دسته‌بندی نشده · می 15, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب اعمال انسانی | هان کانگ | انتشارات چترنگ



معرفی کتاب اعمال انسانیجوانی در گوانگجو کشته می‌شود و آتش خشم ملت شعله می‌کشد. هان کانگ در کتاب اعمال انسانی رمانی تاریخی را به رشته‌ی تحریر درآورده که ماجراهای آن در کره‌ی جنوبی سال 1980 آغاز می‌شود. این کتاب، به انتخاب بسیاری از منابع و نشریات، از بهترین کتاب‌های سال 2017 بوده و نامزد دریافت جوایز معتبری شده است.

درباره‌ی کتاب اعمال انسانی:

اوایل سال 1980، کره‌ی‌ جنوبی در انتظار جرقه‌ای بود برای شعله‌ور شدن. چند ماه پیش از آن، پارک چونگ‌هی، دیکتاتور نظامی، که از زمان کودتایش در سال 1961 حکومت را در دست داشت، توسط رئیس سرویس‌های امنیتی خودش ترور شد. او، به‌رغم دستاوردهایش در زمینه‌ی اقتصادی، به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر هرگز نزد مردم کره‌ی‌ جنوبی محبوبیت نداشت. پارک در اواخر حکومت خودکامه‌اش تسلیم وسوسه‌های استبدادی شد و طرح‌های سرکوب‌گرایانه‌ای را اجرا کرد. در اواخر سال 1979، همه‌چیز روی لبه‌ی تیغ قرار داشت و اعلام حکومت‌نظامی از سوی رئیس‌جمهور پارک در پاسخ به تظاهرات جنوب کشور نشانه‌ی آن بود که می‌بایست واکنشی نشان داد. اما ترور پارک با خود دموکراسی به ارمغان نیاورد و در عوض، دست‌پرورده‌ی پارک به جای او نشست و سرکوب را هرچه شدیدتر کرد. کتاب اعمال انسانی (Human Acts) درباره‌ی این برهه‌ی حساس تاریخی در شهر گوانگجو است.

هان کانگ (Han Kang) کشته شدن پسر جوانی به نام دونگ هو را در مرکز داستان خود قرار می‌دهد و به‌جای آنکه مستقیماً به خواننده اطلاعات تاریخی دهد، می‌کوشد تا وقایع را از طریق تجربه‌های شخصی منتقل کند. هان کانگ خود در گوانگجو متولد شده و رشد کرده است و از این روست که در بازتاب دقیق حوادث وسواس فراوان دارد و کوشیده تا تمام تردیدها و دل‌نگرانی‌های موجود در اصل واقعه را به همان شکل حفظ کند و انتقال دهد.

کتاب اعمال انسانی، با دست گذاشتن بر یکی از خون‌بارترین حوادث سیاسی در کره‌ی جنوبی معاصر، داستانی خلق کرده که تأثربرانگیز و الهام‌بخش است، درست همانند تاریخ که همواره درس‌هایی برای آموختن به ما دارد. این کتاب که در 7 فصل تدوین شده، با جسم‌گرایی و ایده‌ی یکپارچگی جسمانی در کره‌ی جنوبی ارتباط داد و در تمامی صفحات خود، خشونت وارده به جسد، که نوعی تعرض به روح است، را در مرکز توجه خود قرار می‌دهد.

افتخارات کتاب اعمال انسانی:

– جزو 100 کتاب برتر سایت آمازون در سال 2017
– از بهترین کتاب‌های سال 2017 به انتخاب آتلانتیک، لایبرری جورنال، هافینگتون پست، سان‌فرانسیسکو کرونیکل، ان‌پی‌آر و…
– راه‌یافته به فهرست نهایی جایزه‌ی ادبی بین‌المللی دوبلین در سال 2018
– نامزد دریافت جایزه‌ی کارنگی در سال 2018

نکوداشت‌های کتاب اعمال انسانی:

– کتاب اعمال انسانی تاریخ خونینی را روایت می‌کند که عمداً به‌دست فراموشی سپرده شده و به‌تازگی در حال بازیابی است. (نِیشن)
– رمان تازه‌ی هان کانگ، اعمال انسانی، استعداد او را برای نوشتن درباره‌ی اتفاقات وحشتناک نشان می‌دهد، کتاب حاضر در بستر قیام گوانگجو اتفاق می‌افتد. (تایم)
– کتاب اعمال انسانی هان کانگ از آن چیزی سخن می‌گوید که ناگفتنی است. (ونیتی فیر)

کتاب اعمال انسانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به رمان‌های تاریخی علاقه دارید و دوست دارید با اتفاقات رخ‌داده در کره‌ی جنوبی در قالب رمانی جذاب بیشتر آشنا شوید، کتاب حاضر انتخاب مناسبی برای شماست.

با هان کانگ بیشتر آشنا شویم:

شهرت نویسنده‌ی کتاب حاضر بیشتر مرهون رمان «گیاه‌خوار» است که برای او در سال 2016 جایزه‌ی ادبی بوکر را به ارمغان آورد. هان کانگ اهل کره‌ی جنوبی است و در شهر گوانگجو متولد شده است. او در دانشگاه ادبیات کره‌ای خوانده و کار خود را با سرودن شعر آغاز کرده است.

کانگ تابه‌حال چندین رمان و داستان کوتاه منتشر کرده و موفق شده افتخارات زیادی را کسب کند، از جمله جایزه‌ی ادبی کره در سال 1999 و جایزه‌ی ادبی سان کلمنت در سال 2019.

از این نویسنده‌ی پرافتخار تا کنون کتاب‌های «گیاهخوار»، «کتاب سفید»، «کلاس لاتین» و… به فارسی برگردانده شده است.

در بخشی از کتاب اعمال انسانی می‌خوانیم:

ممیزی‌ها زیر چهار خط آخر این پاراگراف را خط کشیده بودند.

به خاطر داشته باشید سؤالی که برای ما باقی خواهد ماند این است، پس انسانیت چیست؟ چه‌کار باید کرد که انسانیت را به مثابه‌ی عنصر اصلی حفظ کرد و نه هیچ‌ چیز دیگری؟

یون‌سوک یادش آمد که چطور زیر این جمله‌ها خطی ضخیم کشیده شده بود. او گردن چاق و گوشتالوی مترجم را به خاطر آورد، ژاکت نخ‌نمایی که می‌پوشید، چهره‌ی زرد و رنگ‌پریده‌اش، ناخن‌های بلند و سیاه که مدام در لیوان آب می‌رفت. اما هنوز نمی‌توانست صورتش را به وضوح برای خودش مجسم کند.

یون‌سوک کتاب را بست. رو کرد به سمت پنجره و منتظر ماند تا تاریکی شب از راه برسد.

او به انسانیت باور نداشت. می‌دانست نگاهی که در چشم‌های آدم‌هاست، باورهایی که دارند، شیوایی و فصاحت کلامشان هیچ‌چیز را ضمانت نمی‌کند. او می‌دانست تنها چیزی که از زندگی برایش مانده احاطه شدن با یک سری گیردادن‌های الکی و سؤال‌های سرد و بی‌معنی بود.

آن روز عصر فواره‌ی آب‌نما خشک بود. سربازها، اسلحه به دوش، داشتند اجساد تازه‌ای را هل می‌دادند کنار دیوار دفتر استانداری. آن‌ها را از پا گرفته بودند و می‌کشیدند، بنابراین سرهایشان روی زمین کشیده می‌شد. بعد آن‌ها را می‌انداختند روی اجسادی که قبلاً آن جا پشته شده بود. بعضی از سربازها طوری رفتار می‌کردند که تأثیر این اعمال را بیشتر نشان دهند، گروه کوچکی از سربازها به طرف میدان داخلی دفتر استانداری قدم‌رو می‌رفتند، و هر‌کدام گوشه یا لبه‌ی برزنت بسیار بزرگ ضد‌آبی را گرفته بودند که ده‌ها جسد رویش ریخته شده بود و با هم می‌رفتند. وقتی یون‌سوک از آن جا رد می‌شد نتوانست نگاه حیرت‌زده‌اش را به آن‌ها نیندازد و تماشا نکند. سه سرباز به طرفش هجوم بردند و اسلحه‌هایشان را به سینه‌اش چسباندند.
فهرست مطالب کتابمقدمه‌ی مترجم انگلیسی
1: پسر / 1980
2: دوستِ پسر / 1980
3: ویراستار / 1985
4: زندانی / 1990
5: دختر کارگر کارخانه / 2002
6: مادر پسر / 2010
فصل آخر: نویسنده / 2013





معرفی و دانلود کتاب اعمال انسانی | هان کانگ | انتشارات چترنگ