دسته‌بندی نشده · مارس 11, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب 1984 | جورج اورول | انتشارات یوشیتا



معرفی کتاب 1984جورج اورول در کتاب 1984 داستان زندگی مردی به نام وینستون را روایت می‌کند که در تلاش است تا به دور از چشمان حکومت دیکتاتوری حاکم، از بودن در کنار معشوقه‌اش جولیا لذت ببرد. نویسنده در این اثر خواندنی و مهم تصویر کاملی از دیکتاتوری پرولتاریا و استبداد یک حزب را به تصویر می‌کشد. گفتنی‌ست این کتاب پرفروش جوایز و افتخارات گوناگونی را از آن خود کرده و همچنین در فهرست صد کتاب برتر قرن قرار گرفته است.

درباره کتاب 1984:

در طول تاریخ و از زمانی که بشر بر روی زمین نفس کشیده تا به الان، حکومت‌های دیکتاتوری فراوانی روی کار بوده‌اند. آینده نیز از وجود حکومت‌های استکباری پاک نخواهد شد. اغلب این حکومت‌ها تا سال‌های سال بر سر کار بوده‌اند و قرن‌ها به حکم‌فرمایی ادامه داده‌اند. کتاب 1984 (Nineteen Eighty-Four) پیشگویی تلخ و البته دقیق جورج اورول (George Orwell) درباره‌ی آینده است. حالا زمان زیادی از سال 1984 می‌گذرد اما دیدگاه پادآرمان‌شهری نگارنده‌ی این اثر همچنان درباره‌ی حکومت‌های مستبد صدق می‌کند و حتی دقیق‌تر از همیشه است…

رمان 1984 اولین بار در سال 1949 منتشر شد و تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت. تا جایی که مطبوعات انگلیسی آن را «کتاب برجسته‌ی عصر» نامیدند. این اثر همواره به عنوان اثری مهم در محافل ادبی مورد بحث و نقد قرار گرفته و شهرتی عظیم را برای نگارنده‌ی خود رقم زده است. 1984 تاکنون به بیش از 65 زبان ترجمه شده است و همواره در زمره‌ی کتاب‌های پرفروش جای می‌گیرد.

جورج اورول در کتاب 1984 نسبت به رمان دیگر خود، مزرعه‌ی حیوانات، از دنیایی به مراتب تاریک‌تر سخن می‌گوید. جهانی که مانیفست حاکم بر آن بدون هر نوع پرده‌پوشی مهوع است. دنیایی که در آن «جنگ صلح است»، «نادانی توانایی است» و «آزادی همان بردگی‌ست». در این اثر جاودان با داستان زندگی مردی به نام وینستون همراه می‌شویم. وینستون در سرزمین اقیانوسیه سکونت دارد. جایی که حزب توتالیتر و سوسیالیست انگلستان بر آن حاکم و اتکای آن بر چهار وزارتخانه است: حقیقت، فراوانی، عشق و صلح…

وینستون در وزارت حقیقت مشغول به کار است و آنجا وظیفه‌ی جعل تاریخ را بر عهده دارد. در شرایطی که حکومت مشغول کنترل و سانسور همه چیز است، وینستون دل به زنی به نام جولیا می‌بندد و شروع به خاطره‌نویسی می‌کند. گرچه وینستون مشغول کارهایی بسیار ساده و طبیعی است، اما از نگاه حکومتی فاشیست مجرم محسوب می‌شود. چرا که هیچ‌کس حق ندارد بدون اطلاع حکومت کاری انجام دهد.

بی‌اعتمادی، سردرگمی و تیرگی در سراسر فضای رمان موج می‌زند. 1984 چنان تحولی در حیطه‌ی ادبیات فراهم آورده است که کمتر رمانی را می‌توان نام برد که در این ویژگی کتاب اورول را زیر تأثیر خویش آورد. به‌عبارتی اگر بگوییم 1984 از موج نهیلیسم گرفته تا جنبش‌های آوانگارد و آزمون‌های اگزیستانسیالیستی را از خویش انباشته نموده، هیچ اغراق نکرده‌ایم.

جورج اورول تصویری درخشان از شکل‌گیری فردیتی شکاک در وجود وینستون پیش روی ما قرار می‌دهد که در نوع خود مثال‌زدنی است. او به ما نشان می‌دهد که حزب نه فقط تسخیرکننده‌ی تن، که حاکم اذهان و اندیشه است. نویسنده چنان جزئیات درخشانی پیش روی مخاطبان خود قرار می‌دهد که تا مدت‌ها پس از اتمام کتاب در ذهن می‌نشیند.

اقتباس‌های سینمایی و نمایشی از کتاب 1984:

چندین اثر درخشان سینمایی، رادیویی و نمایشی با اقتباس از کتاب جورج اورول ساخته شده که از میان آن‌ها می‌توان به سه فیلم سینمایی با عنوان «1984» اشاره کرد. این فیلم‌ها در سال‌های 1954، 1956 و 1984 به اکران درآمده‌اند. گفتنی‌ست اپرایی مشهور در سال 2005 و یک باله‌‌ در سال 2015 با اقتباس از کتاب 1984 به نمایش درآمده است.

جوایز و افتخارات کتاب 1984:

– جزو صد رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال 1923 تا 2005 به انتخاب تایم
– جزو صد رمان برتر به انتخاب کتابخانۀ مدرن
– جزو صد کتاب قرن به انتخاب لوموند
– جزو فهرست برترین رمان‌های انگلیسی‌زبان گاردین
– برنده جایزه تالار مشاهیر پرومتئوس در سال 1984
– سه فیلم با همین عنوان، بر اساس این رمان ساخته شده است.
– نامزد دریافت جایزه‌ی لوکس برای بهترین رمان علمی‌تخیلی در تمام دوران در سال 1987
– نامزد یکی از محبوب‌ترین رمان‌های آمریکا توسط PBS The Great American Read

نکوداشت‌های کتاب 1984:

– جهنم مدرن اورول… کتابی عمیق، ترسناک و کاملا جذاب. (نیویورکر)
– اصالت، تعلیق، سرعت اتفاقات و تلخی کتاب به حدی است که نمی‌توان از آن دست کشید. (پرایس پریچت، نویسنده)
– کتاب 1984 اثر قابل توجهی به شمار می‌رود و از درخششی پایدار برخوردار است که کمتر در دیگر آثار هم‌ژانر خود دیده می‌شود. (New York Herald Tribune)
– رمان اورول نشان دهنده وضعیت کنونی‌مان و یا سرنوشتی که ممکن است در آینده برایمان رقم بخورد. (Saturday Review)
– این پیش‌بینی ترسناک، ابزار و روش‌های کنترل اذهان عمومی را مشخص می‌کند. (Kirkus Reviews)

کتاب 1984 مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی رمان‌‌های اجتماعی و سیاسی علاقه‌مند هستید، بدون تردید کتاب 1984 شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد.

با جورج اورول بیشتر آشنا شویم:

جورج اورول، با نام مستعار اریک آرتور بلیر (Eric Arthur Blair) یکی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران انگلیسی بود که به خاطر نوشته‌های ارزشمند و عقاید خاص خود در جهان مشهور است. اورول با هوش و نگاه تیزبین خود، آگاهی عمیقی از بی‌عدالتی اجتماعی داشت، با توتالیتاریسم و حکومت‌های اقتدارگرا به شدت مخالفت می‌کرد و با مکتب سوسیالیسم دموکراتیک همراه بود. او علاوه بر فعالیت‌های ادبی از سال 1922 تا 1927 به عنوان افسر پلیس در گارد شاهنشاهی هند در برمه خدمت کرد و از 1936 تا 1937 در جنگ داخلی اسپانیا با جمهوری خواهان جنگید، اما در اثر اصابت گلوله به گلویش، آسیب جدی دید.

او بین سال‌های 1941 تا 1943 میلادی، در شبکه بی بی سی کار می‌کرد و پس از آن نیز سردبیر ادبی یک مجله هفتگی چپ گرا شد. از او به عنوان یک مقاله نویس، منتقد ادبی، روزنامه نگار و نویسنده‌ای یاد می‌کنند که جایگاه بسیار ویژه‌ای در فرهنگ قرن بیستم کشور انگلستان داشته است؛ تا جایی که اصطلاح «اورولین» وارد زبان بومی شده و به معنای هر پدیده اجتماعی ضد ظالمانه و طرفدار یک جامعه آزاد تعبیر می‌شود.

جورج اورول پس از نوشتن رمان‌های مزرعه حیوانات و 1984 به شهرتی جهانی رسید و طرفداران و منتقدان فراوانی پیدا کرد. از دیگر آثار داستانی او می‌توان به «مفس در هوای تازه، روزهای برمه، دختر کشیش، همه جا پای پول در میان است و آس و پاس‌های در پاریس و لندن» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب 1984 می‌خوانیم:

وینستون اندکی زودتر از موعد رسیده بود. در طول مسیر به مشکل خاصی برنخورد و تجربه و تسلط دختر باعث شده بود تا او هراس کمتری نسبت به همیشه داشته باشد. برای یافتن جای امن، دخترک قابل اعتماد به‌نظر می‌رسید. به‌طور کلی امنیت در حومۀ شهر در مقایسه با خود لندن بیشتر نبود. البته در حومۀ شهر خبری از تله‌اسکرین نبود، اما همواره خطر میکروفون‌های مخفی و ضبط و شناسایی صدای افراد وجود داشت. علاوه بر این، تنهایی سفر کردن بدون جلب توجه دیگران، کاری پرخطر و دشوار بود. برای رفتن به مکان‌هایی با فاصلۀ صد کیلومتر از محل به گذرنامه نیازی نبود، اما گاهی اوقات مأموران گشتی، اطراف ایستگاه‌های قطار پرسه می‌زدند و اوراق شناسایی اعضای حزب را بررسی و کلی سین‌جیم می‌کردند؛ ولی در آن موقع خبری از گشتی‌ها نبود و وینستون برای اینکه مطمئن شود کسی زاغ سیاه او را چوب نمی‌زند مرتب به پشت سرش نگاه می‌کرد.

قطار مملو از کارگرانی بود که برای گذران تعطیلات تابستانی به سفر می‌رفتند. کوپه‌ای که وینستون در آن بود دارای صندلی‌های چوبی بود و کل صندلی‌ها در اشغال خانواده‌ پر جمعیتی قرار گرفته بود که تعدادشان از انگشتان دو دست نیز فراتر می‌رفت و از مادربزرگ بی‌دندان گرفته تا نوزاد شیرخوار به‌همراه عروس و داماد و دختر و پسر برای گشت و گذاری عصرانه به حومۀ شهر می‌رفتند. علاوه بر این، آنگونه که به وینستون گفته بودند، می‌خواستند از بازار سیاه، مقداری کره، تهیه کنند.

مسیر رفته رفته پهن‌تر شد و بعد از طی دقیقه‌ای به همان راه مال‌رویی رسید که دخترک گفته بود؛ راهی که شاخه‌های بلند گل، آن را از انظار مخفی می‌کرد. ازآنجایی که وینستون زودتر از موعد مقرر سر قرار رسیده بود با خود فکر کرد که خوب است دسته‌گلی درست کند و هنگام رویارویی با دختر به او هدیه دهد؛ بنابراین، به چیدن گل مشغول شد.





معرفی و دانلود کتاب 1984 | جورج اورول | انتشارات یوشیتا