دسته‌بندی نشده · می 12, 2022 0

معرفی و دانلود خلاصه کتاب آشوب: نقاط عطف برای ملت‌های بحران زده | اکسز پرینت | انتشارات زی



معرفی خلاصه کتاب آشوب: نقاط عطف برای ملت‌های بحران زدهخلاصه کتاب آشوب: نقاط عطف برای ملت‌های بحران زده تحلیل و چکیده‌ای از کتاب مشهور جارد دایموند به همین نام است که توسط اکسز پرینت تألیف شده. این اثر داستان‌های تاریخی جذاب و نکات کاربردی‌ای را شامل می‌شود که در مورد بحران‌های اجتماعی و چگونگی مواجۀ پیروزمندانه با آن‌ها صحبت می‌کند.

درباره‌ی خلاصه کتاب آشوب:

چه چیزهایی را در این کتاب می‌خوانیم؟ داستان‌های پشت پردۀ برخی از بزرگترین بحران‌های ملی عصر مدرن در اثر حاضر به نمایش گذاشته شده است.

چه باور کنید و چه نکنید، خروج از بحران‌های ملی نیز به همان نظم و انضباطی نیاز دارند که برای خروج از بحران‌های شخصی نیاز است. با این رویکرد می‌توان گفت که در یک بحران می‌بایست ابتدا درک کنیم که مشکل چیست و سپس تعیین کنیم که چه چیزی باید تغییر کند و چه چیزی بدون تغییر باقی بماند. بنابراین چه شما در بحران میانسالی یا در بحران شغلی گرفتار شده باشید و چه کشور شما با کودتا توسط نظامیان تصرف شده باشد؛ اصول برای یافتن راه‌حل خروج از بحران و حرکت روبه جلو یکسان است.

برای اثبات این ادعا جارد دایموند نمایی از هفت کشور و چالش‌هایی که در دوران مدرن با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند را در کتاب آشوب به نمایش می‌گذارد. ملت‌ها برای خروج از تمامی آن بحران‌ها مجبور بودند که ابتدا در مورد وضعیت کنونی‌شان صادق باشند، سپس مسئولیت‌ها را بپذیرند و در نهایت محدودیت‌هایشان را کنار بزنند تا خود را نجات دهند.

این اثر که در سال 2019 منتشر شده است با به نمایش گذاشتن برخی از خطیرترین بحران‌ها در طول تاریخ، روش‌های به کار گرفته شده برای خارج شدن از آن را به ما نشان می‌دهد. دایموند به تاریخ اجتماعی هفت کشور مختلف مانند استرالیا، آلمان، شیلی، اندونزی و… نگاهی انداخته و نشان می‌دهد که چطور برخی از معضلات و راه‌حل‌های آن‌ها با یکدیگر شباهت دارند و بارها و بارها تکرار شده‌اند.

بحران‌ها به این دلیل رخ می‌دهند که محیط ما تغییر کرده و نیاز به پاسخ دیگری از سمت ما دارد اما رفتار ما هنوز تغییری نکرده است. پس می‌توان این‌چنین نتیجه‌گیری کرد که به سبب پیشرفت تکنولوژی تغییرات دنیا رو به افزایش است و همین امر سرعت ایجاد بحران‌ها را نیز تشدید می‌کند.

برای مواجه با بحران‌های شخصی و ملی و چگونگی تبدیل آن‌ها به فرصت در قدم نخست باید بحران را بشناسیم. مبحثی که اکسز پرینت (Aces Print) به طور خلاصه و مفید در کتاب حاضر برای ما گرد آورده است.

آنچه در فصل‌های خلاصه کتاب آشوب (Summary and analysis of upheval) خواهید خواند:

– چگونه فنلاند مشکلاتش با روسیه را از طریق راه‌حل‌های دیپلماسی برطرف کرد؟
– چگونه ژاپن از یک سیستم ارباب – رعیتی به یک قدرت جهانی مدرن تبدیل شد؟
– چگونه استرالیا توسط بریتانیا به استقلال سوق داده شد؟

خلاصه کتاب آشوب مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان مباحث اجتماعی، تاریخی، سیاسی، جامعه‌شناسی و روابط بین‌الملل پیشنهاد می‌شود.

جارد دایموند را بیشتر بشناسیم:

جارد دایموند (Jared Diamond) نویسنده‌ای است که کتاب‌ها و مقالات او جوایز گوناگونی دریافت کرده‌اند. وی همچنین در دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس‌آنجلس استاد جغرافیا است. تحقیقات تأثیرگذار وی در زمینه‌های بوم‌شناسی، تاریخ، زیست‌شناسی و انسان‌شناسی در میان دانشمندان مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. از جمله افتخارات دایموند می‌توان به بورسیۀ بنیاد مک‌آرتور و جایزۀ تایلر برای دستاوردهای محیط‌زیستی‌اش اشاره کرد. همچنین کتاب قبلی‌اش با نام اسلحه، میکروب و فولاد منتشر شده در سال 1997 جایزۀ پولیتزر را برای او به ارمغان آورد.

در بخشی از خلاصه کتاب آشوب می‌خوانیم:

در سال 1853 ایالات متحدۀ امریکا درست در میانه یک رشد بود که مقدار زیادی طلا در آن جا کشف شد و مردمان زیادی را به ساحل‌های کالیفرنیا کشاند. در نتیجه در امتداد ساحل غربی، بنادر جدیدی شکل گرفتند و همگی آن‌ها به محل‌های تجاری پررونقی تبدیل شدند. با گستره‌تر شدن تجارت، قایق‌های آمریکایی در طول مسیرهای تجاری اقیانوس آرام نیاز به بندرگاه‌های امن بیشتری داشتند که بتوانند در آن‌ها پهلو گرفته و سوخت‌گیری کنند.

در 8 جولای 1853 کشتی ناخدای آمریکایی متیو سی پری با پیامی از سمت میلارد فیلمور رئیس‌جمهور ایالات متحده در یکی از بنادر ژاپن پهلو گرفت. در این پیام ایالات متحدۀ آمریکا خواستار دسترسی به برخی از بنادر ژاپن بود. این پیام بدان معنی بود که ژاپن می‌بایست یک سال بعد، پس از بازگشت ناخدا پری آمادگی خود را برای برآورده کردن خواسته‌های امریکا اعلام کند و یا با عواقب ناخوشایندی مواجه شود.

ژاپنی‌ها در مواجه با این شرایط بسیار ناراحت بودند و درخواست‌های آمریکا را نوعی بی‌احترامی می‌دانستند. از طرف دیگر ژاپن کشوری انزواطلب بود که تماس‌های خارجی خودش را بسیار محدود کرده و خواسته‌های آمریکا با این سیاست ژاپن کاملاً در تعارض و تضاد بود. این تصمیم‌گیری برای ژاپن بسیار دشوار بود و به سرعت تبدیل به یک بحران شد. اما از طرفی می‌توان از آن به عنوان یک نمونۀ عالی از تغییرات گزینشی نیز یاد کرد.
فهرست مطالب کتابمقدمۀ ناشر
دربارۀ نویسنده
خلاصۀ داستان
مقدمه
فصل 1: بحران‌های شخصی و ملی
بحران‌های فردی و ملی هر دو نیازمند تغییراتی گزینشی هستند و برای یافتن راه‌حل خروج از بحران می‌بایست 12 عامل بررسی شوند.
فصل 2: فنلاند و جنگ زمستانی
بحران فنلاند با روسیه آغاز و در طول جنگ جهانی بسیار پیچیده شد و به اوج خودش رسید.
خروج از بحران ملی فنلاند به تغییرات گزینشی‌ای از جمله در حیطۀ روابط خارجی با روسیه نیاز داشت.
فصل 3: چگونگی شکل‌گیری ژاپن مدرن
هم‌زمان با بحران‌هایی که جهان در حال مدرن شدن برای ژاپن به ارمغان آورد، دوران میجی آغاز شد.
در دوران میجی، ژاپن توانست در عین حفظ هویتش به طور قابل توجهی با دنیای در حال تغییر انطباق پیدا کند.
فصل 4: کودتای شیلی و بهبود اقتصادی
بحران شیلی منجر به دو قطبی شدن سیاست و کودتایی خشونت‌آمیز شد.
واکنشی که شیلی به بحرانش نشان داد، اهمیت پارادوکس بهبود یافتن اقتصادی در یک حاکمیت ظالمانه را برجسته می‌کند.
فصل 5: اندوزی کشوری تازه‌تأسیس
بحران اندونزی برای مردمان رنگارنگ و گوناگون، هویتی ملی به ارمغان آورد.
فصل 6: بازسازی آلمان
آلمانِ پس از جنگ، اهمیت و فواید فاصله گرفتن از حکومت استبدادی و پذیرش حمایت‌های خارجی را نمایان و برجسته می‌کند.
فصل 7: هویت ملی استرالیا
بحران پس از جنگ آرام‌آرام هویت ملی جدید و متنوع‌تری را برای استرالیا به ارمغان آورد.
فصل 8: عبرت‌هایی برای آمریکا
ایالات متحدۀ آمریکا از مزایای بسیاری بهره می‌برد؛ اما عامل‌هایی نیز وجود دارند که تهدیدی برای دموکراسی در این کشور هستند.
فصل 9: بحران‌های جهانی
جهان با تهدیدات گوناگونی مواجه است که نیازمند پاسخی واحد می‌باشند.
جمع‌بندی نهایی





معرفی و دانلود خلاصه کتاب آشوب: نقاط عطف برای ملت‌های بحران زده | اکسز پرینت | انتشارات زی