معرفی و دانلود کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید | آلن دوباتن | انتشارات اندیشه آگاه



معرفی کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌ایدمجموعه‌ای از درس‌های عاطفی که هیچ‌کس به ما یاد نمی‌دهد! کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید یکی دیگر از آثار خواندنی موسسه مدرسه زندگی است که سعی دارد خلاهای نظام آموزشی را جبران کند. این اثر که زیر نظر آلن دوباتن تالیف شده، شما را با آنچه لازم است درباره احساسات بدانید آشنا می‌کند و راه و رسم زندگی را آموزش می‌دهد.

درباره کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید:

انرژی و هزینه‌ای که امروزه به رشد و پرورش ذهن نسل بعدی انسان اختصاص داده می‌شود در تاریخ بشریت بی‌سابقه است. در تمام کشورهای پیشرفته روال به این شکل شده است که یک فرد تا اوایل دهه سوم زندگی، کاری به‌جز درس خواندن و مطالعه ندارد: بیشتر خانواده‌ها انجام تکالیف مدرسه را از هر کاری ضروری‌تر می‌دانند، ارتشی از معلمان و مربیان آماده هستند تا به سوالات ریاضی و علوم پاسخ دهند و سیاستمداران همواره طرح‌های جدید برای آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دهند. اما واقعیت این است که مدرسه، بسیاری از افراد جامعه را ناامید می‌کند. موضوعات فراوانی وجود دارد که هیچکس در مدرسه راجع به آن‌ها حرف نمی‌زند و کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید (What they forgot to teach you at school) دقیقا برای بیان حرف‌های ناگفته تالیف شده است.

هم‌اکنون محتوای برنامه‌های درسی مدارس هیچ ارتباطی با چالش‌های واقعی زندگی بزرگسالی ندارد. ما به اشتباه تصور می‌کنیم آنچه که باعث شکستمان خواهد شد کمبود دانش در جبر، ریاضی، ادبیات و تاریخ است اما چنین چیزی واقعیت ندارد. دلیل اصلی شکست ما در زندگی بزرگسالی، ناتوانی در رشد و توسعه مهارت‌های عاطفی است: شناختی که از خود داریم، مهارت‌هایی که در مدیریت روابط عاشقانه داریم، توانایی ما در برقراری ارتباط با فرزندان و همکاران، میزان اعتمادبه‌نفس ما، توانایی کنترل آرامش و توانایی مهربان بودن با خودمان. آنچه که باعث از بین رفتن امید و آرزوهای انسان‌ها می‌شود بیشتر درنتیجه شکست و ناتوانی آن‌ها در حیطه‌های عاطفی است تا موضوعاتی که در مدرسه و دانشگاه ارائه می‌شوند.

وقتی به آنچه که می‌توانستیم در مدرسه یاد بگیریم فکر می‌کنیم، معمولاً ناامید می‌شویم و احساس می‌کنیم دیر شده است. تصور می‌کنیم نبود آن‌ها باعث می‌شود در زندگی بهای سنگینی بپردازیم و همچنین غیرممکن است بتوانیم مهارت‌های عاطفی موردنیاز را خودمان به‌تنهایی یاد بگیریم. اما موسسه مدرسه زندگی، نویسنده کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید معتقد است که این کناره‌گیری هزینه سنگینی بر افراد تحمیل می‌کند. اگر در پی یادگیری آنچه که به ما یاد نداده‌اند نباشیم، نسل‌های بعد نیز مجبورند با مشکلات تکراری نسل قبل مواجه شوند و به عبارتی چرخ را از نو اختراع کنند! پس یادگیری درس‌های گفته نشده تنها راهی است که برای بزرگسالان باقی می‌ماند، هدفی که دستاوردش برای انسان، به تحمل سختی‌هایش می‌ارزد!

نکوداشت‌های کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید:

– کتابی درخشان درباره ضروری‌ترین و مهم‌ترین موضوع دنیا! (Jo Good, BBC London)
– درس‌هایی مفید برای به حداقل رساندن آسیب‌هایی که به خودمان و دیگران می‌زنیم. (Irish Times)
– راهنمایی عملی برای رویارویی با چالش‌های واقعی زندگی در قرن بیست و یکم! (Waitrose Weekend)

کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید مناسب چه کسانی است؟

فرقی نمی‌کند دانش‌آموز هستید یا اینکه سال‌ها از جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه‌تان گذشته است، مطالعه این اثر به تمام خوانندگانی که در جستجوی درس‌هایی آموزنده درباره زندگی هستند پیشنهاد می‌شود.

با آلن دوباتن بیشتر آشنا شویم:

او فیلسوف و نویسنده‌ای شناخته‌شده است که در آثار خود، از منظری فلسفی به موضوعاتی نظیر عشق، مرگ، شهرت، دوستی، افسردگی، اندوه، پوچی و… می‌پردازد. ویژگی متمایز آلن دوباتن (Alain de botton)، نگاه خاص او به مسائل گوناگون، و سبک نگارش شیرین و ساده‌اش است.

دوباتن در سال 2008 عضو هیئت مؤسس یک سازمان جدید آموزشی به نام مدرسه زندگی شد. از مهم‌ترین کتاب‌های او می‌توان به «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیروسفر»، «تسلی‌بخش‌های فلسفه»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «هنر همچون درمان»، «خوشی‌ها و مصائب کار»، «یک هفته در فرودگاه» و «در باب مشاهده و ادراک» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید می‌خوانیم:

ما خود را مجاب می‌‌کنیم که بله، این کارها واقعاً خوب هستند. درواقع قدرت شک و تردید خودمان نسبت به مسائل مختلف را تضعیف می‌‌کنیم و از بین می‌‌بریم. ما آن میلیون‌ها پاسخ نه که از دیگران دریافت کرده‌‌ایم را هم‌اکنون درونی کرده‌‌ایم. بزرگسالِ خوب بودن مترادف با این است که مخالف خواسته‌های‌ خودمان عمل کنیم و با آن‌ها بجنگیم. صبور بودن را یاد می‌‌گیریم و در آن بسیار خوب عمل می‌‌کنیم. نسبت به خواسته‌هایمان احساس گناه پیدا می‌‌کنیم و به این دیدگاه می‌‌رسیم که اگر به دنبال نیاز‌‌های خودمان برویم ممکن است به دیگران آسیب برسانیم.

ما فقط به دنبال آن هستیم که نظر مثبت و تائید والدین، معلمان، قانون‌‌گذاران، صاحب‌منصبان دولتی و شاید خدایان را جلب کنیم. تصور می‌کنیم هر آنچه که هم‌اکنون وجود دارد حقیقت محض است و حقیقت دیگری به‌جز آن‌ها وجود ندارد. ما به این دیدگاه می‌‌رسیم که هیچ حقیقت دیگری غیر از مواردی که تاکنون وجود دارد، رخ نخواهد داد و به وجود نخواهد آمد. ما متقاعد می‌‌شویم که حتی اگر هدفی در ذهن داریم برای رسیدن به آن عجله نکنیم. مدام به ما گفته می‌‌شود که برای رسیدن به اهدافتان بهتر است یک یا دو دهه صبر کنید و با این کار ریسک حرکت عجولانه را نپذیرید.

این دیدگاه، دیدگاهی است که در برخی زمینه‌‌ها به خوبی به کمک ما می‌‌آید. ما با چنین دیدگاهی، دیگر می‌دانیم که چگونه خود را از شر برخی خواسته‌های زیان‌‌بخش خود نجات دهیم. ماجرا در اینجا خنده‌‌دار و نهایتاً حزن‌انگیز می‌‌شود، چراکه هر چه سنمان بالاتر می‌رود، آنچه می‌خواهیم دیگر احمقانه، بیهوده، زشت یا عجولانه نمی‌شوند. با افزایش سن ممکن است چیزهای بسیار معقول و بسیار ضروری را برای خود بخواهیم. هرچند این‌‌بار دیگر خواسته‌هایمان معقول و ضروری هستند اما دیگر یاد گرفته‌‌ایم در مقابل آن‌ها با خود بجنگیم، دقیقاً به همان سختی و شدتی که در دوران کودکی با خواسته‌‌هایمان می‌‌جنگیدیم.
فهرست مطالب کتابمقدمه
فصل اول: سوءظن نسبت به مدرسه
فصل دوم: نیازی به کسب اجازه ندارید
فصل سوم: هیچ‌کس اهمیتی نمی‌دهد
فصل چهارم: هیچ‌کس نمی‌داند
فصل پنجم: از دوران کودکی خود درک درستی حاصل کنید
فصل ششم: خودتان را دوست داشته باشید
فصل هفتم: دیگران خیلی شبیه شما هستند
فصل هشتم: مهربان باشید
فصل نهم: بازسازی روابط
فصل دهم: خلق‌و‌خوی خود را مدیریت کنید
فصل یازدهم: به بخش بالغ درونتان گوش کنید
فصل دوازدهم: هدف شما باید رسیدن به بلوغ عاطفی باشد
فصل سیزدهم: خودخواه‌تر باشید
فصل چهاردهم: دست از ارتباط با دیگران بردارید
فصل پانزدهم: شریک زندگی خود را با دقت انتخاب کنید
فصل شانزدهم: داشتن انعطاف‌پذیری هیجانی در ازدواج
فصل هفدهم: همیشه روال جایگزین وجود دارد
فصل هجدهم: زمان کوتاه است
فصل نوزدهم: رها و آزاد باشید
فصل بیستم: هیچ مقصدی وجود ندارد
فصل بیست و یکم: سبک‌بال زندگی کنید





معرفی و دانلود کتاب آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌اید | آلن دوباتن | انتشارات اندیشه آگاه