دسته‌بندی نشده · آوریل 27, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب کلیات سوختگی: اصول بررسی مراقبت و درمان زخم‌های سوختگی | محمد حیدری



معرفی کتاب کلیات سوختگی: اصول بررسی مراقبت و درمان زخم‌های سوختگیزخم‌های ناشی از سوختگی علاوه بر شدت آسیب و دردی که برای فرد ایجاد می‌کنند، مستلزم رعایت مراقبت‌های ویژه‌ای هستند که روند التیام و درمان را سرعت بخشند. کتاب کلیات سوختگی تالیف محمد حیدری و سارا شهبازی این مراقبت‌ها و اصول درمانی را در اختیار پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و دانشجویان پزشکی قرار داده است.

درباره کتاب کلیات سوختگی:

خارجی‌ترین لایه پوست، اپیدرم یا بشره نامیده می‌شود. این لایه از سلول‌های پوششی مخطط و کراتینوسیت‌ها تشکیل شده است. اپیدرم، منشا اکتودرمی دارد و اکثر ضمائم پوست، از جمله غدد عرق و چربی و مو و ناخن از آن منشا می‌گیرند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان بروز حوادث منجر به سوختگی نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر توسعه در علوم پزشکی باعث شده تا پیشرفت‌های شگرفی در زمینه تشخیص و درمان زخم‌های بیماران سوختگی انجام پذیرد. مؤلفین سعی کرده‌اند تا از جدیدترین منابع به طور جامع در بحث تشخیص، درمان و مراقبت زخم‌های سوختگی استفاده نمایند.

این کتاب با برخورداری از تصاویر، جدول‌ها و نمودارهای مختلف راهنمای جامعی برای دانشجویان و پژوهشگران این حوزه به‌شمار می‌آید و یکی از منابع لازم و ضروری در مراقبت‌های اولیه و اورژانسی است که همه پزشکان باید به آن دسترسی داشته باشند.

کتاب کلیات سوختگی مناسب چه کسانی است؟

تالیف حاضر جهت استفاده پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان، و همچنین دانشجویان گروه پزشکی توصیه می‌گردد.

در بخشی از کتاب کلیات سوختگی می‌خوانیم:

اولین تغییر سیستمیک که بعد از سوختگی‌های بزرگ ایجاد می‌گردد، ناپایدار شدن وضعیت همودینامیکی و به دنبال آن افزایش نفوذپذیری مویرگ‌ها و جابجایی مایعات، سدیم و پروتئین از فضای داخل عروقی به فضای بین سلولی می‌باشد. این ناپایداری همودینامیکی موجب تغییر در عملکرد سیستم قلب و عروق، تنفس و کلیه و مجاری ادرار می‌گردد.

بلافاصله پس از صدمه سوختگی، نفوذ پذیری مویرگ‌ها افزایش می‌یابد. آب، الکترولیت‌ها، آلبومین و تپروئین به بخش‌های میان بافتی و درون بافتی کشیده شده و موجب ادم می‌شوند.

ادم ناشی از زخم‌های سوختگی را می‌توان از طریق جلوگیری از تجمع مایع در مراحل اولیه پس از سوختگی کاهش داد. لازم به ذکر است مایع درمانی بیش از حد و غیر ضروری می‌تواند باعث افزایش ادم در بافت‌های آسیب دیده و همچنین بافت‌های سالم گردد.

گاهی ضمن افزایش ادم در سوختگی‌های وسیع، بر روی عروق خونی و اعصاب نقاط دورتر انتهاها فشار آورده که باعث انسداد جریان خون و به دنبال آن ایسکمی می‌گردد (سندرم کمپارتمان)) که سریعاً نیاز به انجام اسکاروتومی می‌باشد. در این روش درمان برش‌هایی بر روی اسکار یا همان بافت‌های مرده سطح زخم داده می‌شود تا اثر فشارنده بافت سوخته برداشته شود.
مشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب کلیات سوختگی: اصول بررسی مراقبت و درمان زخم‌های سوختگی | محمد حیدری