دسته‌بندی نشده · آوریل 4, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال | پیتر کووی | انتشارات خوب



معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هالکتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال تحلیلی جامع از این فیلم مشهور است که بر پایه شناخت دقیق پیتر کووی از سبک زندگی مردم آمریکا در دهه هفتاد میلادی بنا شده است. این اثر چهاردهمین شماره از مجموعه سینمایی یک فیلم، یک جهان است که به افزودن اطلاعات خوانندگان ایرانی از آثار وودی آلن کمک شایانی می‌کند.

موضوع کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال:

در سال‌های دهه هفتاد میلادی چنان نمادهای فرهنگی ماندگاری به وجود آمد که خاطره آن حتی برای نسل‌ امروز هم زنده است. روزهایی هیجان‌انگیز که فمینیسم در حال قدرت گرفتن بود، هر کسی برای خود یک روانکاو و روانپزشک داشت، ردپای مواد مخدر را می‌شد در هر محفلی پیدا کرد و تب خودشناسی و خودواکاوی همه را درگیر کرده بود. در میانه این دهه پرآشوب، وودی آلن فیلم آنی هال (Annie Hall) را ساخت که پرشی بزرگ برای ملحق شدن به جمع کارگردانان رده بالای آمریکایی بود و البته نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز داشت. پیتر کووی در کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال گریزی به حال و هوای دهه هفتاد میلادی می‌زند و به توضیح دلایلی که این اثر را از دیگر تولیدات هالیوود متمایز می‌کند می‌پردازد.

مطالعه این کتاب خواننده ایرانی را با کارنامه هنری وودی آلن، فلسفه او در فیلمسازی و همینطور زمینه‌های ساخت فیلم آنی هال آشنا می‌کند. این اثر سینمایی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم‌نامه را برای عواملش به ارمغان آورد و وودی آلن را ثروتمند کند، اما جوایز و آمار فروش تنها دلیل اهمیت فیلم آنی هال نیستند. استقبال گسترده تماشاگران در سراسر آمریکا نشان داد کارگردان – که نویسنده اثر هم هست – شناخت دقیقی از فرهنگ کشور خود داشته و مشاهده‌گر خوبی برای تغییرات در حال وقوع در جامعه بوده است. کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال با ارجاعات فرهنگی فراوان به نوعی یک راهنمای آمریکای دهه هفتاد است و در کنار ارائه دانش سینمایی به خوانندگان، آن‌ها را با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا می‌کند.

درباره مجموعه یک فیلم، یک جهان:

این مجموعه شامل تک‌نگاره‌هایی پیرامون فیلم‌های مشهور و تأثیرگذار تاریخ سینما است. اولویت انتخاب کتاب‌های این مجموعه که از بین چندین کتاب انگلیسی و فرانسوی برگزیده شده‌اند، بر مبنای اهمیت فیلم و کتاب مربوط به آن بوده است و تا حد امکان سعی شده تا آثار انتخاب شده به تاریخ کتاب‌های سینمایی ایران نزدیک باشند.

کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر برای افرادی که به دنبال شناخت تخصصی و عمیق از دنیای سینما هستند مفید خواهد بود.

با پیتر کووی بیشتر آشنا شویم:

پیتر کووی (Peter Cowie) نویسنده و مورخ سینما است و تا امروز کتاب‌های تاریخچه فیلم‌های هلند و حوزه اسکاندیناوی، زندگی‌نامه انتقادی ولز، برگمن و کاپولا را منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال می‌خوانیم:

زمانی که در 20 آوریل 1977 از آنی هال رونمایی شد، هالیوود داشت وارد دوره‌ای از تغییر و واکاوی خود می‌شد. معلوم شده بود که دیوید بگلمنِ تهیه‌کننده در شرکت فیلم‌سازی کلمبیا پیکچرز چک‌های غیرقانونی نقد می‌کند. رومن پولانسکی به انحراف اخلاقی متهم شد و به‌ناچار از آمریکا رفت. فرانسیس فورد کاپولا خانه‌اش را گرو گذاشت تا اینک آخرالزمان را از فراموشی نجات دهد. و یک ماه بعد، در 25 مه، افتتاحیۀ جنگ ستارگانِ جورج لوکاس طلیعۀ عصری بود از اکشن‌های به‌تمام‌معنا و فیلم‌های ماجراجویانه‌ای که بر اساس ارزش‌های ازمُدافتاده ساخته شده بودند و مطالبات کم‌مایه‌ای را بر ذهن مخاطبانشان تحمیل می‌کردند.

خروجی وودی آلن در این دهه طیف متنوعی از فرم و محتوا را پوشش می‌دهد: موزها، آن‌چه همیشه می‌خواستید بدانید…، درخواب‌فرورفته، عشق و مرگ، آنی هال، صحنه‌های داخلی و منهتن. هفت فیلم در ده سال. به‌علاوۀ حضوری درخشان در دوباره بنواز، سامِ هربرت راس (که خودِ آلن آن را برای اجرای روی صحنه و برای فیلم‌برداری نوشته بود) و نیز نقش به‌مراتب مغموم‌تری که در جبهۀ مارتین ریت ایفا کرد. دایان جیکوبز نوشت: «آنی هال به شکل بنیادین نه مطابق زمانه است، نه رئالیستی. آلن در تضادی پررنگ با آثار همزمان خود نظیر نیمه‌سختِ (1977) مایکل ریچی، زن مجردِ (1978) مازورسکی و دوست‌دخترهای (1978) کلودیا وِیل، هیچ‌گاه بر مسائل اجتماعی روز تأکید نمی‌کند، هرچند آن‌ها را از نظر می‌گذراند: هیچ‌گاه موضع فمینیستی نمی‌گیرد (نه بیش از آن‌چه فرازوفرود روایت می‌طلبد) مثلاً تا ‘دلیلی’ بتراشد که چرا فلان اتفاق بین زن و مرد می‌افتد یا نمی‌افتد».
فهرست مطالب کتابسپاسگزاری
پیش‌گفتار
وجه شخصی
خاستگاه‌های آنی هال
ستایش منهتن
درون آنی هال
خلاقیت‌های بصری
استریوتایپ‌های فرهنگی
جاذبه همیشگی
فهرست ارجاعات فرهنگی
پی‌نوشت‌ها
کتاب‌شناسی
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال | پیتر کووی | انتشارات خوب