دسته‌بندی نشده · ژوئن 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب گمشدگان | کاترین راندل | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب گمشدگانکتاب گمشدگان نوشته‌ی کاترین راندل ما را به یک ماجراجویی خطرناک و نفس‌گیر می‌برد. فرد پسر بچه‌ای است که وقتی با هواپیما از روی جنگل‌های آمازون می‌گذرد، دلش می‌خواهد فرود بیاید و راز و رمز پنهان در این جنگل‌ها را کشف کند اما همان لحظه هواپیما سقوط می‌کند! کتاب گمشدگان برنده‌ی جایزه‌ی Costa book شده است.

درباره‌ی کتاب گمشدگان

فرد پسر بچه‌ای است که عاشق ماجراجویی و کشف مکان‌ها و موجودات ناشناخته است. در یک روز معمولی او به همراه چند نفر دیگر در یک هواپیمای شش نفره نشسته بودند و از روی جنگل‌های سرسبز و مخوف آمازون می‌گذشتند. فرد با دیدن این منطقه‌ی سبز و پر پیچ و خم، به یاد علاقه‌ی همیشگی‌اش می‌افتد و و نمی‌تواند انگیزه‌ی خود را برای کشف راز و رمز‌های این جنگل را نادیده بگیرد، او دلش می‌خواست هواپیما فرود بیاید تا آن‌ها بتوانند کمی در جنگل بچرخند. در همان دقایق بود که صدای موتور هواپیما بلند شد و هیچ‌کاری از دست خلبان بر نمی‌آمد. در تاریکی شب هواپیما میان درخت‌های کهنسال جنگل سقوط کرد و آتش گرفت.

چند دقیقه پس از این اتفاق تلخ، فرد به سختی خودش را از هواپیمای سقوط کرده بیرون کشید، وحشت‌زده و زخمی در جنگل می‌دوید و فریاد می‌زد تا شاید کسی پیدا شود کمکش کند. هواپیما در آتش می‌سوخت و هیچ کاری از دست فرد بر‌نمی‌آمد. حالا او دیگر هیچ راهی جز زنده ماندن در جنگل نداشت. ماجراجویی بزرگترین علاقه‌ی او بود اما هیچوفت فکر نمی‌کرد که در یک ماجراجویی واقعی، خطر مرگ هر لحظه پشت‌ سرش است. او کم‌کم متوجه می‌شود چند نفر از بچه‌های دیگر که از سرنشینان هواپیما بودند هم از آن فاجعه جان سالم به در بردند. آن‌ها به کمک یکدیگر سفر پرخطر خود را از دل تاریکی جنگل آغاز می‌کنند.

ویژگی درخشان روایت کاترین راندل (Katherine Rundell) در کتاب گمشدگان (The Explorer) این است که نویسنده برای طراحی یک سفر ماجراجویانه، شخصیت‌هایش را در بحرانی‌ترین و بی‌پناه‌ترین شرایط ممکن قرار می‌دهد و آن‌ها ناچارند در یک موقعیت نابسامان، برای نجات جان خود جستجوگری کنند و دست به انجام خطرناک‌ترین کارها بزنند. کتاب گمشدگان در سال 2017 برنده‌ی جایزه بهترین کتاب در بخش کودکان از جشنواره‌ی Costa book awards شده است.

در نکوداشت کتاب گمشدگان

– یک ماجراجویی باشکوه. (Abi Elphinstone)
– این رمان همه‌ی چیزی بود که می‌خواستم. (Kiran Millwood Hargrave)

جوایز و افتخارات کتاب گمشدگان

– برنده‌ی جایزه‌ی کتاب کودک در جشنواره‌ی ادبی Costa book awards
– نامزد جایزه ادبی Leeds Book در سال 2018
– برنده‌ی جایزه‌ی Children’s Book در سال 2019
– برنده‌ی جایزه‌ی Kate Greenway Medal

کتاب گمشدگان برای چه کسانی مناسب است؟

نوجوانان و همه‌ی علاقه‌مندان به قصه‌های ماجراجویانه و دوست‌داران ادبیات نوجوان از خواندن این کتاب لذت فراوانی می‌برند.

با کاترین راندل بیشتر آشنا شویم

کاترین راندل نویسنده‌ی سی و پنج ساله‌ی انگلیسی است. منتقدان حوزه‌ی ادبیات نوجوان او را نویسنده‌ی موفقی به خصوص در خلق داستان ‌های ژانر ماجراجویی می‌دانند. او هم اکنون در دانشگاه آل‌سولز لندن فعالیت می‌کند. برخی از کتاب‌های او برنده‌ی جوایز گوناگونی مانند جایزه ادبی Boston Globe-Horn book awards و Costa book awards شده‌اند. دزد‌های خوب و بام‌نشینان از دیگر آثار او هستند.

در بخشی از کتاب گمشدگان می‌خوانیم

با این‌که فِرِد آن‌قدر آب خورده بود که شکمش باد کرده بود، باز هم یک‌جور دردآوری احساس گرسنگی می‌کرد. معده‌اش تیر می‌کشید و قاروقور می‌کرد. با مشت به شکمش زد. احساس می‌کرد بدنش مثل پرچمی نیمه‌افراشته ضعیف است و دارد سقوط می‌کند.

بعد از سیبی که با خودش برده بود توی هواپیما، دیگر چیزی نخورده بود. نمی‌دانست چقدر از آن موقع گذشته… یک روز و نیم؟ با خودش مرور کرد: پروازشان روز شنبه بود، پس امروز به احتمال زیاد یک‌شنبه است، مگر این‌که مدت خیلی زیادی بی‌هوش شده باشند.

فِرِد به خودش لرزید. سرش را تکان داد. تلاش می‌کرد تصویر هواپیمای سوزان را از پشت چشم‌هایش پاک کند. «فکر کنم بعضی از حشرات رو بتونیم بخوریم.» بدون فکر کردن حرف می‌زد تا حواسش را از بقیه‌ی چیزها پرت کند. در مقابل حرفش چنان سکوت و بی‌اعتنایی‌ای کردند که انگار نه انگار حرفی زده.

اضافه کرد: «البته می‌تونیم میوه هم بخوریم. حتماً یه چیزهایی این‌جا پیدا می‌شه. این‌جا میمون هست و خب حتماً یه چیزی هست که میمون‌ها می‌تونن بخورن، مثل موز. توی پناهگاه پوست موز بود. شاید هم توت.»

کان گفت: «از کجا بفهمیم توت‌ها سمّی نیستن؟»
فِرِد گفت: «من امتحانشون می‌کنم.»
کان گفت: «اگه مُردی چی؟»
لایلا گفت: «شاید بهتر باشه همه‌مون، به‌جز مکس، با هم امتحانشون کنیم. البته اگه اصلاً توت پیدا کنیم.»
فهرست مطالب کتابپرواز
تاریکیِ سبز
پناهگاه
رودخانه
غذا (تقریباً)
آتش
کلک
نخستین سفر
ساردین‏ها
آباکاشی
میمون‏ها و زنبورها
کان
دود
در رودخانه
بر فراز صخره
شهر ویران
جست‏وجوگران
تله
تارانتولا‌
پرنده‏ی دوبار سرخ‏شده‏ی ویژه
ماهیگیری در تاریکی
سوگند
مدرسه‏ی جست‏وجوگری
به گل نِشسته
مکس
آن سوی پیچک‏ها
آسمان سبز
در انتظار طلوع
پرواز به خانه
جست‏وجوگری به شیوه‏ای دیگر
پایان
سپاس‌گزاری





معرفی و دانلود کتاب گمشدگان | کاترین راندل | انتشارات پرتقال