دسته‌بندی نشده · جولای 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم | دونالد رابرتسون | نشر سنگ



معرفی کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیمیکی از مهم‌ترین مکاتب فلسفی که به رشد شخصیتی افراد می‌انجامند،‌ فلسفه‌ رواقی است. شیوه‌ای که مارکوس اورلیوس، فیلسوف بزرگ روم براساس آن عمل می‌کرد. کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم نوشته دونالد رابرتسون است که به شرح این فلسفه می‌پردازد و درباره چگونگی تاب‌آوری عاطفی و مواجهه با رنج‌ها صحبت می‌کند. این اثر، که جزو کتاب‌های پرفروش آمازون به شمار می‌رود، به دنبال شرح آموزه‌هایی است که افراد به کمک آن بتوانند خواسته‌های خود را تعدیل کنند و منابع شادی را بیابند.

درباره کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم

فلسفه دنیای بسیار بزرگ و عمیقی است که هر چه بیشتر درون آن غرق شوید، به ابعاد بیشتر و حتی عجیب‌تری از زندگی دست می‌یابید. هر یک از مکاتب فلسفی نیز با بیان وجه خاصی از زندگی،‌ تفکر و رفتار،‌ افراد را به آموزه‌هایی دعوت می‌کنند که در نهایت،‌ هدف همه آن‌ها رشد و شکوفایی شخصی و درونی است.

فلسفه رواقی با قدمتی دیرینه، دقیقاً یکی از همین مکاتب مهم،‌ پرطرفدار فلسفی است که بر منطق و مشاهده ادراکات جهان طبیعی تاکید دارد. آنچه پایه‌های این مکتب را شکل می‌دهد، اخلاق شخصی و رعایت انصاف و رفتارهای عادلانه در تعامل با دیگران است. رواقیون بر این اصل تاکید دارند که انسان‌ها می‌بایست به عنوان موجودات اجتماعی به‌دنبال خوشبختی باشند و به مقام پذیرش رنج برسند. پیش‌فرض مهمی که در این مکتب وجود دارد، ‌دوری از افراط و تفریط در به‌دست‌آوردن خوشبختی یا ترس شدید از درد و رنج و رسیدن به یک تعادل منطقی است.

کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم (How to Think Like a Roman Emperor) یکی از ساده‌ترین و بهترین آثار در زمینه‌ی بیان اندیشه‌های رواقی است. دونالد رابرتسون (Donald J. Robertson) با استفاده از توانایی خود در نویسندگی و بیان مسائل فسلفی و پیوند آن با روان‌شناسی،‌ این کتاب را تألیف و منتشر کرده است.

در این اثر با اندیشه‌ها و شیوه‌ی زندگی مارکوس اورلیوس، امپراتور روم، آخرین فیلسوف مشهور رواقی جهان باستان آشنا خواهید شد. نویسنده در این کتاب، داستان‌هایی را از زندگی مارکوس و تاریخ رومی همراه با توضیحاتی درباره فلسفه و روانشناسی رواقی بیان می‌کند و آن‌ها به هم پیوند می‌دهد. او با این کار در روشنگری خوانندگان امروزی نقش موثری را ایفا می‌کند. رابرتسون تکنیک‌های رواقی را برای کنار آمدن با مشکلات روزمره، از ترس‌های غیرمنطقی و عادت‌های بد گرفته تا خشم، درد و بیماری، مورد بحث قرار می‌دهد.

با خواندن این کتاب،‌ علاوه‌بر آشنایی با طرز فکر و سبک زیست رواقیون، ‌پیوند آن را با روانشناسی می‌آموزید و در تعاملات اجتماعی خود،‌ به‌ویژه در جایگاه رهبری و مدیریتی،‌ به‌خوبی عمل می‌کنید. در واقع فلسفه رواقی به شما می‌آموزد که چگونه با ناملایمات زندگی برخورد کنید، بر خشم خود غالب شوید و درنهایت به رضایت درونی دست یابید. این اثر یک راهنمای همیشگی و ضروری برای رسیدگی به چالش‌های اخلاقی و روان‌شناختی امروزی است که تقریبا همه افراد با آن‌ها درگیر هستند.

نکوداشت‌های کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم

– این اثر، کتاب فوق‌العاده و مهمی است و هر کسی که به رواقی‌گری علاقه دارد یا می‌خواهد در کار رهبری دیگران عملکرد بهتری داشته باشد، باید آن را بخواند. (Ryan Holiday)

– رابرتسون تصویر درستی را از زندگی و اندیشه مارکوس نشان می‌دهد. سبک نثر روان و آسان او به جذابیت این کتاب کمک می‌کند. (The Wall Street Journal)

– این اثر فوق‌العاده‌ درباره مارکوس اورلیوس نوشته شده است و فلسفه‌ی رواقی را به‌زیبایی بیان می‌کند. (Derren Brown)

– این کتاب زندگی شگفت‌انگیز اورلیوس و باورهایش را معرفی می‌کند و یک تمرین بی‌نظیر برای دستیابی به ذهن‌آگاهی مدرن است. (Publishers Weekly)

– کتاب پیش‌رو، تاریخ، فلسفه و روانشناسی را به‌طور منحصربه‌فردی با هم ترکیب می‌کند که هم سرگرم‌کننده و هم برای خودسازی خواننده بسیار مفید است. رابرتسون روش جالبی را برای هدایت خوانندگان به سمت فلسفه رواقی و آرای اورلیوس به کار می‌گیرد و تمرین‌های عملی مفیدی را برای استفاده از این روش‌ها در زندگی، به آن‌ها پیشنهاد می‌کند. (Dr. Franklin Annis, Small Wars Journal)

کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم برای چه کسانی مناسب است؟

همه کسانی که به دنبال آثار فلسفی برای بالا بردن کیفیت زندگی خود و یا رشد شخصی و فردی هستند، از خواندن این کتاب لذت می‌برند.

با دونالد رابرتسون بیشتر آشنا شویم

از جمله نویسندگانی که در زمینه فلسفه رواقی و همچنین روان‌درمانی فعالیت کرده، دونالد رابرتسون است. این نویسنده اسکاتلندی، در زمینه روان‌درمانگری مهارت خاصی دارد و بیشتر در زمینه درمان‌های شناختی و رفتاری (CBT)، تاب‌آوری عاطفی و همچنین فلسفه رواقی فعالیت می‌کند.

او ابتدا فلسفه را در دانشگاه آبردین اسکاتلند آموخت و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه و روان‌درمانی، از مرکز مطالعات روان‌درمانی دانشگاه شفیلد دریافت کرد. رابرتسون علاقه ویژه‌ای به مکتب فلسفه رواقی دارد و به همین دلیل بخش زیادی از فعالیت‌های خود را صرف شناخت و آموزش این مکتب کرده است. در این راستا او یکی از بنیان‌گذاران سازمان مدرن رواقی‌گری به‌شمار می‌رود که کنفرانس‌های زیادی را در این زمینه برگزار می‌کنند.

در بخشی از کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم می‌خوانیم

پارادوکس پذیرش سختی این است که اغلب منجر به رنج کم‌تر می‎‌شود. دیوژن کلبی به ما آموخت که باید احساسات دردناک را چون سگی وحشی در نظر بگیریم و به همین شکل با آن رفتار کنیم. سگ‎‌های وحشی گاز می‌گیرند و اگر با وحشت فرار کنیم، پاشنه‌ی پای‌مان را از هم می‌درند. ولی اگر جرأت بازگشت و مقابله‌ی توأم با خونسردی را داشته باشیم، اغلب عقب‌‎نشینی می‌کنند.

بیون (بوریستنی) می‌گوید مواجهه با رنج، مثل وقتی است که فرد، حیوانی وحشی را اسیر می‎کند و آن موجود او را گاز می‌‎گیرد. اگر مار را از وسط نگه دارید، شما را نیش می‎زند. ولی اگر سرش را بگیرید، هیچ اتفاق بدی برایتان نخواهد افتاد. به همین شکل وقتی در اثر چیزی خارج از وجودتان دچار درد و رنج می‌‎شوید. این درد به درک و فهم شما بستگی دارد. اگر مثل سقراط به آن نگاه کنید، هیچ دردی حس نخواهید کرد. ولی اگر شیوه‎ای دیگر انتخاب کنید، رنج خواهید کشید. نه به خاطر خودِ مسایل و مشکلات، بلکه به خاطر شخصیت و نظرات اشتباه خودتان. با این حال، بیش‌تر آدم‎های معمولی، به جای رویارویی با مشکلات، می‎گریزند و پشت‌شان را به آن‌‎ها می‌کنند و ناخواسته کارشان را به شانس و اقبال می‌سپرند.

دیو کریسوستوم سوفسطایی‌ای بود که زیر نظر استاد بزرگ رواقی، موسونیوس روفوس درس خواند. او کلبیون را با مشت‌زنی مقایسه می‎کرد که در صورتی عملکردش بهبود می‌یابد که خودش را برای حمله آماده کند و آن را با بی‌تفاوتی بپذیرد. از سوی دیگر، اگر مضطرب شود و خودش را از رقیب دور کند، در معرض حمله‎‌ای بدتر قرار می‌گیرد. کریسوستوم تحمل درد را نیز با خاموش‌کردن آتش مقایسه می‌کند. اگر با ضعف این کار را کنیم، احتمالش بیش‌تر است بسوزیم. باید با اطمینان روی آن لگد بکوبیم. او می‌گوید حتی بچه‌ها در یک بازی کودکانه، سریع و با اطمینان شعله‌ای را با زبان خاموش می‎کنند. امروز ما از «قاپیدن گزنه» سخن می‎گوییم که به معنای رویایی با مسأله و پذیرش آن است. این کار به آسیب کم‌تری منجر می‌شود در حالی که اگر با تردید و حالت تدافعی به پیش برویم، خلاف این مسأله رخ می‌دهد (اگر تن‌تان به گزنه کشیده شود، دچار سوزش و آسیب می‎شوید. اگر سریع و محکم گزنه را در چنگ بگیرید و خارهای تیزش را فشار دهید تا به حالت مسطح درآیند، دیگر نمی‌توانند به شما آسیب بزنند). به جای تقلا در مقابل رنج، با خونسردی گزنه را بقاپید. از آن ناراحت نشوید و دست به شکایت نزنید تا کم‌تر رنج بکشید.
فهرست مطالب کتابمقدمه
1. امپراتورِ مرده
2. صادق‌ترین کودک رم
3. اندیشیدن به حکیم
4. انتخاب هرکول
5. برخورد جدی و جسورانه با مشکلات
6. دژ درونی و جنگ چندین ملت
7. جنون موقتی
8. مرگ و نما از بالا





معرفی و دانلود کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم | دونالد رابرتسون | نشر سنگ