دسته‌بندی نشده · مارس 10, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه | انیس قراجه | انتشارات بشری



معرفی کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیهکتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه راهکارهایی را مطابق با سازمان بهداشت و سازمان غذا و کشاورزی جهان برای بهبود کیفیت مدارس ارائه می‌دهد. مترجمین این اثر را با هدف افزایش کیفیت تغذیه کودکان و تبدیل شدن مدارس ایران به محیطی جهت آموختن و یادگیری، به زبان فارسی برگردانده‌اند.

درباره‌ی کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه:

نوع تغذیه و نحوه‌ی آموزش نقش اساسی در سلامت، رشد و پیشرفت هر کودکی دارد. کودکانی که گرسنه راهی مدرسه می‌شوند و یا رژیم غذایی صحیحی ندارند، به خوبی افرادی که تغذیه‌ی مناسبی دارند، یادگیری نخواهند داشت. تغذیه‌ی نامناسب و ضعیف تاثیر مستقیمی بر توانایی‌های فیزیکی دارد و بدن را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های گوناگون تضعیف می‌کند. همه‌ی موارد ذکر شده بر سلامتی آینده، انتخاب شغل و … آن‌ها و همچنین کشور اثر خواهد داشت. پر واضح است که سرمایه‌گذاری در تغذیه و آموزش چرخه‌ی فقر را می‌شکند. بهترین مکان برای مراقبت از سلامت، مدرسه است؛ مکانی که منجر به ریشه‌کن کردن بی‌سوادی، گرسنگی و فقر شدید خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بهداشت مدارس در ایران، تغذیه است. در بسیاری از مدارس جهت بهبود کیفیت بهداشت اقدامات خوبی صورت گرفته است از قبیل ارائه مکمل‌های غذایی، توزیع غذای رایگان و … . با این حال یکی از شیوه‌هایی که مدارس ایران می‌توانند انجام دهند، ایجاد باغچه مدارس است که منجر به ظرفیت‌سازی جهت بالا بردن سواد تغذیه در بین دانش‌آموزان، معلمین و خانواده‌هایشان می‌گردد و به بهبود ایمنی و امنیت غذایی جامعه نیز کمک خواهد کرد.

همچنین باغچه مدارس می‌تواند منجر به بهبود فضای فیزیکی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و مدرسه شود و زمینه‌ای را برای یادگیری در مورد کشاورزی، تغذیه و محیط زیست، کار گروهی و برنامه‌ریزی فراهم نماید.

به علاوه باغچه مدارس می‌تواند باعث بهبود فضای فیزیکی، روانی و اجتماعی مدرسه گردد. همچنین بستری را برای یادگیری در مورد کشاورزی، تغذیه و محیط‌زیست، کار تیمی و برنامه‌ریزی فراهم می‌کند. بدون شک با ایجاد چنین شرایطی سلامت فیزیکی، روانی، اجتماعی و زیست‌محیطی دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

کشورهای بسیاری در جهان با توجه به پیشنهادات سازمان‌هایی چون سازمان جهانی غذا و کشاورزی و سازمان جهانی بهداشت از این رویکرد استقبال نمودند و آن را در شیوه‌ی فعالیت خود اعمال کردند. کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه (School Gardens Manual Guide on How to Plan, Establish Maintain a School Garden) نتیجه‌ی همکاری با دولت گامبیا، سازمان‌های دیگر همچون (FAO – UNICEF – Concerval universal) و برنامه جهانی غذای (WFP) است که جهت استفاده از آن در کشور ایران توسط دانشجویان بهداشت عمومی ترجمه شده است.

کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای معلمین، دانش‌آموزان، اولیا و تمامی فعالان این حوزه مناسب است.

در بخشی از کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه می‌خوانیم:

بادگیرها نوارهایی از پوشش گیاهی کاشته شده هستند که برای هدف کاهش سرعت باد به منظور محافظت از خاک، محصولات زراعی و جامعه محلی است. باد بیش از حد می‌تواند با اختلال در گرده افشانی گل (مثلاً بادام و انبه) یا با افزایش فشار آب ناشی از تبخیر و تعریق، بهره‌وری محصولات را کاهش دهد. محدود کردن سرعت باد بهره‌وری محصول را افزایش می‌دهد و فرسایش ناشی از باد را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند از یک خرده اقلیم در برابر درجه حرارت‌های شدید حفاظت کند.

یک بادگیر خوب باید سرعت باد را کم کند ولی نه اینکه کلاً مسدود کند. کارآمدترین طرح کاشت شامل یک یا دو ردیف درختچه‌های کوتاه است که در سمت باد قرار گرفته‌اند و دو یا سه ردیف از درختان بلند است که در داخل قرار گرفته‌اند. کاشتن بادگیر فضایی را اِشغال می‌کند که می‌توانست برای محصولاتی که گاهی اوقات دلسرد کننده‌اند، استفاده شود. اما بادگیرها از محصولات حفاظت می‌کنند و به بازدهی بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. همچنین اگر گونه‌ها با دقت انتخاب شوند می‌توانند سایر محصولات مفید مثل دارو، علوفه حیوانات، چوب، سوخت، غذا یا الوار را نیز تامین کنند.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
چرا باغچه مدرسه؟
چه کسی مشغول خواهد شد؟
چه کاری قرار است انجام دهیم؟
چه کسی چه کاری انجام خواهد داد؟
طراحی یک برنامه
نمونه جدول برنامه فعالیت
نمونه جدول زمانی
نمونه برنامه کار هفتگی
برای درخواست کمک به کجا می‌توانیم مراجعه کنیم؟
احداث یک باغچه مدرسه
انتخاب یک مکان
اندازه باغچه
چیدمان باغ
تقویم باغبانی
یک نمونه طرح باغچه
حصارکشی: حصار زنده
تجهیزات و ابزار باغچه
تولید نشاء
جعبه‌های بذر
کاشتن
مدیریت گلخانه‌ها
علف‌های هرز و آفات
انتقال نشاء
نگهداری باغچه
خاک ورزی    
فاصله گذاری
آبیاری بسترها
کود آلی
جمع‌آوری و ذخیره بذر
تولید کمپوست و کنترل آفات
تولید کمپوست
مقدمه
اصول تولید کمپوست
روش‌های کمپوست‌سازی
کنترل آفات
عوامل مسئول خسارات محصولات زراعی
مدیریت خسارات زراعی
روش‌های کنترل آفات
آفت‌کش‌های آلی
تغذیه، سلامت و بهداشت در باغچه‌های مدرسه
چرا تغذیه مهم است؟
کدام مواد مغذی مهم هستند و چرا؟
چه سبزیجاتی را باید پرورش بدهیم؟
یک رژیم غذایی سالم و متعادل    
هرم مواد غذایی: یک راهنمای خوب برای غذا خوردن
آموزش کودکان درباره تغذیه
غذا را سالم و تمیز نگهداری کنید
باغچه‌های مدرسه و محیط زیست
چرا حفظ محیط زیست مهم است؟
کشاورزی ارگانیک (آلی) چیست؟
چگونه کشاورزی ارگانیک به نفع محیط زیست خواهد بود؟
چرا کشاورزی ارگانیک سودمند است؟
چه کارهای دیگری می‌توانم انجام دهم؟
ثبت سوابق و مستندسازی
مستندات باغچه (تولید و مالی)
ارزیابی
گزارش
استفاده از باغچه‌های مدرسه به عنوان یک روش کمک آموزشی: توصیه‌ها و ترفندها
سخنان پایانی
ضمیمه 1: نمونه الگوی گزارش‌ها
منابع
واژه‌نامه اختصاری
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب راهنمای طراحی، احداث و نگهداری باغچه مدرسه رویکردی برای بهبود تغذیه | انیس قراجه | انتشارات بشری