معرفی و دانلود کتاب هفت خان رستم: مجموعه داستان‌های شاهنامه – جلد اول | محسن دامادی



معرفی کتاب هفت خان رستم: مجموعه داستان‌های شاهنامه – جلد اولشاهنامه فردوسی یکی از زیباترین کتاب‌های کهن فارسی است که شهرت جهانی دارد. کتاب هفت خان رستم جلد اول از مجموعه داستان‌های شاهنامه است که به همت محسن دامادی به نثر امروزی برگردانده شده است.

درباره کتاب هفت خان رستم:

داستان‌های شاهنامه از مشهورترین داستان‌های کهن ایرانی هستند که با هنرمندی بی‌نظیر و شگفت‌آور حکیم ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) نگاشته شده است. این کتاب ارزنده چندین داستان حماسی بسیار زیبا را درون خودش جای داده است که هر کدام روایتگر یک اتفاق و رویدادی جذاب و شنیدنی هستند.

کتاب هفت خان رستم جلد اول از مجموعه داستان‌های شاهنامه است که محسن دامادی (Mohsen Damadi) آن را به نثر روان برگردانده است. این کتاب شرح داستان هفت خان رستم و رویارویی رستم، قهرمان داستان، با رویدادهای عجیب و خطرناک است.

روایت هفت خان رستم، به زمانی باز می‌گردد که رستم برای رها کردن کاووس از بند دیوان سوار بر رخش شد و به راه افتاد. اما در مسیر خود با هفت آزمون بسیار دشوار و ترس‌آور روبه‌رو شد که از پس آزمون دیگری سر برمی‌آوردند.

دامادی در کتاب هفت خان رستم این بخش جذاب و خواندنی را به نثر امروزی درآورده و با بیانی شیرین و شیوا در اختیار شما قرار می‌‎دهد. ساختار کتاب به این صورت است که نویسنده بخشی از شاهنامه را به زبان ساده امروزی نگاشته و در ادامه، ابیات موجود در شاهنامه و مرتبط با همان بخش‌ها را آورده است. بنابراین هنگام خواندن کتاب، بدون هیچ دشواری، می‌توانید ارتباط خودتان را با داستان و متن کتاب حفظ کنید.

کتاب هفت خان رستم مناسب چه کسانی است؟

این کتاب را به همه افرادی که از خواندن شاهنامه (shahnameh) لذت می‌برند و دوست دارند داستان‌های این کتاب ارزنده را به زبان ساده و روان بخوانند، پیشنهاد می‌شود.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم:

عرصه فیلم،‌ ادبیات و نویسندگی ایران،‌ از افراد توانمندی تشکیل شده است که با هنر بی‌نظیر خود،‌ یادگارهای ارزشمندی را برجای گذاشته‌اند. محسن دامادی بدون شک یکی از این افراد توانمند و بی‌نظیر است که در آسمان نویسندگی و کارگردانی ایران می‌درخشد. او که بیشتر به دلیل فعالیت‌های سینمایی خودش مشهور است، فعالیت حرفه‌ای خود را با نویسندگی فیلم «آپارتمان شماره 13» آغاز کرد. همچنین دامادی در نگارش و تدوین مجموعه داستان‌های شاهنامه بی‌نظیر عمل کرده و آثار جذابی را با اقتباس از شاهنامه فردوسی نوشته است.

در بخشی از کتاب هفت خان رستم می‌خوانیم:

یک هفته از این روزگارِ سیاه برای سپاهیانِ ایران گذشت. در این هفته‌ تلخ و سرشار از ناامیدی، شاه از سپاهیانِ دلاورِ ایرانی کمتر کسی پیرامون خود دید.

به سختی چو یک هفته اندر کشید
به دیدار از ایرانیان کس ندید

روز هشتم، تلخ‌تر از روزهای گذشته بود، زیرا با رجزخوانیِ دیو سپید آغاز شد.

به هشتم، بِغُرید دیوِ سپید
که ای شاهِ بی بَر به کردارِ بید

همه برتری را بیاراستی
چراگاهِ مازندران خواستی

دیو سپید گفت: ای شاه بی‌خاصیت که مثلِ درختِ بید، میوه و ثمر نداری. (چه بسا خواست به دو منظور به بید اشاره کند و بگوید از ترس مثل بید می‌لرزی!) تو بودی که خود را بزرگ و برتر از همه دیدی، تو خواستی مازندران را فتح کنی.

تو با تاج و با تخت نشکیفتی
خِرَد را بدین گونه بفریفتی

تو برای پادشاهی کردن شکیبایی نداشتی، با بی‌خردی خود را فریب دادی. چه بسیار سربازانِ ایران را در مازندران اسیر و برده کردی، چه بسیار آدم را به کشتن دادی.

بسی بَرده کردی به مازندران
بکُشتی بسی را به گُرزِ گِران
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
حکایتِ بر تخت نشستنِ کاوس
آمدنِ دیوی در سیمای نوازنده!
دیدارِ دیو نوازنده با کاوس
جلسه‌ی خصوصی بزرگان
راه چاره‌ پیدا ‌شد!
چابک سوار در جستجوی زال!
اندوهِ زالِ پیر
تمنای زال از کاوس
پاسخِ کاوس به تمنای زال
ناامیدی زال
آماده باش به سپاه
حمله‌ی گیو به مازندران
زود سَنجِه را خبر کنید!
حمله‌ی دیو سپید!
شکستِ سختِ سپاه ایران
رجزخوانی دیو سپید
چاره‌جویی کاوس!
فرستاده‌ی شاه نزد زال می‌رود!
رستم باخبر می‌شود!
تردید رستم برای نبرد!
پاسخ رستم به تمنای پدر
رودابه می‌رسد، هراسان، گریان!
خان اول: جنگ با شیر
خان دوم: بیابان و تشنگی
خان سوم: نبرد با اژدها
خان چهارم: دامِ زنِ جادوگر
خان پنجم: جدال با اولاد
خان ششم: نبرد با ارژنگ
خان هفتم: جنگ با دیو سپید
سخن پایانی





معرفی و دانلود کتاب هفت خان رستم: مجموعه داستان‌های شاهنامه – جلد اول | محسن دامادی