دسته‌بندی نشده · آوریل 11, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب | بابک لک قمی | نشر چشمه



معرفی کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آبرمانی سرشار از رمزوراز، دسیسه و عشق. بابک لک قمی در کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب از زبان راوی‌ای سخن می‌گوید که در جهانی رازآلود زندگی می‌کند و ذهنی متفاوت با منطق ما دارد. این رمان کوتاه که به زبان انگلیسی نوشته شده توجه نشریات غربی را به خود جلب کرده و تحسین منتقدان را برانگیخته است.

درباره‌ی کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب:

او را با نام‌های متفاوتی صدا می‌کنند و گاهی وقت‌ها اسمش را فراموش می‌کند، به‌ندرت سوار تاکسی می‌شود، در یک اتاق زیرشیروانی با پرده‌ای زردرنگ زندگی می‌کند، دو فنجان قهوه در روز می‌خورد… این‌ها نخستین آشنایی‌های ما با راوی کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب (Floating Notes) است، راوی‌ای که ذهنش با عقل سلیم ما هماهنگ نیست.

بابک لک قمی (Babak Lakghomi)، در این رمان کوتاه، راوی بی‌نظیری خلق می‌کند که در اتاقی اجاره‌ای ساکن است، و ما در طول رمان، چیزهایی را می‌بینیم که در زندگی او ظاهر می‌شوند و از آن ناپدید می‌شوند. همراه شدن با این راوی رازآلود تجربه‌ای خاص است. در جهان او، هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد، هیچ راه‌حلی نیست، و همه‌چیز شناور است.

مترجم برجسته‌ی کتاب، احمد پوری، درباره‌ی این رمان کوتاه می‌گوید: «از همان نخستین صفحه وارد دنیایی رازناک شدم. منطق این دنیا به معیارهای ما بسامان نبود. بایست اندکی می‌گذشت تا بدانی راویِ رمان ذهنی متفاوت با ذهن‌های دیگر دارد و در نتیجه توالی حوادث و منطق و روابط علّی رویدادها در قالبی دیگر است که، به محض پذیرش آن، خواننده با لذت و کنجکاوی همراه با آن یادداشت‌های ظاهراً ازهم‌گسیخته و شناور روی آب این‌سو و آن‌سو کشیده می‌شود. گسیختگی رویدادها ظاهری است. با نگاهی از دور می‌شود دید که همه با نخی نامرئی به هم وصل‌اند و، با منطقی قابل‌درک، سیال و در حرکت‌اند و در دوایری از موج گرداب می‌چرخند و پایین می‌روند و در انتها به یک نقطه در ژرفای گرداب منتهی می‌شوند؛ نقطه‌ای که خود آغازی دیگر است.»

نکوداشت‌های کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب:

– رمانی تلخ درباره‌ی هویت و پوچی منطق. (پابلیشرز ویکلی)
– تأملی عمیق درباره‌ی گناه، پشیمانی و ترس. (نسسری فیکشن)
– سفری پارانویید و غیرعادی. (وی 1. بروکلین)

کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر علاقه دارید رمانی را به قلم یکی از نویسندگان جوان ایرانی بخوانید، کتاب حاضر مناسب شماست.

با بابک لک قمی بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی کتاب حاضر در سال 1362 در ایران متولد شده است و مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف گرفته است. بابک لک‌قمی سپس برای ادامه‌ی تحصیل عازم کانادا شده است و در رشته‌ی آب‌وفاضلاب مدرک دکتری خود را اخذ کرده است.

«یادداشت‌های سرگردان روی آب» نخستین رمان لک‌قمی است که توجه بسیاری را در جهان به‌سمت خود جلب کرده و در امریکن شورت فیکشن، نون، نیویورک تیرانت درباره‌اش نوشته‌اند. این رمان کوتاه به زبان انگلیسی نوشته شده و علاوه بر فارسی، به ایتالیایی نیز ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب می‌خوانیم:

هر وقت می‌مانم کجا بروم، هوای تصفیه‌خانه‌ی متروک را می‌کنم. از روی تپه‌اش می‌توانم اقیانوس را ببینم. یادم نیست اولین‌بار کِی رفتم آن‌جا. علف‌ها بلند بود و باد شاخه‌های غان را تکان می‌داد. مرغان دریایی جیغ می‌زدند و هنوز می‌شد صدای پمپ‌های کارخانه را شنید. آن محل مرا یاد تپه‌ای می‌انداخت که با زنم از آن بالا می‌رفتیم. آن روزها هنوز زنم نشده بود. تپه جایی بود که وقتی نمی‌دانستیم کجا برویم می‌رفتیم روی آن. آن بالا شهر زیر پای‌مان بود. از میان ابرها شهر را می‌دیدیم. سال‌ها بعد وقتی دوباره سری به آن‌جا زدم، تپه بدل به آشغال‌دانی شده بود. خاک، فلزهای زنگ‌زده، سرنگ و علف خشکیده.

این‌جا هنوز می‌شود صدای مرغان دریایی و برخورد امواج به صخره‌ها و پمپ‌های آب را شنید. درهای ساختمان‌های کارخانه همه بسته‌اند. یک‌بار سعی کردم با پیچ‌گوشتی یکی از درها را باز کنم اما ظاهراً احتیاج به ابزارهای بیش‌تری داشتم. دفعه‌ی بعد باید با خودم انبردست و آچار و اره‌ی آهن و چکش بیاورم.

تا همین اواخر عکسی از او داشتم. تنها عکسی بود که از روی نگاتیو توانسته بودم ظاهر کنم. در کیف پول قبلی‌ام بود که همیشه در کشوِ بغلِ تختم کنار نان نگه می‌داشتم. کیف تا دو روز پیش هنوز در آن کشو بود.





معرفی و دانلود کتاب یادداشت‌های سرگردان روی آب | بابک لک قمی | نشر چشمه