دسته‌بندی نشده · مارس 12, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب آن مرد در باران آمد | امیررضا بیگدلی | نشر ترنگ



معرفی کتاب آن مرد در باران آمدکتاب آن مرد در باران آمد دومین مجموعه از داستان‌های کوتاه امیررضا بیگدلی است که از سال 77 تا 81 به نگارش درآمده. این کتاب از آثار برجسته بیگدلی به‌شمار می‌رود و داستان «حالا مگر چه می‌شود؟» این مجموعه، تندیس برنز نخستین جایزه ادبی صادق هدایت را به خود اختصاص داده است.

درباره کتاب آن مرد در باران آمد:

امیررضا بیگدلی با انتشار دومین مجموعه داستان کوتاه خود، توانایی و علاقه خود را به این قالب ادبی نشان داد و توجه منتقدان و محافل ادبی را به خود جلب کرد.

بیگدلی در این کتاب نیز به دنبال دغدغه‌های انسانی و کندوکاو در آن‌هاست. او از انسان مدرن سخن می‌گوید؛ از چالش‌ها، بحران‌ها و مواجهات جامعه که روزانه با آن‌ها دست به گریبان است. متن او از قلمبه‌بافی‌های ادبی و فلسفی عاری‌ست و درست و شفاف بر سر اصل موضوع می‌رود.

آنچه نثر و اثر بیگدلی را از سایر آثار متمایز می‌کند، وجود عنصر روانکاوی در روایت‌های اوست. عنصری که امیال شخصیت‌های داستان را برملا می‌کند و از خواسته‌های جمعی بشر پرده برمی‌دارد. این قوت کارهای اوست که با کمک شاخص‌هایی همچون عشق، ترس و مرگ به آن‌ها می‌پردازد. داستان‌های کتاب آن مرد در باران آمد نیز از این قابلیت‌ها برخوردار بوده و از آثار درخشان این نویسنده خلاق به‌شمار می‌رود.

چه کسی با من ایروپولی بازی می‌کند؟، دوست دارم برقصم، صدای پای زن، زیادی سخت نگیر سمانه، داشتند با هم پچ پچ می‌کردند، باز هم پیش من بیایید، حالا مگر چه می‌شود؟ و آن مرد در باران آمد داستان‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

جوایز و افتخارات کتاب آن مرد در باران آمد:

– برنده تندیس اولین دوره جشنواره ادبی صادق هدایت برای داستان حالا مگر چه می‌شود؟
– لوح تقدیر دومین دوره‌ جایزه‌ ادبی اصفهان برای مجموعه داستان آن مرد در باران آمد

کتاب آن مرد در باران آمد مناسب چه کسانی است؟

علاقمندان داستان‌های کوتاه مدرن در این کتاب با 8 اثر داستانی قوی مواجه می‌شوند که نظر آن‌ها را جلب خواهد کرد.

با امیررضا بیگدلی بیشتر آشنا شویم:

امیررضا بیگدلی تیر ماه 1349 در تهران متولد شد. او بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد کرج، به صورت حرفه‌ای داستان‌نویسی را آغاز کرد و به عضویت کانون داستان‌نویسان کرج درآمد. بیگدلی در سال 1375 داستان کوتاهی با عنوان «باتلاق» به چاپ رساند. علی اشرف درویشیان، محمدرضا صفدری، رضاعابد، کامران سلیمانیان مقدم در کنار یکدیگر جمع ادبی تشکیل داده بودند و به نقد و بررسی داستان‌های مختلف می‌پرداختند.

بیگدلی در سال 1394 در بخش ادبی جشنواره‌ی تیرگان تورنتو 2015 حضور یافت و موفق به دریافت لوح تقدیر مقام دوم داستان‌نویسی برای داستان «سفته باز» شد. او یک مقام دوم دیگر نیز در کارنامه ادبی خود دارد که در جشنواره داستانی آب اصفهان برای داستان «ورود سگ به پارک ممنوع» به او اهدا شد.

در بخشی از کتاب آن مرد در باران آمد می‌خوانیم:

وقتی عکس را گرفتم همچون آدم برق‌گرفته‌ای از جا پریدم. گفت: «پرسیدی کارش چیست؟» چیزی نگفتم. خیره به عکس بودم. راستش کم آورده بودم. گفت: «خوب است؟» لال شده بودم. خواست عکس را پس بگیرد. ندادم.
گفت: «بد می‌شود.»
گفتم: «نمی‌شود.»
گفت: «آخر نمی‌شود.»
گفتم: «حالا مگر چه می‌شود؟»
گفت که می‌خواهد عکس را به کَس دیگری نشان بدهد. چپ‌چپ نگاهش کردم. چیزی نگفت تا پرسیدم اسمش چیست؟ اسمش را گفت.
گفتم: «مرجان؟»
گفت: «نه، مژگان.» و پرسید: «حالت خوب است؟»

راستش هم حال‌مان خوب بود و هم روزگارمان روبه‌راه. صبح زود باهم می‌زدیم بیرون و هرکدام پی کار خودمان را می‌گرفتیم، تا عصر که برمی‌گشتیم. مژگان شلوارک جین می‌پوشید و دمپایی بند‌انگشتی به پا می‌کرد. موهایش را دُم‌اسبی می‌بست و وقتی راه می‌رفت دُم موهایش بالا و پایین می‌شد.

ماشین‌نویس بهداری بود و کلی حرف‌های خنده‌دار داشت که از لابه‌لای نامه‌ها گیر می‌آورد. دور میز می‌نشستیم و از نامه‌های خنده‌داری که ماشین کرده بود می‌گفت. می‌گفت که نامه‌ای را ماشین کرده که در آن مردی درخواست مرخصی زایمان کرده ‌است.

گویا زنش داشته می‌زاییده. از همین نامه‌ها حرف پیش می‌کشید و انگشت‌هایش را نشانم می‌داد که درد می‌کرد. دست‌هایش را به دست می‌گرفتم و انگشت‌هایش را مالش می‌دادم و می‌پرسیدم که دردش کمتر شده است. با سر می‌گفت که خوب شده. همه‌چیز خوب بود تا آن روز صبح که خانم دکتر سلام‌مان را بی‌جواب گذاشت…
فهرست مطالب کتابچه کسی با من ایروپولی بازی می‌کند؟
دوست دارم برقصم
صدای پای زن
زیادی سخت نگیر سمانه
داشتند با هم پچ‌پچ می‌کردند
بازهم پیش من بیایید
حالا مگر چه می‌شود؟
آن مرد در باران آمد





معرفی و دانلود کتاب آن مرد در باران آمد | امیررضا بیگدلی | نشر ترنگ