دسته‌بندی نشده · فوریه 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب آفرینش خود | تانیسارو بیکو | نشر ترنگ



معرفی کتاب آفرینش خودکتاب آفرینش خود نوشته‌ی تانیسارو بیکو، مجموعه‌ای از هشت سخنرانی را شامل می‌شود که در یک دوره‌ی خلوت‌نشینی ده روزه انجام شده است. سخنران که خود در سنت بودایی تایلندی آموزش دیده، به آموزه‌ی «ناخود» یا «آناتا» در تعالیم بودایی پرداخته است. خبرگی او در شرح و بسط این آموزه، کتابی با چالش‌هایی شیرین برای تأمل و تفکر و گاهی رها کردن و غرق شدن در نادانستگی پدید آورده است.

درباره‌ی کتاب آفرینش خود:

به نظر می‌رسد آموزش‌های بودا درباره‌ی آناتا، یا ناخود، برای اغلب غربی‌ها رازآلود است. وقتی که عبارت «ناخود» را می‌شنویم، گمان می‌کنیم بودا به پرسشی پاسخ می‌دهد که ریشه در فرهنگ ما دارد؛ اینکه خود یا روح وجود دارد یا نه؟ – و پاسخی که انحرافی و گیج‌کننده است. گاهی به نظر می‌رسد که پاسخ منفی است، اما بودا به یک «نه» ‌ی واقعی ملزم نیست – اگر خودی وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان دوباره متولد شد؟ گاهی به نظر می‌رسد که در پاسخ منفی او یک «بله» ضمنی پنهان است، اما چرا استخراج این «بله» این‌قدر دشوار است؟ اگر قرار باشد تنها یک نکته از تمام کتاب آفرینش خود (Self and Not-Self) در خاطرتان بماند، به یاد داشته باشید که بودا، در آموزش درباره‌ی ناخود، به پرسش وجود یا عدم وجود «خود» پاسخی نمی‌دهد. این پرسش عملاً کنار گذاشته شده است.

برای درک چرایی آن، باید به رویکرد بودا به آموزش به طور عام و رویکردش به سؤالات به طور خاص نگاهی بیندازیم. می‌گویند هنگامی که بودا همراه گروهی از راهب‌ها از جنگلی می‌گذشت، مشتی برگ از روی زمین برداشت و گفت آموزه‌های او مانند همین برگ‌ها هستند. برگ‌ها در جنگل، همانند خِردی هستند که در بیداری‌اش به آن دست یافته است. برگ‌هایی که در دست اوست تنها دو موضوع را پوشش می‌دهد: ریشه رنج چیست و چگونه می‌توان به آن پایان داد.

بودا پس از بیداری‌اش می‌توانست درباره‌ی همه چیز صحبت کند، اما او ترجیح داد فقط به دو موضوع بپردازد. برای فهم آموزه‌های او، نه تنها باید درک کرد که او درباره‌ی رنج و پایان آن چه گفت، بلکه باید فهمید که چرا این موضوعات اهمیت بسیار زیادی دارند.

تانیسارو بیکو (Bhikkhu Ṭhānissaro) می‌گوید هدف آموزه‌های بودا این بود که به مردم کمک کند تا شادی حقیقی را دریابند. او گمان نمی‌کرد که همه‌ی موجودات ذاتاً بد یا خوبند، اما می‌پنداشت که همه خواهان شادی هستند. به هر حال، آن‌ها در رنج‌ها سردرگم شده‌اند، پس به کمک نیاز دارند تا راهی به شادی اصیل بیابند. در حقیقت، این احساس سردرگمی یکی از مهم‌ترین سؤالات را به ذهن می‌آورد: «آیا کسی هست که بداند چگونه می‌توان به رنج پایان داد؟» بودا پاسخ صریحی به این پرسش حیاتی می‌دهد و برای مردم آنچه را که نیاز دارند و با ناامیدی در پی آن هستند فراهم می‌کند: توصیه‌هایی برای چگونگی پایان دادن به رنج‌. به عبارت دیگر، بودا ترجیح داد مهربانانه‌ترین خرد را در اختیار دیگران قرار دهد.

کتاب آفرینش خود برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه‌ی تعالیم بودا علاقه‌مند هستید و می‌خواهید تغییری در زندگی‌تان به وجود آورید، کتاب آفرینش خود برای شماست.

در بخشی از کتاب آفرینش خود می‌خوانیم:

زیست‌شناسی در استرالیا، جوجه غازی را که مادرش مرده بود، بزرگ کرد. جوجه غاز به زیست‌شناس عادت کرد و همه‌جا به دنبال او می‌رفت. در طول تابستان، مدتی که زیست‌شناس کارش را در حیاط خانه انجام می‌داد غاز در آن جا او را دنبال می‌کرد. وقتی پاییز فرا رسید، زیست‌شناس فهمید که باید غاز را به داخل خانه ببرد. یک روز عصر، وقتی که معمولاً به غاز غذا می‌داد، این کار را نکرد، در عوض وارد خانه شد و در را باز گذاشت. غاز به دنبال او وارد خانه شد. مسیر ورودی خانه راهرویی طولانی بود که از در شروع می‌شد و به پنجره‌ای در طرف دیگر خانه می‌رسید. در میانه راه، سمت راست، راه پله‌ای به طبقه دوم بود. زیست‌شناس آن جا زندگی می‌کرد. غاز به محض ورود به خانه فوراً وحشی شد زیرا تا آن لحظه هیچ وقت در فضای بسته نبود. به سمت پنجره دوید تا فرار کند اما فهمید که نمی‌تواند از پنجره بیرون برود. در این هنگام زیست‌شناس از پله‌ها بالا رفت و غاز را صدا کرد. غاز برگشت و او را تا بالای پله‌ها دنبال کرد، و در آن جا زیست‌شناس به غاز غذا داد.

از آن روز به بعد، هر وقت که غاز وارد خانه می‌شد، ابتدا به سمت پنجره می‌رفت، سپس دور می‌زد و از پله‌ها بالا می‌رفت. هر چه زمان می‌گذشت، مسافتی که به سمت پنجره می‌رفت کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شد تا در نهایت، فقط پایین پله‌ها می‌ایستاد، پاهایش را به سمت پنجره تکان می‌داد و بعد از پله‌ها بالا می‌رفت.

یک روز زیست‌شناس دیر به خانه آمد. غاز خیلی گرسنه بود، به محض اینکه زیست‌شناس در را باز کرد غاز به بالای پله‌ها دوید. در نیمۀ راه پله، ایستاد و شروع به جست و خیز کرد. بعد کاملاً از روی اراده از پله‌ها پایین آمد، به سمت پنجره رفت، دور زد، و دوباره از پله‌ها بالا رفت.

آشنا به نظر نمی‌رسد؟ وابستگی به عادت‌ها و اقدامات، سومین روشی است که از طریق آن عناصر را تغذیه می‌کنیم. وقتی در عادت‌ها و الگوهای رفتاری‌مان گیر می‌افتیم، مشغول گوش کردن به ندای غاز درون‌مان هستیم.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
گفتگوی نخست: راهبردهای خود و ناخود
گفتگوی دوم: ترک خانه و گام نهادن در راه
گفتگوی سوم: غذای سالم برای ذهن
گفتگوی چهارم: حس سالم از خود
گفتگوی پنجم: ایگو در مسیر
گفتگوی ششم: ناخود برای شادی دنیوی
گفتگوی هفتم: ناخود برای شادی متعالی
گفتگوی هشتم: خود، ناخود، و فراسو
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب آفرینش خود | تانیسارو بیکو | نشر ترنگ