دسته‌بندی نشده · می 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم: با تکیه بر آرای دریاسالار کاستکس | لارس ودین



معرفی کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم: با تکیه بر آرای دریاسالار کاستکسلارس ودین در کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم بینش جدیدی را در باب راهبرد دریایی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته‌ است. ایده‌های اثر حاضر، با تکیه بر آرای دریاسالار کاستکس (یکی از بزرگ‌ترین استراتژیست‌های فرانسه) به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند.

درباره کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم:

اهمیت دریا در حوزه‌ی نظامی بر هیچکس پوشیده نیست. نیروی دریایی همیشه خط اول دفاعی‌ست و در نتیجه، استراتژی‌های دریایی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. ناخدا لارس ودسن (Lars Wedin) در کتاب کم‌نظیر خود موفق شده جهان پیچیده‌ی راهبرد دریایی معاصر را در دویست صفحه با ما به اشتراک بگذارد. ازاین‌روی، اگر بگوییم کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست‌ و یکم (Maritime Strategies for the 21st Century) موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود که خوانندگان از هر طیفی از آن منتفع خواهند شد، اغراق نکرده‌ایم.

اساس این کتاب پروژه‌ای‌ست قدیمی که لارس ودین به همراه دوست و مشاورش انجام داده است. او که به ایده‌های دریادار کاستکس تعلق‌خاطری عمیق دارد، «بهترین تفکرهای راهبردی فرانسوی» را موضوع نگارش کتاب خویش قرار داده و با ارجاع به بهترین نمونه‌های کلاسیک در این حوزه، اثری جامع و مفید را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

لارس ودین در کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم به مهم‌ترین اصولی می‌پردازد که درک چالش‌های دریایی معاصر را ممکن ساخته‌اند. گفتنی‌ست کتاب نام‌برده تنها مختص به افسران نیروی دریایی نیست و با کتابی با این جامعیت می‌توان به معادل آن برای سایر حوزه‌های راهبرد نیز امیدوار بود. در نتیجه، از آن‌جایی که تئوری راهبردی دریایی در این اثر در بستری مشترک توسعه داده شده، افسران نیروی زمینی و هوایی نیز از آن بهره خواهند برد.

کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان از هر قشری از اثر حاضر بهره‌مند خواهند شد؛ همچنین این کتاب نه تنها مورد استفاده‌ی افسران نیروی دریایی قرار خواهد گرفت، بلکه افسران نیروی هوایی و زمینی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

در بخشی از کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم می‌خوانیم:

ناوهای جنگی آینده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها و دستگاه‌های روباتیکی پیشرفته) برای تعداد زیادی از وظایف همچون نظارت، فریب، پلتفرم‌های تسلیحاتی رو، زیر و بالای سطح استفاده می‌کنند. برای دِرون‌های زیرسطحی (زهپادها) اطلاعات از طریق کابل‌ها یا سیستم‌های صوتی (آکوستیک) عبور می‌کنند که مقدار اطلاعاتی را که می‌توان مخابره نمود را محدود می‌کند. سایر پهپادها از طریق طیف‌های الکترومغناطیسی متصل هستند.

کشتی‌ها و هواپیماهای یک نیروی نظامی دریایی نیز متصل هستند و بنابراین شبکه‌ای گسترده را تشکیل می‌دهند. امروزه می‌توان به‌جای یک تیرانداز، اطلاعاتی که به‌وسیله یک واحد جمع‌آوری شده است را به‌کار گماشت. این چیز جدیدی نیست، هدف‌گیری ماورای خط افق یا همان او تی اچ برای مدت‌زمانی طولانی در زدو خوردهای سطح به سطح مورداستفاده واقع می‌شده است. ظرفیت بکارگیری موردی است که تازگی دارد. این امر نیازمند جابجایی میزان زیادی اطلاعات بین کامپیوترها است. اگر نیروها در سراسر محدوده وسیعی پخش‌شده باشند، ضروری است ابزار برقراری اطلاعات از طریق ماهواره را در اختیار داشت.

بعلاوه، یک نیروی نظامی دریایی با کارکنان مستقر در ساحل در ارتباط است و این مسئله معمولاً نیازمند ارتباطات ماهواره‌ای است.

نتیجه سامانه‌ای از سیستم‌هایی است که شامل فرماندهی رده‌بالا– فرمانده نیرو، فرمانده نیرو- واحدهای تابعه، کلیه واحدها با دیگر واحدهای نیرو و سیستم روی عرشه در هر واحد خواهد بود. آن‌گونه که دریادار گرینرت می‌اندیشید این شبکه عظیم یک فضای سایبری کارآمد را به وجود می‌آورد. درنتیجه نسبت به حمله‌های سایبری آسیب‌پذیر است.

اصولاً جنگ سایبری از سه قسمت تشکیل‌شده است. قسمت اول حفاظت از اطلاعات و سیستم‌های خودی است. قسمت دوم دسترسی و ثبت سیستم‌های اطلاعاتی دشمن برای دسترسی به اطلاعات مفید است. قسمت سوم شامل خرابکاری، نفوذ و دست‌کاری داده و اطلاعات دشمن است.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
مقدمه
تقدیر و تشکر
فصل اول: دریادار کاستکس، راهبُردشناس دریایی
زندگی دریادار کاستکس
در مورد این اثر
نقش کاستکس در رشد نظریه راهبردی
فصل دوم: مقدمه‌ای کوتاه بر نظریه‌های راهبردی
فصل سوم: راهبُرد عمومی
راهبُرد چیست؟
نخستین توسعه
دومین توسعه
راهبرد روحیه
مفهوم محدودیت‌های راهبردی
راهبرد و تاکتیک‌ها
آشوبگر (دردسرساز)
نتیجه‌گیری
فصل چهارم: دریا، عرصه (قلمرو) راهبردی
دریا چیست؟
اتحادیه اروپا
آزادی دریاها
کنوانسیون ملل متحد برای قوانین دریایی
اقیانوس‌ها– ریه‌های جهان
حمل ‌و نقل
منابع
توریسم و سرگرمی
جنایت و تروریسم
دریا و نیروی دریایی
نتیجه‌گیری
فصل پنجم: در جستجوی یک راهبُرد دریایی
مقدمه
تئوری پایه‌ای
نیروی دریایی غیرنظامی و نیروی دریایی نظامی
نظریه راهبُرد عملیاتی
تحریک (نظامی) دریایی به‌طور عام
روش
قدرت و راهبُرد
ساختار سیاسی–راهبردی
اثر متقابل قیود راهبُردی
بحث
طرح سیاسی و راهبرد صحیح در حوزه دریایی
راهبرد دریایی
راهبرد تولید ثروت
راهبرد منابع
راهبُرد نظامی دریایی، نگاه اول
قیود راهبُردی حوزه دریایی
راهبُرد دیپلماتیک
راهبُرد اقتصادی و مالی
راهبُرد صنعتی
راهبرد روحیه
سایر قیود
راهبُرد دفاعی
دانش و پیش‌بینی
پیشگیری
منع (بازداری)
محافظت
مداخله
اتحادیه اروپا
نتیجه‌گیری
فصل ششم: راهبرد نظامی دریایی
مقدمه
جغرافیا
جغرافیای افقی
جغرافیای عمودی
دریاهای کم‌عرض و تاثیرپذیری از ساحل
فضا، فضای سایبری و جنگ‌های الکترومغناطیس
راهبرد نیروی دریایی در مورد چیست؟
هدف فرماندهی بر دریا و کنترل ارتباطات
حالت‌های نبرد– مدلهای کاستکسی
نبرد علیه نیروهای سازمان‌دهی شده
دفاع و حمله به ارتباطات
آیا چنین ایده‌هایی هنوز موضوعیت دارند؟
دریا در برابر زمین (خشکی)
جنگ محدود
دیپلماسی نیروی دریایی
مانور راهبردی
راهبردهای مداوم و راهبرد انباشته، از کار انداختن راهبردی
راهبرد نیروی دریایی و پنج مأموریت راهبردی
حفظ فرماندهی شایسته در دریا
راهبرد منابع
نتیجه‌گیری
نتیجه‌گیری کلی
فهرست کتب
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب استراتژی‌های دریایی برای قرن بیست و یکم: با تکیه بر آرای دریاسالار کاستکس | لارس ودین