دسته‌بندی نشده · آوریل 4, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب هنر ارتباط | دوغان جوجل اوغلو | انتشارات رسپینا



معرفی کتاب هنر ارتباطدوغان جوجل اوغلو، نویسنده‌ی برجسته‌ی ترک، در کتاب هنر ارتباط به تجریه و تحلیل شیوه‌ی ارتباط میان انسان‌ها پرداخته و با ارائه‌ی مثال‌های متعدد روابط انسانی و اهمیت آن را مورد بررسی قرار داده است.

درباره کتاب هنر ارتباط:

انسان موجودی‌ست که دائما در روابطش بازتعریف می‌شود؛ بسیاری از فیلسوفان اساساً جنس انسان را با ارتباط تعریف می‌کنند و بر این عقیده‌اند که آنچه به زندگی ما معنا می‌بخشد، رابطه‌هایمان است. به بیان دیگر، انسان در نسبت با دیگران است که وجود دارد. شکی نیست که هر چه تعداد رابطه‌های معنادار در زندگی یک فرد بیشتر باشند، زندگی شادتری را تجربه خواهد کرد.

دوغان جوجل اوغلو (Doğan Cüceloğlu) در کتاب هنر ارتباط (Insan insana) مفصلاً به تجزیه و تحلیل ساختار ارتباط در بسترهای گوناگون پرداخته و بیان می‌کند که خوشبختی بیش از آن که در گرو هر چیز دیگری باشد، به ارتباطات انسان‌ با انسان وابسته است. درواقع این روابط کامیاب‌کننده هستند که به یک زندگی ارزش زیستن می‌بخشند. با مشاهده‌ی چگونگی ارتباط یک انسان، می‌توان کیفیت زندگی او را مشاهده کرد. گفتنی‌ست مثال‌های متعدد نگارنده از اجتماع به عینی‌تر شدن کتاب کمک شایانی کرده است.

شما نیز ممکن است در زندگی خانوادگی مشکلات ارتباطی جدی با پدر و مادر خود داشته باشید؛ دائما خود را در حال مناقشه با نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد زندگی‌تان ببینید و در مقابل، احتمال دارد در جایگاه پدر یا مادر قرار داشته باشید و چنین رفتارهایی را با فرزندانتان داشته باشید. به‌هر‌روی به علت داشتن دیدگاه متفاوت از دوستى، انتخاب شغل و شیوه‌ی پول خرج کردن و نظایر آن احتمالاً پیوسته با محیط اطراف خود در کشمکش باشید. با مطالعه‌ی این کتاب ثمربخش می‌توانید چنین کشمکش‌هایی را به حداقل برسانید و زندگی زیسته‌‌ی بهتری را برای خود رقم بزنید.

گفتنی‌ست کتاب هنر ارتباط انسان با انسان اولین بار در سال 2002 منتشر و با استقبال گسترده‌ی مخاطبان و منتقدان مواجه شد؛‌ نثر ساده و ترجمه‌ی روان از دیگر عواملی‌ست که دو چندان به اهمیت این اثر افزوده است؛ هر آنچه که باید در باب این کتاب ارزشمند گفته شد؛ این شما و این اثری برای تقویت خزانه‌ی عاطفی – رفتاری و ساخت ارتباطات مطلوب‌تر…

کتاب هنر ارتباط مناسب چه کسانی است؟

اگر قصد دارید به تقویت مهارت های ارتباطی خود بپردازید و همچنین، کتابی در باب اهمیت ارتباط مطالعه کنید، این اثر مناسب شماست.

با دوغان جوجل اوغلو بیشتر آشنا شویم:

دوغان جوجل اوغلو در سال 1938 در بخش سیلیفکه‌ی شهرستان مرسین به دنیا آمد. او یازدهمین فرزند یک خانواده‌ی پرجمعیت بود؛ تخصص این نویسنده‌ی ترک در زمینه‌ی روانشناسی زبان، آموزش، ادراک و ارتباطات است. اغلب نوشته‌هایش را نیز در همین زمینه و به زبان ترکی یا انگلیسی می‌نویسد.

سال 1996 بود که دوغان جوجل اوغلو بازنشسته شد و به کشور خود بازگشت. او کتاب‌ها و مقالات متعددی به نگارش درآورده که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

«برای زندگی بدون ای‌ کاش‌ها، خانواده‌ای که برای موفقیت سوق می‌دهد، یک زن و یک صدا، فرهنگ ترس، وسایل ارتباطات و آن‌ها قهرمان من هستند»

جملات برگزیده‌ی کتاب هنر ارتباط:

– در یک محیط اجتماعى عدم برقرارى ارتباط بین افرادى که همدیگر را درک کرده‌اند، غیرممکن است.
– خشنودى فرد از خود و درک ارتباط خود با سایر انسان‌ها و طبیعت، امکان حیات معنى‌دار را برایش فراهم مى‌کند.
– تبادل پیام و یا به عبارت دیگر دوسویه بودن، نمى‌تواند به تنهایى براى برقرارى ارتباط کافى باشد.
– چیزى را که زبان مى‌گوید باید گوش بشنود.

در بخشی از کتاب هنر ارتباط می‌خوانیم:

پاسخ روشن به سؤالاتی مانند: «ارتباطات جمعی در دگرگونی جامعه چه نقشی دارد؟»، «ارتباطات جمعی، جامعه و فرهنگ را در چه جهتی تحت تأثیر قرار می‌دهد؟»، بیشتر از آنکه فکر می‌شود دشوار است. اگر از دگرگونی جامعه، «تغییر افکار و احساسات افراد در جهت معینی» برداشت شود، پاسخ پرسش اولی هم می‌تواند «آری» و هم «نه» باشد. اگر اشخاص و مؤسساتی که کنترل منشأهای ارتباطات در جامعه مورد نظر را در دست دارند طرفدار دگرگونی در جهت معینی باشند و به این منظور انتشارات خود را تداوم بخشند، به مرور زمان می‌تواند دگرگونی‌هایی در آن جهت رخ دهد. گفتم می‌تواند رخ دهد؛ زیرا که دگرگونی جامعه در جهت معینی را فقط ارتباطات جمعی نمی‌تواند تعیین کند. عوامل پیچیده‌ای که از عناصر زیاد سیاسی، نظامی، اقتصادی تشکیل شده است، اعتقادات سیاسی، شرایط اقتصادی و دیدگاه آموزشی یک ملت را تشکیل می‌دهد.

اگر دگرگونی اجتماعی بدون جهت مشخصی به عنوان «فقط یک تغییر» تلقی گردد، در آن صورت به اولین سؤال بالا به راحتی می‌توان پاسخ «آری» داد. زیرا که تأثیربخش فراگیر ارتباطات جمعی به طور قطع در جهات مختلفی «دگرگونی» پدید می‌آورد.

ارتباطات جمعی به طور مجرد از ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه قابل بررسی نیست. به عنوان مثال: بین ارتباطات جمعی موجود در جامعه‌ی پیشرفته صنعتی با ارتباطات جمعی در جامعه توسعه نیافته و یا در حال توسعه، از خیلی جهات تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. علاوه بر پیشرفت اقتصادی جامعه، شکل اداره آن جامعه (مانند مردم‌سالاری، خودکامگی، سوسیالیستی و یا نظامی فاشیستی- دیکتاتوری که از راه انتخابات و یا کودتا امور کشور را به دست گرفته است.) شکل کاربردی ارتباطات جمعی را تعیین می‌کند. عامل دیگری که بایستی مدنظر قرار داد این است که منشأ ارتباطات جمعی را چه کسانی رهبری می‌کنند؛ اگر دولت رهبری کند به نوعی و اگر بخش خصوصی به هدف اقتصادی رهبری کند، نوع دیگری تأثیر از خود به جای می‌گذارند.
فهرست مطالب کتابدرباره‌ی مؤلف
1: یک شعر و اندیشه‌هایش
2: سطوح ارتباط
3: ارتباط غیرکلامى در وراى کلمات
4: ارتباط و ادراک
5: ارتباط با من آغاز می‌شود
6: ارتباطات تدافعی، مانع بزرگ بین ما
7: شنیدن و گوش کردن
8: تنش‌ها و مناقشات
9: ارتباطات و اجتماع
پاورقی‌ها





معرفی و دانلود کتاب هنر ارتباط | دوغان جوجل اوغلو | انتشارات رسپینا