامعه
جامعه قطبی شده
قطبی شدن مشاغل
دو قطبی شدن ایدئولوژی‌ها
دو قطبی شدن سبک زندگی
دو قطبی شدن بازارها
چرا همه شمولی و پایداری اهمیت دارند
فشار از داخل
همسویی استراتژی‌ها با اهداف توسعه پایدار
خلاصه: ایجاد هم شمولی و پایداری برای جامعه
فصل چهارم: شکاف دیجیتالی: ایجاد فناوری شخصی، اجتماعی و تجربی
شکاف دیجیتالی هنوز وجود دارد
خطرات و پیامدهای مثبت دیجیتالی شدن
پیامدهای مثبت دیجیتالی شدن
فناوری می‌تواند شخصی باشد
استقبال از توجه گزینشی
امکان کنترل فردی
فناوری می‌تواند سبب اجتماعی شدن باشد
تسهیل ارتباط بین فردی
ایجاد انگیزه برای پیگیری خواسته‌ها
فناوری می‌تواند تجربی باشد
توانمند‌سازی تعامل سطح بالا
ایجاد تعامل پیوسته
خلاصه: ایجاد فناوری‌های شخصی، اجتماعی و تجربی
بخش سوم: استراتژهای نوین برای
بازاریابی فناوری محور
فصل پنجم: سازمان آماده دیجیتالی شدن
یک استراتژی برای همه مناسب نیست
مطالعه موردی: کووید 19 به عنوان شتاب دهنده دیجیتالی شدن
ارزیابی آمادگی دیجیتالی
ربع اول «خاستگاه یا مبدا»
ربع دوم «رو به جلو»
ربع سوم «ارگانیک»
ربع چهارم «همه‌جانبه»
چقدر برای دیجیتال شدن آماده هستید؟
استراتژی‌هایی برای مهاجرت مشتریان به سوی کانال‌های دیجیتالی
استراتژی‌های ایجاد قابلیت‌های دیجیتال
استراتژی‌هایی برای تقویت رهبری دیجیتالی
فصل ششم: فناوری آینده: زمان استفاده از فناوری‌های شبه انسان فرا رسیده است
قدرت محاسبات
نرم‌افزار منبع باز
اینترنت
رایانش ابری
دستگاه‌های تلفن همراه
کلان داده‌ها
تجدید نظر در کسب و کار با فناوری بعدی
علم رباتیک
اینترنت اشیاء و بلاک چین
فصل هفتم: تجربه جدید مشتری: ماشین‌ها خونسرد اما انسان‌ها گرم هستند
بازنگری در تجربه مشتری در دنیای دیجیتال
پیگیری نقاط تماس: 5A
انسان‌ها و ماشین‌ها در تجربه جدید مشتری
تغییرات در مدیریت اطلاعات
تفکر مشارکتی انسان و ماشین
انسان‌ها و ماشین‌ها در تلاقی مشتری
استفاده از فناوری بعدی برای تجربه جدید مشتری: ارائه یک چک لیست
تبلیغات
بازاریابی محتوا
مدیریت ارتباط با مشتری در فروش
بخش چهارم: شیوه‌های جدید به‌کارگیری فناوری بازاریابی
فصل هشتم: ساخت اکوسیستم داده برای هدف‌گذاری بهتر
بخش‌های یک کل
4 روش بخش‌بندی
توسعه پرسونا (شخصیت)
تنظیم بازاریابی داده‌محور
مرحله سوم: ساخت یک اکوسیستم داده منسجم
خلاصه: ساخت اکوسیستم داده برای هدفگذاری بهتر
فصل نهم: بازاریابی پیش‌بینی‌کننده
پیش‌بینی تقاضای بازار با اقدام پویا
کاربردهای بازاریابی پیش‌بینی‌کننده
مدیریت پیش‌بینی‌کننده مشتری
مدیریت محصول پیش‌بینی‌کننده
مدیریت پیش‌بینی‌کننده برند
ایجاد مدل بازاریابی پیشگو
مدل‌سازی رگرسیون برای پیش‌بینی‌های ساده
فیلترینگ مشارکتی برای سیستم‌های پیشنهاد‌دهنده
شبکه عصبی برای پیش‌بینی‌های پیچیده
خلاصه: پیش‌بینی تقاضای بازار با اقدام فعالانه
فصل دهم: بازاریابی زمینه‌ای
ایجاد یک حس شخصی‌سازی شده و تجربه پاسخگویی
ایجاد زیرساخت حسگر هوشمند
استفاده از حسگرهای مجاورت برای پاسخ زمینه‌ای در نقطه فروش
استفاده از بیومتریک برای تحریک اقدامات شخصی
ایجاد یک کانال مستقیم به مکان مشتری
ارائه سه سطح تجربه شخصی شده
خلاصه: ایجاد حس شخصی‌سازی شده و تجربه پاسخگویی
فصل یازدهم: بازاریابی واقعیت افزوده
ارائه تعامل انسانی فناوری محور
رابط‌های فروش طبقه‌بندی شده
رابط‌های خدمات مشتری چند لایه (طبقه‌بندی شده)
تهیه ابزارهای دیجیتالی برای خطوط مقدم
خلاصه: توانمندسازی تعاملات انسانی از طریق فناوری
فصل دوازدهم: بازاریابی چابک
اجرای عملیات با سرعت ومقیاس مناسب
چرا بازاریابی چابک؟
تنظیم بازاریابی چابک
ایجاد قابلیت تجزیه و تحلیل در زمان واقعی
ایجاد تیم‌های غیرمتمرکز
ایجاد یک پلتفرم انعطاف‌پذیر برای محصول
توسعه فرآیند همزمان
اجرای آزمایشات سریع
استقبال از نوآوری باز
مدیریت پروژه بازاریابی چابک
خلاصه: اجرای عملیات بازاریابی با سرعت و مقیاس
واژه‌نامه





معرفی و دانلود کتاب نسل پنجم بازاریابی: فناوری برای بشریت | فیلیپ کاتلر