دسته‌بندی نشده · ژوئن 21, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده | کلاوس شواب | انتشارات کتاب کوچه



معرفی کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آیندهتجربه‌ی همه‌گیری کرونا باعث تغییر الگوهای بازار کار و معیارهای نظم اقتصادی شد. این وضعیت بزرگ‌ترین آسیب را به نیروی کار زد. کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده که به همت کلاوس شواب و سادیا زهیدی نوشته شده است، دیدگاه‌هایی را درباره‌ی هدایت نیروی کار به سوی مشاغلی در آینده، ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده:

همه‌گیری کرونا برای مردم جهان تجربه‌ی ناشناخته‌ای بود. تمام ساز و کارهای اقتصادی جهان دچار تزلزل شد، برنامه‌ریزی‌های بازار جهانی برای حرکت در روند رشد به کلی از بین رفت. جهان با یک شوک اقتصادی بی‌سابقه روبه‌رو شده بود که راهکار مشخصی برای مبارزه با آن نداشت. در این وضعیت اسفباری که بر جهان حاکم شده بود زندگی شخصی و کاری میلیون‌ها کارگر و تمام نیروهای کاری که کمترین دستمزد را دریافت می‌کردند، دچار تغییرات بنیادینی شد که در تمام جنبه‌های زندگی‌شان تاثیر گذاشت. میزان بیماری‌های جسمی و روحی در بسیاری از خانواده‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و درصد کارآمدی و احساس مفید بودن برای هر فرد به اندک‌ترین درجات خود رسید. ماهیت متناقض بحران کرونا به ما نشان داد که افراد محروم از امکانات و کسانی که در دهک‌های زیرین درآمد قرار دارند با سرعت بیشتری به سمت نابودی کشیده شدند.

این شرایط استثنایی باعث شد که به دست آوردن یک گزارش دقیق برای بررسی جایگاه مشاغلِ در حال حاضر و پیشبینی درباره‌ی چشم‌انداز ماندگاری شغل‌ها، بسیار مبهم شود. با این حال مجمع جهانی اقتصاد و سازمان بین‌المللی کار با به‌کارگیری یک روش نوین که ترکیبی از بینش‌های کمی و کیفی است، گزارشی از وضعیت مشاغل در حال حاضر گردآوری کرده است. کلاوس شواب (Klaus Schwab) و سادیا زهیدی (Saadia Zahidi) در کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده (The Future of Jobs Report)، مجموعه‌ای از دیدگاه‌های رهبران تجاری و مدیران عالی‌رتبه‌ی اقتصادی را گردآوری کرده‌اند و سعی دارند تصویر روشن‌تری از شرایط کنونی و چشم‌انداز مشاغل در آینده ارائه کنند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این گزارش بررسی جایگاه مشاغلی است که پیوند تنگاتنگی با جهان اینترنت و فضای کسب و کار آنلاین دارند، نویسندگان کتاب به دنبال بررسی وضعیت مشاغل دیجیتال، راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهند که کمک می‌کنند هر یک از کسب‌وکارها در بخش‌های خصوصی و دولتی بتوانند ماندگاری خود را در آینده حفظ کنند. و درنهایت برخی دیگر از بررسی‌های این کتاب مربوط می‌شود به راهکارهایی برای مهارت‌افزایی نیروی کار در آینده.

کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مطالعات اقتصاد جهانی، بازار کار و سیاست‌های اقتصادی جهان از خواندن این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

با کلاوس شواب و سادیا زهیدی بیشتر آشنا شویم:

کلاوس شواب (متولد 1938) اقتصاددان و مهندس آلمانی است. وی در سال 1971 مجموعه‌ای به نام انجمن اقتصاد جهانی را تاسیس کرد و خودش ریاست آن را بر عهده گرفت. «انقلاب صنعتی چهارم» از مهم‌ترین آثار تالیفی اوست.

سادیا زهیدی اقتصاددان متولد پاکستان است که سمت مدیر عاملی انجمن اقتصاد جهانی را برعهده دارد. وی در سال 2013 و 2014 در لیست صد زن تحسین‌شده‌ی BBC قرار گرفت. کتاب Fifty Million Rising یکی از مهم‌ترین آثار تالیف‌شده‌ی اوست.

در بخشی از کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده می‌خوانیم:

تحت تأثیر انقلاب صنعتی چهارم و رکود حاصل از کرونا، دیجیتالی شدن انجام کارها هر روز بیشتر از روز قبل پیشرفت کرده، گرایش بسیار زیادی به دورکاری و تجارت الکترونیک به وجود آمده و موج جدیدی از گرایش به کار در منزل و همچنین جایگاه جدیدی برای دورکاری حاصل شده است. بااین‌حال، این شرایط با چالش‌های مهم رفاهی نیز همراه بوده است، چراکه کارکنان باید خود را با روش‌های جدید انجام کار در مدت‌زمانی کوتاه سازگار می‌کردند.

در شرایط متأثر از کرونا کارگران به سه دسته تقسیم شده‌اند:

1) «کارگران ضروری» مانند پرسنل تحویل، مراقبین و کارکنان سلامت، کارگران فروشگاه‌های مواد غذایی، کارگران کشاورزی، کارگران کارگاه‌های تولید ملزومات پزشکی.

2) «کارگران دورکار» که توان دورکاری را دارند و احتمالاً شغل خود را حفظ خواهند کرد.

3) «کارگران جابه‌جا شده» که در بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت و احتمالاً در آینده، شغل خود را از دست می‌دهند و بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا می‌بینند. مشاغلی مانند گردشگری، خرده‌فروشی و مشاغل خدماتی همچون خدمات سفر و توریسم از این‌دست به حساب می‌آیند. هر سه طبقه، با تغییرات گسترده در شیوه‌ی انجام کار روبرو هستند که به انعطاف‌پذیری‌های جدید و برنامه‌های مهارت‌آموزی و بازآموزی نیاز دارند.
فهرست مطالب کتابمقدمه
خلاصه
بخش اول: پیگیری آینده مشاغل
معرفی
نیروی کار دورکار، نیروی  فعال به شکل حضوری و دورکاری
تاثیر بر نابرابری
 پیش‌بینی تحول بازار کار در سال‌های 2020_ 2025
به کارگیری فناوری
ظهور و افول مشاغل
راهکار‌های بخش دولتی و خصوصی برای احیای بازار کار
 از سیاست عمومی تسکین موقت تا راه‌حل پایدار
از مستقر کردن نیروهای انسانی تا به کارگیری ظرفیت
نتیجه‌گیری
بخش دوم: مشخصات کشورها و صنایع
راهنمای کاربر
داده‌های سخت شاخص‌های زمینه‌ای: آموزش مهارت‌ها / مشاغل و حرفه‌ها
آموزش‌ها و مهارت‌ها
مشاغل و حرفه‌ها
مشخصات کشورها
ضمیمه‌ی الف





معرفی و دانلود PDF کتاب گزارشی واقعی از مشاغل آینده | کلاوس شواب | انتشارات کتاب کوچه