دسته‌بندی نشده · می 24, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب پرسه در اسفند | زهرا عزیزخانی | انتشارات فرنام



معرفی کتاب پرسه در اسفندپول، شاید تا آن اندازه اغراق‌آمیز که آدم‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند، مهم نباشد. اما قطعا بخش بسیار مهمی از زندگی را دربرمی‌گیرد. کتاب پرسه در اسفند روایت زیبایی از زهرا عزیزخانی نویسنده نوقلم عرصه ادبیات است. این رمان کوتاه ایرانی، داستان زندگی یک خانواده پنج‌نفره را به تصویر می‌کشد که وضع مالی چندان خوبی ندارند و وسایل یکی از دخترهای خانواده مدام و به طرز عجیبی ناپدید می‌شود!

درباره کتاب پرسه در اسفند:

خواندن داستان و رمان‌های ایرانی شما را به دل زندگی‌های ساده و سنتی هدایت می‌کنند که از خواندن آن غرق در لذت می‌شوید. زهرا عزیزخانی در کتاب پرسه در اسفند داستان یک خانواده ایرانی را روایت می‌کند که سادگی زندگی آن‌ها و اتفاقاتی که برای آن‎‌ها رخ می‌‎دهد، قطعا شما را به خودش جذب می‌کند.

هاشم و هما که از کودکی همسایه‌های نزدیک هم بودند، از همان زمان هم به یکدیگر دلبسته شدند و حالا تقریبا هجده سالی می‌شد که با هم ازدواج کرده بودند. حاصل این ازدواج سه دختر به نام‌های فهیمه، فریبا و فرزانه بود که زیبایی‌شان را از هما وام گرفته بودند و بلندپروازی‌های خاص خودشان را داشتند.

هاشم کارگر ساختمانی بود و وضع مالی چندان خوبی نداشتند و تامین مخارج خانه و دخترها هم چندان آسان نبود. خصوصا حالا که ماه‌های سال به اسفند رسیده بودند و دخترها با ذوق و شوق از خرید عید و هیجان آن حرف می‌زدند. اما، همه ذوق بچه‌ها برای هاشم آقا و هما، تبدیل به یک دلهره و دغدغه شده بود که بیشتر اوقات شرمندگی را به همراه داشت.

زندگی هاشم و هما با همه کم‌وکاستی‌ها و تلاششان برای تامین مخارج ادامه داشت تا اینکه به طرز عجیبی وسایل فریبا گم شد! هر بار که فریبا از خواب بیدار می‌شد، به دنبال یکی از وسایل خودش می‌گشت و هر بار دعوایی را با فرزانه، خواهر کوچکترش به راه می‌انداخت و او را متهم می‌کرد. این اتفاقات ادامه‌ داشتند و گاهی پیش می‌آمد که هاشم و هما صبح‌ها با در باز خانه روبه‌رو شوند. آن‌ها کم‌کم شک کرده بودند که کسی خانه آن‌ها را زیر نظر دارد و در آن رفت‌وآمد می‌کند. از سوی دیگر فریبا بسیار پرخاشگر شده بود و باید فکری به حال او می‌کردند. حالا خانواده پنج نفره هاشم آقا با مسائل جدیدی روبه‌رو شده بودند که راه‌حلی برای آن نداشتند و ترس این اتفاقات زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود.

کتاب پرسه در اسفند مناسب چه کسانی است؟

همه کسانی که به خواندن داستان و رمان‌های ایرانی علاقه دارند و می‌خواهند اوقات فراغتشان را با کتاب خواندن پر کنند، از خواندن این اثر لذت می‌برند.

دربخشی از کتاب پرسه در اسفند می‌خوانیم:

هما که دیگر کلافه شده بود، از آشپزخانه فریاد زد: «فریبا! فهیمه! فرزانه! بسه دیگه خسته‌مون کردید. بدبختیامون کمه، جنگ شما هم اضافه‌ش بشه! سریع بیاید غذاتونو بخورید.»

صدای هما آن‌قدر بلند بود که هاشم بلند شد و به‌سمت آشپزخانه رفت. دخترها هم چنان ترسیده بودند که هر سه ایستاده بودند و جرئت نمی‌کردند سمت آشپزخانه بروند. ‌هاشم آرام گفت: «هماجان، خوبی خانوم؟ دعوای اینا عادیه. چرا انقد به هم ریختی؟!»

هما که ازبس بلند فریاد زده بود، احساس می‌کرد گلویش می‌سوزد، با شرمندگی نگاهی به هاشم کرد و گفت: «بریم غذا.»

ناهار را در فضایی سنگین و ساکت خوردند. اولین بار بود که چنین حالتی پیش آمده بود. هیچ‌کس صحبت نمی‌کرد. حتی فریبا و فرزانه ساکت بودند و هرازگاهی مادرشان را زیرچشمی نگاه می‌کردند. هما که به‌وضوح مشخص بود حال خوشی ندارد، سربه‌زیر چشمانش را به بشقابش دوخته بود و غذا را با قاشق، از این‌سوی ظرف به آن‌سو می‌برد. ‌هاشم با نگرانی و دودلی سکوت خانه را شکست و گفت: «هماجان، ناهارتو بخور خانوم.»

هما بی‌آنکه سرش را بلند کند، با صدایی که انگار از ته چاه بیرون می‌آمد گفت: «سیرم. میل ندارم.»

دخترها هنوز بهت‌زده به مادرشان نگاه می‌کردند. هیچ‌یک از آن‌ها چنین برخوردی از مادرشان به یاد نمی‌آوردند؛ مخصوصاً هنگام خوردن غذا که خود هما همیشه می‌گفت «سفره حرمت داره».





معرفی و دانلود کتاب پرسه در اسفند | زهرا عزیزخانی | انتشارات فرنام