دسته‌بندی نشده · مارس 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ویروس لیبرال: جنگ دائمى و امریکایى کردن جهان | سمیر امین



معرفی کتاب ویروس لیبرال: جنگ دائمى و امریکایى کردن جهاناثری جسارت‌آمیز در نقد تلاش‌های آمریکا برای تسلط نظامی بر جهان. سمیر امین در کتاب ویروس لیبرال به تحلیل سیاست خارجی آمریکا می پردازد و معتقد است ریشه رفتارهای استثمارگرایانه این کشور را باید در نظریه لیبرالیسم اروپایی جستجو کرد.

درباره کتاب ویروس لیبرال:

اثری خواندنی برای آشنایی با تعریف اولیه لیبرالیسم و جایگاه آن در دنیای امروز. سمیر امین (Samir Amin) دانشمندی مصری بود که به دلیل تجربه زیستن در دو قاره آفریقا و اروپا نسبت به سایر اندیشمندان نگاهی متفاوت به جریان لیبرالیسم داشت. او در کتاب ویروس لیبرال (The Liberal Virus) بیان می‌کند درحالی که لیبرالیسم در مبدا خود یعنی قاره اروپا به ارزش برابری منجر شده است، در کشور آمریکا باعث شده سیاست‌های دولت در خدمت منافع سرمایه قرار بگیرند. دولت آمریکا با کج‌فهمی این مفهوم جهانی، تنها به افزایش منافع خود می‌اندیشد و سعی دارد این مدل را به سراسر جهان هم ارسال کند.

سمیر امین معتقد است امپریالیسم آمریکایی بسیار وحشیانه‌تر از اشکال قبلی امپریالیسم خواهد بود چون علاوه بر غارت کردن منافع سیاسی سایر کشورها، منابع طبیعی را هم تخریب می‌کند و فقرا را بیشتر از چیزی که امروز هست تحت‌فشار قرار می‌دهد. کتاب ویروس لیبرال روش‌های مختلف آمریکا برای تحمیل قدرت را بررسی می‌کند و با دقت به بیان پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن می‌پردازد. مشخص‌ترین نتیجه سیاست‌های استثمارگرایانه آمریکا، کاهش آگاهی طبقاتی و آشنایی با حقوق شهروندی است. در دنیایی که سمیر امین به تصویر می‌کشد، دموکراسی به‌جای دفاع از حقوق شهروندان یک فرمول برای محافظت از منافع دولت است و سعی دارد با هر روش ممکن انباشت سرمایه را افزایش دهد.

این کتاب بعد از ارائه یک نگاه کلی، به چالش‌های افرادی که قصد دارند با این پروژه آمریکا مقاومت کنند می‌پردازد. این دانشمند سیاسی و نظریه‌پرداز معتقد است که آن‌ها باید تعریف جدیدی از لیبرالیسم به دست آورند که بین سرمایه و کار تعادل برقرار می‌کند و به‌جای خدمت به سرمایه، به وحدت بین کشورها منجر می‌شود.

کتاب ویروس لیبرال مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم سیاسی سودمند خواهد بود.

درباره سمیر امین بیشتر بدانیم:

سمیر امین یک اقتصاددان، دانشمند سیاسی و تحلیلگر سیستم‌های جهانی مصری – فرانسوی مارکسیست بود. او به دلیل معرفی اصطلاح اروپامحوری در سال 1988 موردتوجه قرار گرفت و به‌عنوان یکی از پیشگامان نظریه وابستگی شناخته شد.

در بخشی از کتاب ویروس لیبرال می‌خوانیم:

امپریالیسم نوین واقعاً کانونى دارد – که مثلث است – و خود این کانون هم یک کانون دارد که شدیداً مایل است سرکردگى خود را نسبت به مجموعه‏‌ی مثلث اعمال کند و آن هم ایالات متحده است. مثلث، سلطه‏‌ى جمعى خود را بر کلّ مناطق پیرامونی کره‌ى زمین (یعنى سه چهارم بشریت) به‏‌وسیله‏‌ى نهادهایى که براى این منظور ایجاد شده و تحت مدیریت آن قرار دارند، اعمال می‌کند.

از این نهادها برخی مسئول مدیریت اقتصادی نظام امپریالیستی جهانی هستند. مهم‏ترین این نهادها، یکی سازمان تجارت جهانی (دبلیو. تى. او) است که عملکرد واقعى آن، بر خلاف آنچه که ادعا می‌کند، تضمین «آزادى بازارها» نیست، بلکه بالعکس پشتیبانى عالیه از انحصارات (کانون) و تعیین شکل نظام‏‌هاى تولیدى کشورهاى پیرامونى به تبع این نیاز را به عهده دارد؛ دیگرى صندوق بین‌المللى پول است که زحمت تنظیم روابط و مناسبات میان سه پول ملى اصلى (دلار، یورو و ین) را به خود نمی‏‌دهد، بلکه وظایف و عملکردهاى یک مرجع پولى مشترک مستعمراتى را (براى مثلث) ایفا می‏‌کند؛ و سوّمى بانک جهانى است که یک نوع وزارت تبلیغات براى گروه هفت است.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
بخش نخست: نگرش «لیبرالى» جامعه
بخش دوم: مبانى ایدئولوژیک و شبه نظرى لیبرالیسم
بخش سوم: نتایج و پیامدها
لیبرالیسم جهانى‌شده‌ى واقعاً موجود
1- نخستین نتیجه و پیامد
سرمایه‌دارى و مسئله‌ى جدید ارضى
مسئله‌ى نوین کارگرى
2- دومین نتیجه و پیامد، دموکراسى کم تراکم
بخش چهارم: سرچشمه‌هاى لیبرالیسم
1- انگارگان (ایدئولوژى) مدرنیته
2- ایدئولوژى امریکایى: لیبرالیسم یکدست و یکدنده
بخش پنجم: چالش‌هاى لیبرالیسم در زمان کنونى
نمایه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب ویروس لیبرال: جنگ دائمى و امریکایى کردن جهان | سمیر امین