دسته‌بندی نشده · مارس 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات | مارک براکت | نشر میلکان



معرفی کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساساتمارک براکت در کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات تکنیک‌هایی را به شما می‌آموزد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید، احساسات خود را در آغوش بکشید و با استفاده از قدرت آن‌ها، به رشد و شکوفایی برسید. با مطالعه‌ی این اثر کاربردی معنای احساسات خود را بهتر خواهید فهمید، توانایی روبه‌رو شدن با ترس‌هایتان را پیدا خواهید کرد و درنهایت این که یک زندگی کامیاب‌کننده برای شما رقم خواهد خورد.

درباره کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات:

احساسات مقوله‌ای بس غریبند. بسیاری از ما گاه‌وبی‌گاه چنان دچار «قفل‌شدگی عاطفی» می‌شویم که حتی نمی‌توانیم کلمه‌ای برای گفتن از احساسمان پیدا کنیم. در چنین وضعیتی مبهوت، در حالتی از گیجی و سکوت، با نگاهی خیره و و چشمانی گرد‌شده به اتفاقی می‌نگریم که نه انتظار مواجهه با آن را داشتیم و نه توان هضم کردنش را. نوعی سرگشتگی و عدم فهمِ احساسی که در حال تجربه‌ی آن هستیم… مارک براکت (Marc Brackett) در کتاب کاربردی خود، هنر همه فن حریف شدن در احساسات (Permission to Feel)، پیشنهاداتی را برای ما ارائه می‌کند که اگر آن‌ها را در زندگی به‌کار ببندیم، می‌توانیم کمی از این گیجی کشنده بکاهیم و احساسات خود را بیشتر و بی‌واسطه‌تر بشناسیم.

از شما خواهشی داریم؛ همین الان پیش از این که به ادامه‌ی مطالعه‌ی این معرفی بپردازید، چند لحظه‌ای از خواندن دست بکشید و بر خود متمرکز شوید. در همین لحظه چه احساسی دارید؟ غم؟ خشم؟ شادی؟‌ و یا تشخیص آن برایتان دشوار است؟ ما هنگامی که احساس بدی را تجربه می‌کنیم، معمولاً بخشی از این احساس را به دیگری ابراز می‌کنیم و میزان زیادی از آن را درون خود نگه می‌داریم. تجربه‌ی اجتناب کردن برای همه‌ی ما تجربه‌ی آشنایی است. ما به جای صحبت، حل مسأله و در میان گذاشتن احساسمان، با دیگری پرخاش می‌کنیم، یک روز کامل با او صحبت نمی‌کنیم و یا از سر استیصال یک پاکت کامل چیپس را، آن هم وقتی اصلاً گرسنه نیستیم،‌ به‌تنهایی تمام می‌کنیم و بعد هم نمی‌دانیم دردمان چیست.

مارک براکت به ما می‌گوید وقتی اجازه‌ی احساس کردن را از خودمان سلب کنیم، باید در انتظار لیستی بلندبالا از پیامدهای منفی آن باشیم. او در کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات گام‌به‌گام همراه ماست تا بتوانیم احساسات خود را تشخیص دهیم و به شکلی مناسب آن‌ها را ابراز کنیم. این اثر شگفت‌انگیز چنان بینشی را در اختیارمان قرار می‌دهد که پس از مطالعه، فهم ما از جهان درونی‌ و افکار و احساساتمان هرگز مثل قبل نخواهد بود. به جای شک کردن به خود و گرفتار آمدن در ابهامی کشدار، از بیرون به تماشای خود و احساساتمان می‌ایستیم و پس از آن این توانایی را پیدا خواهیم کرد که آنچه را که احساس می‌کنیم،‌ سهل‌تر از پیش درک و در پی آن هضم کنیم.

در انتها این که چه ناتوانیِ ابراز احساساتمان محصول محیط و تربیتی باشد که در آن رشد یافته‌ایم که ابرازگری را از ما می‌گیرد و ما را به موجودی بی‌صدا بدل می‌سازد، چه حاصل اتفاق و ترسی واقعی، تفاوتی ندارد. با کمک گرفتن از این اثر می‌توانیم زندگی‌ای را برای خود رقم بزنیم که پیش از این هرگز آن را تجربه نکرده بودیم. این شما و این اثری متفاوت که با تقویت هوش هیجانی، زیستی متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.

نکوداشت‌های کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات:

– مارک براکت به ما نشان می‌دهد که هوش هیجانی یک موهبت نیست، بلکه یک مهارت است. (آنجلا داکورث، نویسنده)
– من عاشق این کتاب هستم! مارک براکت به من آموخت که چگونه یک دانشمند احساسات شوم… (Timothy Shriver, Chairman, Special Olympics)
– مارک براکت به شیوه‌ی صادقانه، خنده‌دار و روشنگر خود به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه احساسات بر سلامت و عملکرد ما تاثیر می‌گذارند. (Vivek Murthy)

کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات مناسب چه کسانی است؟

اگر به کتاب‌های خودیاری علاقه‌مند هستید، کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات به شما کمک می‌کند هوش هیجانی خود را تقویت کنید و کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

بامارک براکت بیشتر آشنا شویم:

دکتر مارک براکت از بنیان‌گذاران اصلی مرکز هوش هیجانی بیل است. او همچنین استاد مرکز مطالعات کودک این دانشگاه است که بیش از 125 مقاله در رابطه با نقش هوش هیجانی در یادگیری، روابط، سلامتی، تصمیم‌گیری، خلاقیت و عملکرد تألیف کرده است. شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک با مشاوره‌گرفتن از او اصول هوش هیجانی را در آموزش کارکنان خود گنجانده‌اند.

جملات برگزیده‌ی کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات:

– یادگیری کاملاً مبنایی احساسی دارد. «افلاطون»
– برای کسی مهم نیست شما چقدر می‌دانید تا زمانی که بالاخره بفهمند چقدر اهمیت قائل هستید. «تئودور روزولت»
– افکار منطقی هیچ‌گاه به‌مانند احساسات، خلاقیت افراد را تحریک نمی‌کنند. «نیل دگراس تایسون»
– احساسات منفی عملکردی سازنده دارند: کمک می‌کنند توجه‌تان متمرکزتر شود. احساس شادی این کار را نمی‌کند، بلکه احساس ناراحتی است که ما را کمک می‌کند از پس شرایطی دشوار بربیاییم.
– بیماری عاطفی یعنی اجتناب از واقعیت به هر قیمتی.
– ما با استعداد ذاتی برای تشخیص این‌که خودمان یا دیگری چه حسی و به چه دلیل داریم به دنیا نمی‌آییم. همه باید این مهارت را یاد بگیریم.

در بخشی از کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات می‌خوانیم:

تابه‌حال شده است به حرف دل‌تان گوش کنید و تصمیم بدی بگیرید؟ و وقتی اوضاع بد از آب درآمد به پیشانی‌تان بزنید و با خود بگویید: «چه‌کار احمقانه‌ای بود! چی داشتی با خودت فکر می‌کردی؟» شاید در یک لحظه، لغزش فکری داشتید یا استدلال‌تان ضعیف بود. وقتی به گذشته نگاه می‌کنید، چیزی را که از قلم انداختید واضح می‌بینید. فقط باید امیدوار باشید که برای‌تان تجربه شده باشد. آرزوی معقولانه‌ای است؛ اما درسی که گرفتید چه بود؟ ما بر این باوریم که توانایی استدلال و تفکر منطقی‌مان برترین قدرت ذهنی‌مان، حتی برتر از جنبه‌ی عاطفی سرکش‌مان، است. این چیزی نیست جز ترفندی که مغزمان به ما می‌زند، چون در اصل احساسات ما تأثیرات عظیمی بر عملکرد ذهن ما می‌گذارند که اغلب ناخودآگاه هستند. این حقیقت به‌خصوص در فرایند تصمیم‌گیری خیلی واضح‌تر است.

مثال‌های بارزی وجود دارد از اوقاتی که احساسات به‌تنهایی تعیین‌کننده‌ی اعمال‌مان هستند. اگر ترس از پرواز داشته باشیم، با وجود پرخطر بودن، با ماشین تا مقصدمان رانندگی می‌کنیم. گاهی تحت‌تأثیر شور و اشتیاق و هواوهوس، ممکن است قید مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی یا بارداری ناخواسته را بزنیم.

اما تأثیر احساسات فرای این‌ها است. اکثر تصمیمات تلاش‌هایی برای پیش‌بینی پیشامدهای آینده هستند: ما بایستی این خانه را بخریم. من نمی‌خواهم این شغل را قبول کنم. پاستا انتخاب بی‌نظیری است. در هر مورد، ما تمام گزینه‌ها را در نظر می‌گیریم و دست آخر گزینه‌ای را انتخاب می‌کنیم که به‌احتمال‌زیاد پیشامد دلخواه ما را در پی دارد؛ حداقل به لحاظ تئوری.

در حقیقت احساسات، تا حد زیادی، تعیین‌کننده‌ی اعمال‌مان هستند. اگر حس مثبتی داشته باشیم، مثلاً اعتمادبه‌نفس، خوش‌بینی و خرسندی، درمورد کاری که بایستی انجام دهیم به یک نتیجه می‌رسیم و اگر حس منفی داشته باشیم، مثلاً اضطراب، خشم یا ناراحتی، تصمیم‌مان ممکن است کاملاً فرق کند؛ هرچند که با همان مجموعه حقایق سروکار داشته باشیم.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
بخش اول: اجازه‌ی احساس‌کردن بدهید
فصل اول: اجازه‌ی احساس‌کردن
فصل دوم: احساسات اطلاعات هستند
فصل سوم: چطور دانشمند احساسات شویم
بخش دوم: مهارت‌های پنج‌مرحله‌ای
فصل چهارم: شناسایی احساسات
فصل پنجم: درک احساسات
فصل ششم: نام‌گذاری احساسات
فصل هفتم: ابراز احساسات
فصل هشتم: تنظیم و تعدیل احساسات
بخش سوم: مهارت‌های عاطفی برای رسیدن به ‌سلامتی و موفقیت مطلوب
فصل نهم: احساسات در خانه
فصل دهم: احساسات در محل تحصیل: از پیش‌دبستان تا دانشگاه
فصل یازدهم: احساسات در محل کار
آغاز انقلاب عاطفی
منابع
درباره‌ی نویسنده





معرفی و دانلود کتاب هنر همه فن حریف شدن در احساسات | مارک براکت | نشر میلکان