دسته‌بندی نشده · ژوئن 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب واژه‌ها در آتش | جنیفر ای. نیلسن | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب واژه‌ها در آتشجنیفر ای. نیلسن از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز در کتاب واژه‌ها در آتش، شما را با خود به گوشه‌ای از تاریخ می‌برد و داستان دختر قهرمانی را روایت می‌کند که برای حفظ هویت و فرهنگ مردم سرزمینش، لیتوانی، ماجراها و خطرات بسیاری را تجربه می‌کند.

درباره کتاب واژه‌ها در آتش

هیچ‌کس دوست ندارد که عده‌ای مجبورش کنند تا زبان و فرهنگی را که با آن‌ها رشد کرده رها کند و با ملیت دیگری خو بگیرد. آدرا دختر دوازده‌ساله کتاب واژه‌ها در آتش (Words on Fire) هم از این قاعده مستثنا نیست. ارتش قزاق‌های روسی لیتوانی را اشغال کرده است و مردم را مجبور کرده‌اند تا زبان، آیین و فرهنگ روس را جایگزین فرهنگ خودشان کنند.

آدرا بیشتر عمرش را در مزرعه خانواده‌اش در لیتوانی سپری کرده، پدرش مدام در سفر است و آدرا از وقتی متوجه رفتارهای غیرمعمولی والدینش شده، حدس‌هایی می‌زند که شاید آن‌ها کار غیرقانونی‌ای انجام می‌دهند اما نمی‌داند چه کاری. خیلی طول نمی‌کشد که پاسخ سوالش را پیدا می‌کند؛ وقتی «افسر روساکوف» خانه‌شان را به آتش می‌کشد و پدر و مادر دخترک را دستگیر می‌کند، آدرا متوجه می‌شود که خانواده‌اش کتاب‌هایی را که به زبان لیتوانیایی چاپ شده‌ بودند قاچاق می‌کنند تا به دست قزاق‌های روس نابود نشوند. چراکه روس‌ها مدتی است که استفاده از زبان لیتوانیایی را ممنوع اعلام کرده و زبان خودشان را به مردم تحمیل می‌کنند.

آدرا پس از فرار از آن مهلکه، باید به خواست پدرش بسته‌ای را تحویل شخصی بدهد. او سفرش را آغاز می‌کند و با خطرات عجیبی روبرو می‌شود و با گروهک‌های زیرزمینی مختلفی نیز آشنا می‌شود. آیا به نظر شما او می‌تواند والدین خود را نجات دهد؟

جنیفر ای. نیلسن (Jennifer A. Nielsen) در این اثر باز هم از جسارت و شجاعت یک دختر می‌گوید و نشان می‌دهد برای انجام کارهای خطرناک اصلاً سن و تجربه آنچنانی لازم نیست و تنها باید هوشمند، متفکر و جسور باشید.

نکوداشت‌های کتاب واژه‌ها در آتش

– یک ماجراجویی قدرتمند درباره مکان و زمانی کمتر شناخته‌شده. (Kirkus Reviews)
– داستان آدرا سزاوار جایگاهی در قفسه کتاب و کنار رمان «دزد کتاب» اثر مارکوس زوساک است. (Booklist)
– در این رمان چیزهای زیادی وجود دارد: عشق خانوادگی، میهن‌پرستی، جادو و اهمیت کتاب. (School Library Connection)
– کتاب واژه‌ها در آتش ترکیبی جذاب از ماجراجویی، رمز و راز و تعلیق است. (The Horn Book)

کتاب واژه‌ها در اتش مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به نوجوانان علاقه‌مند به رمان‌های تاریخی پیشنهاد می‌شود.

جنیفر ای. نیلسن را بیشتر بشناسیم

جنیفر ای. نیلسن نویسنده پرفروش نیویورک تایمز در کوهپایه‌ای در شمال یوتا زندگی می‌کند. او پیش‌تر مدرس فن‌بیان بوده و اکنون کارگردان نمایش است. از دیگر آثار او می‌توان به «یک شب فاصله» و «شاهزاده قلابی» که از پرفروش‌‌های نیویورک تایمز بوده‌اند اشاره کرد.

در بخشی از کتاب واژه ها در آتش می‌خوانیم

لوکاس نگاهی به بسته‌ی توی دست‌هایم انداخت و چشمکی زد. با دلهره خودم را عقب کشیدم. او می‌دانست چرا پدر و مادرم مجرم شناخته شده بودند؟ لوکاس اعتراف کرده بود که اگر لازم باشد دزدی هم می‌کند، پس شاید بقیه‌ی دزدها و مجرم‌ها را می‌شناخت. شاید میلدا هم یکی از آن‌ها بود.

اگر این‌طوری بود، چرا مادرم من را سراغ او فرستاده بود؟

وقتی دم خانه‌شان رسیدیم، لوکاس دو بار در زد، بعد مکثی کرد و دوباره دو بار روی در ضربه زد؛ اما دفعه‌ی دوم ضربه‌هایش خیلی آرام‌تر بودند. چند ثانیه بعد در غژغژکنان باز شد، انگار از کل خانه سنگین‌تر بود. زن سالخورده‌ای میان چهارچوب در ظاهر شد. زیر روسری‌اش موهای سفید و آشفته‌ای داشت و پوست چروکش خشک به‌ نظر می‌رسید. پشتش قوز داشت و حسابی خم شده بود. روی عصایش تکیه داده و انگار برای رسیدن به در انرژی زیادی هدر داده بود. با خودم فکر کردم اصلاً زنده می‌ماند تا ما را به داخل خانه دعوت کند.

لوکاس با زبانش صدای تقی داد، با سر به‌سمت من اشاره کرد و گفت: «گمونم دختر هنریه.»

چنان با سرعت برگشتم و نگاهش کردم که نزدیک بود تعادلم را از دست بدهم. او پدرم را می‌شناخت و این همه وقت چیزی نگفته بود؟

«درسته؟»

چند لحظه طول کشید تا بفهمم روی صحبت میلدا با من بود. گفتم: «اسمم آدراست. هنری زیکاریس…»





معرفی و دانلود کتاب واژه‌ها در آتش | جنیفر ای. نیلسن | انتشارات پرتقال