دسته‌بندی نشده · آوریل 3, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می کنند | دی هارلن ویلسون | انتشارات خوب



معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می کننددی. هارلن ویلسن در کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می کنند یکی از فیلم‌های جان کارپتنر به همین نام را با روشی خلاقانه نقد می‌کند. این اثر پانزدهمین عضو مجموعه یک فیلم، یک جهان است که با زبانی ساده به تاثیر سیاست بر دنیای سینما می‌پردازد.

موضوع کتاب یک فیلم یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند:

فیلم سینمایی «آن‌ها زندگی می‌کنند» یکی از اولین آثار جان کارپتنر است که بدون شک امضای هنری او را بر خود دارد. این فیلم که منعکس‌کننده فرهنگ پرزرق و برق دهه هشتاد میلادی است، عناصر زیبایی شناسانه ژانرهای مختلف را با هم ترکیب کرده و نتیجه آن اثری است که به عنوان مقدمه تولید فیلم‌های کالت (آثاری که خارج از جریان اصلی سینما و برای مخاطبان خاص ساخته می‌شود) شناخته می‌شود. دی هارلن ویلسون در کتاب یک فیلم یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند با روشی جذاب و خواندنی به نقد این فیلم می‌پردازد که در واقع نقد و بررسی سینمای کالت را هم دربرمی‌گیرد.

اهمیت ویژه فیلم آن‌ها زندگی می‌کنند (They Live)، حمله کارپتنر به سیاست‌های ریگانیسم و جنگ سرد، یعنی بزرگترین و مهم‌ترین موضوعات آمریکا در دهه هشتاد میلادی است. منظور از ریگانیسم سیاست‌های ریگان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور آمریکا بعد از دوران رکود است و جنگ سرد نیز به رقابت بین شوروی و آمریکا برای تسلط یافتن بر دنیا اشاره دارد. کارپتنر انتقادات خود را با ظرافت خاصی در فیلمنامه آن‌ها زندگی می‌کنند به تصویر کشیده و البته در این راه تنها به سیاست بسنده نکردده است. زن‌ستیزی، نژادپرستی، تاکید بیش از حد بر مردانگی و آنارشیستی که آن روزها بر آمریکا حاکم بود هم جزء مسائلی هستند که هر کدام به نوعی در این اثر مطرح شده‌اند. همین جسارت و نوآوری کارپتنر باعث شده تا فیلم آن‌ها زندگی می‌کنند مسیر را برای آثاری که در آینده به عنوان نمونه‌های شاخص کالت شناخته شدند هموار کند و در این شماره از مجموعه یک فیلم یک جهان مورد تحلیل قرار بگیرد.

درباره مجموعه یک فیلم، یک جهان:

این مجموعه شامل تک‌نگاره‌هایی پیرامون فیلم‌های مشهور و تأثیرگذار تاریخ سینما است. اولویت انتخاب کتاب‌های این مجموعه که از بین چندین کتاب انگلیسی و فرانسوی برگزیده شده‌اند، بر مبنای اهمیت فیلم و کتاب مربوط به آن بوده است و تا حد امکان سعی شده تا آثار انتخاب شده به تاریخ کتاب‌های سینمایی ایران نزدیک باشند.

نکوداشت‌های کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند:

– یک سرگرمی آموزنده. (Booklist)
– دی هارلن ویلسون بیانی دارد که مانند ماه در تاریکی دنیای نقد می‌درخشد. (Mark Amerika)

کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر برای افرادی که به دنبال شناخت تخصصی و عمیق از دنیای سینما هستند مفید خواهد بود.

با دی هارلن ویلسون بیشتر آشنا شویم:

دی هارلن ویلسون (D. Harlan Wilson) استاد زبان انگلیسی، رمان‌نویس، ویراستار، منتقد ادبی و نمایشنامه‌نویس است. او با مجلات مختلف همکاری می‌کند و تا امروز بیش از بیست کتاب داستانی و غیرداستانی را منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند می‌خوانیم:

همان‌طوری که در خودِ فیلم می‌بینیم، بیگانگان/سرمایه‌داران به انسان‌ها می‌مانند، البته صرفاً انسان‌های طبقۀ بالاتر جامعه‌ (مردان غیرنظامی غالباً کت‌و شلوار می‌پوشند و زنان لباس‌های گران‌قیمت به تن می‌کنند). فقط با دیدن آن‌ها با لنزهای عینک آفتابی است که نادا (و به تبع آن، بیننده) قادر به دیدن چهرۀ واقعی‌شان می‌شود. بنابراین، پوستر در حقیقت دروغ می‌گوید. به بیان دیگر، نشان می‌دهد که چهرۀ واقعی آن‌ها نه از طریق لنزهای عینک آفتابی بلکه از طریق انعکاس در آن آشکار می‌شود، اما این امر حاکی از آن است که بیگانه/سرمایه‌داری که احتمالاً روبه‌روی نادا ایستاده قادر است بدون وجود عینک طبیعی بنماید.

می‌توانیم این تناقض را به ابهامات تصویرپردازی تبلیغاتی نسبت دهیم. با وجود این، پوستر قوۀ ادراک را مسئله‌مند می‌سازد و همچون بازتاب مؤثری از روش‌هایی عمل می‌کند که فیلم از آن طریق قوۀ ادراک را به لحاظ عینی و استعاری، مسئله‌مند می‌سازد. ما حتی می‌توانیم بیگانه/سرمایه‌دار روی پوستر را استعاره‌ای از بیننده/مصرف‌کننده بدانیم؛ استعاره‌ای از هر کسی که احتمالاً به پوستر (و نیز به نادا) نگاه کند و بلیتی برای دیدن آن‌ها زندگی می‌کنند بخرد. با این منطق، پوستر در واقع انسان‌ها (خریداران بالقوه‌ای که در نظام سرمایه‌داری «فعالیت» می‌کنند) را بیگانگان می‌پندارد و مرزهای بین خود و دیگری را کم‌رنگ می‌کند.
فهرست مطالب کتابسپاسگزاری
مقدمه
کالت دهۀ 1980
بانگ بیدارباش
رییل پولیتیک
همچون در یک جفت عینک آفتابی ارزان‌قیمت
ناخودآگاه آسیب‌دیده
میراث
پی‌نوشت‌ها
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می کنند | دی هارلن ویلسون | انتشارات خوب