دسته‌بندی نشده · ژوئن 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب پارالاکس | لیرد بارون | نشر سنگ



معرفی کتاب پارالاکسکتاب پارالاکس داستانی رازآلود و معمایی است که به محض انتشار لیرد بارون را برنده جایزه‌ی معتبر شرلی جکسون کرد. در این اثر با راویان متعدد داستان همراه می‌شویم تا پرده از راز معمایی هولناک برداریم…

درباره کتاب پارالاکس

نشر سنگ در مجموعه‌ای با عنوان «پنج نویسنده، پنج داستان، پنج جایزه»، اقدام به عرضه‌ی پنج کتاب کوچک کرده است، که هر یک دربرگیرنده‌ی یک داستان کوتاه یا بلند، به قلم نویسنده‌ای جایزه‌برده اما در ایران ناشناخته‌ است؛ کتابی که پیش روی شماست، یکی از عناوین حاضر در همین مجموعه است.

لیرد بارون (Laird Barron) نویسنده‌ای تحسین شده و موفق است که بیشتر آثارش فضایی رازآلود، تاریک و گاهی ترسناک دارند. داستان پارالاکس نیز یکی از همین آثار بارون است که اولین بار در مجموعه‌ای به نام داستان‌های دیگر (The Imago Sequence) منتشر شد. بارون با قلم خاص خود همچون آثار پیشین‌اش داستان خود را در فضایی معمایی و تاریک پیش می‌برد.

داستان در مورد ناپدید شدن شخصیتی به نام میراندا است که با خرده اتفاقات دیگر پیوند می‌خورد و ماجرایی پررمز و راز را پدید می‌آورد که سرانجام آن غیرقابل‌پیش‌بینی است.

صراحت قلم لیرد بارون و تلاش او در به تصویر کشیدن جنبه‌های شیطانی وجود انسان، آثار او به ویژه کتاب پارالاکس (Parallax) را از آثار دیگر نویسندگان متمایز می‌کند. به همین خاطر است که می‌توان داستان‌های او را از جنبه‌های فلسفی و روانشناختی نیز بررسی و تحلیل کرد.

با وجود این که در دنیای بارون عوامل ماورایی نقشی ندارند، با این حال فضای داستان عادی نیست و همه چیز می‌تواند خشونت‌آمیز، خطرناک و دور از انتظار باشد. هویت مردانه، ترس، ویرانی، امیال شیطانی و… از موضوعات پرتکرار داستان‌های این نویسنده برجسته هستند.

نکوداشت‌های کتاب پارالاکس

– بارون نویسنده‌ای است که با صدای خاص ادبی خود، مهیب‌ترین عناصر شیطانی را به صحنه‌ی آثارش فرامی‌خواند. (Amazon)
– اگر فکر می‌کنید هیچ نویسنده‌‌ی جدیدی به خوبی ریچارد متیسون نیست، حتماً این کتاب را بخوانید. (Stewart O’Nan)

کتاب پارالاکس مناسب چه کسانی است؟

تمام علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه و دوست‌داران ژانرهای گوتیک، معمایی و جنایی از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

با لیرد بارون بیشتر آشنا شویم

این نویسنده و شاعر آمریکایی متولد سال 1970 است. بیشتر کارهای او ذیل ژانر وحشت و جنایی قرار می‌گیرند. کودکی لیرد بارون در آلاسکا، تحت شرایطی سخت و طاقت‌فرسا سپری شد و این امر، بی‌تردید بعدها در شکل گرفتن نگرش تاریک و بدبینانه‌ی وی نسبت به زندگی تأثیری به‌سزا داشت. او در سال 1994 از آلاسکا به واشنگتون نقل مکان کرد، و کم و بیش از همان زمان کار نوشتن و سرودن را آغاز کرد. در کارنامه‌ی کاری او پنج مجموعه داستان و چهار رمان به چشم می‌خورد، که بعضاً برنده‌ی جوایزی نیز شده‌اند

در بخشی از کتاب پارالاکس می‌خوانیم

زوجی که در ماه عسل بودند، صحیح و سالم پیدا شدند جک و میراندا کارسون، که خودروی اجاره‌ای‌شان از ششم ژوئن در هفتاد کیلومتری از منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ملی ماسه‌ی سفید میان بزرگراه رها شده بود و گمان می‌شد گم ‌شده‌اند، روز سه‌شنبه در هتل الماس تایلند پیدا شدند. این استراحتگاه در صد و ‌پنجاه کیلومتری غرب ماسه‌ی سفید قرار دارد.

آقای کارسون، هنرمند مدرن تحسین‌شده از المپیا، واشنگتن، ابراز شگفتی کرد که موضوع گم شدن آن‌ها مطرح شده است. آقای کارسون گفت: «ما گم نشدیم، داریم ماه عسل‌مون رو می‌گذرونیم!» وی گمان کرده وسیله‌ی نقلیه به سرقت رفته و در گزارش سرقت اهمال کرده است.

سردرگمی بیش‌تر ناشی از این واقعیت است که کارسون در تاریخ هشتم ژوئن برای اقامت در هتل الماس ثبت‌نام کرده و این قضیه کلانتر ایالت اوترو را به تکاپو انداخته تا موقعیت مکانی این زوج را در طول سی و شش تا چهل و دو ساعت پیش از آن مورد سؤال قرار دهد. آقای کارسون که به سبک تبلیغاتی گوتیک خود شهره است، هرگونه مداخله در فریب اذهان عمومی را نفی کرده است. وی گفت: «اذهان عمومی؟ چرا باید توی ماه عسلم اذهان عمومی رو بخوام؟ ما از زمانی که این‌جا رسیدیم فقط توی اتاق یا بار بودیم.»

پتی انگستروم، سخنگوی دفتر کلانتر، این توضیح را نپذیرفته و بررسی بیش‌تر را به زمان دیگری موکول کرده است.

یک‌شنبه حالت اغما است. خواب‌های یک‌شنبه طولانی، مثل نمایی رنگ ‌و رو رفته از کویر است. رؤیاهای من سینمایی و مبالغه‌آمیزند؛ مثل وسترن‌های اسپاگتی. یک علامت V شکل یک‌وری از هلی‌کوپتر‌های امداد و نجات در امتداد افق می‌خزد و پیش می‌رود.
فهرست مطالب کتابجایزه‌ی شرلی جکسون
معرفی نویسنده
گزیده‌ای از مصاحبه‌ی جک کارسون با مجله‌ی خبر 6
گزیده‌ای از ساخت فراگوتیک: پشت پرده‌ی مستند
گزیده‌ای از روزنامه‌ی الماگوردو (87/6/9)
گزیده‌ای از ساخت فراگوتیک: پشت پرده‌ی مستند
گزیده‌ای از ساخت فراگوتیک: پشت پرده‌ی مستند
گزیده‌ای از مجله‌ی زندان. XX-201957
گزیده‌ای از مصاحبه‌ی میراندا کارسون با مجله‌ی اکشن 9





معرفی و دانلود کتاب پارالاکس | لیرد بارون | نشر سنگ