دسته‌بندی نشده · آوریل 5, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران | پیتر وولن | انتشارات خوب



معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در بارانکتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران نقدی حرفه‌ای و جامع از فیلمی به همین نام است. پیتر وولن، نویسنده و منتقد سینما در سیزدهمین شماره این مجموعه، یکی از معروف‌ترین ساخته‌های هالیوود را بررسی می‌کند و اطلاعاتی ارزشمند از این صنعت عظیم را به مخاطب هدیه می‌دهد.

موضوع کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران:

فیلم آواز در باران بدون شک یکی از بهترین آثار سینمایی است که تاکنون ساخته شده است. با این حال این اثر درخشان هرگز نقد و تحلیل شایسته خود را دریافت نکرد و تنها سهم کوچکی از هیاهوی رسانه‌های هالیوود به دست آورد. به جرئت می‌توان گفت نقد روشنگرانه پیتر وولن در کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران (singin’ in the rain) اولین بررسی مناسب و دقیق از این فیلم است.

تجزیه و تحلیل شات به شات وولن روایتی ماهرانه از عناصر موسیقی و سینمایی است که بر پایه شناخت کاملی از شرایط سیاسی و فرهنگی آن دوران بنا شده است. بیشتر تماشاگران سینما از این موضوع بی‌خبرند که فیلمنامه نویسان و سایر عوامل سازنده فیلم توسط خطر جدی مک‌کارتیسم تهدید می‌شدند. اصطلاحی که به فعالیت‌های ضدکمونیستی جوزف مک کارتی، سناتور آمریکایی اشاره دارد. این جریان در سال‌های 1950 آغاز شد و نتیجه آن سانسورهای بی‌شماری بود که حتی برخی از اعضای گروه فیلم آوار در باران را درگیر کرد و باعث شد آن‌ها در لیست سیاه هالیوود قرار بگیرند. به همین دلیل می‌توان گفت این اثر، نقطه اوج حرفه‌ای بسیاری از عوامل سازنده خود است و باید آن را به‌عنوان پدیده‌ای فراتر از یک فیلم بررسی کرد.

درباره مجموعه یک فیلم، یک جهان:

این مجموعه شامل تک‌نگاره‌هایی پیرامون فیلم‌های مشهور و تأثیرگذار تاریخ سینما است. اولویت انتخاب کتاب‌های این مجموعه که از بین چندین کتاب انگلیسی و فرانسوی برگزیده شده‌اند، بر مبنای اهمیت فیلم و کتاب مربوط به آن بوده است و تا حد امکان سعی شده تا آثار انتخاب شده به تاریخ کتاب‌های سینمایی ایران نزدیک باشند.

کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر برای افرادی که به دنبال شناخت تخصصی و عمیق از دنیای سینما هستند مفید خواهد بود.

با پیتر وولن بیشتر آشنا شویم:

پیتر وولن (Peter Wollen) نظریه پرداز و فیلمساز آمریکایی بود. او شهرت خود را مدیون نگاه ساختارگرا و استفاده از رویکرد نشانه‌شناسی در تحلیل و بررسی آثار سینمایی است. به‌علاوه وولن در تعدادی از دانشگاه‌ها سینما تدریس می‌کرد و در زمان بازنشستگی از آکادمی در سال 2005، استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس بود.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران می‌خوانیم:

البته یکی از دلایل آن‌که انتخاب کتاب وولن این‌قدر بدیهی به نظر می‌رسید آن بود که جایگاه کلاسیک این فیلم حالا کاملاً تثبیت شده است و هیچ چون‌وچرایی در آن نیست. در واقع موزیکال کِلی و دانن امتیازی مضاعف داشت، چرا که نه فقط غالباً و به شکل برجسته‌ای در فهرست‌ «بهترین فیلم‌های سینمایی تمام دوران‌ها» به انتخاب منتقدان، هنرگردان‌ها، مفسران فرهنگی و دست‌اندرکاران صنعت سینما قرار می‌گرفت، بلکه محبوب عامۀ مردم نیز بود

ذکر این نکته در این‌جا به معنای آن نیست که کلبی‌مسلکیِ تجاری در فرآیند انتخاب آثار نقش داشته است (به هر حال، این واقعیت غم‌انگیزی است که معدود کتاب‌های سینماییِ «جدی» ای هستند که پرفروش می‌شوند)؛ برعکس، منظور صرفاً تصدیق اتفاق نادری است که درخصوص آواز در باران (1951) رخ داده و در نتیجه، فیلم هم نزد اهالی حرفۀ سینما و هم در بین مخاطبان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. در نظرسنجی‌ها، اغلب اختلاف سلیقۀ فاحشی بین گروه اول و دوم وجود دارد. گروه اول معمولاً به فیلم‌هایی رأی می‌دهند که مدت‌هاست جایگاهشان تثبیت شده و اندکی هم «هنری و فضل‌فروشانه» فرض می‌شوند، فیلم‌هایی نظیر همشهری کین (1941)، سرگیجه (1958)، قاعدۀ بازی (1939)، هفت سامورائی (1954) یا مهر هفتم (1957)؛ اما انتخاب گروه دوم این روزها، دست‌کم در بریتانیا و آمریکای شمالی، جنگ ستارگان (1977)، داستان عامه‌پسند (1994)، رستگاری در شاوشنک (1994) و اگر هم اصلاً بخواهند فیلمی قدیمی‌تر از فیلم‌های پروفروش لوکاس، که بازی را به‌کل تغییر دادند، انتخاب کنند کازابلانکا (1942)، بربادرفته (1939) و جادوگر شهر از (1939) است. بنابراین، آواز در باران یکی از معدود فیلم‌هایی است که می‌تواند در هر دوی این نظرسنجی‌ها امتیاز خوبی کسب کند.
فهرست مطالب کتابمقدمه
آواز در باران
پی‌نوشت‌ها
کتاب‌شناسی
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: آواز در باران | پیتر وولن | انتشارات خوب