دسته‌بندی نشده · جولای 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ایزدان و ایزدبانوان: داستان‌هایی درباره‌ی ایزدان و ایزدبانوان در اساطیر یونان | میشل ام. هول



معرفی کتاب ایزدان و ایزدبانوان: داستان‌هایی درباره‌ی ایزدان و ایزدبانوان در اساطیر یونانمیشل ام. هول در کتاب ایزدان و ایزدبانوان داستان برخی از معروف‌ترین خدایان و الهه‌های یونانی از جمله پرومتئوس، پاندورا، دیمیتر و… را با بیانی جذاب بازگو می‌کند. هر فصل این اثر در سه بخش شخصیت‌ها، مضامین و نمادها را پوشش می‌دهد و در بخش تفسیر کارشناسان نظرات دانشمندان برجسته در این زمینه ارائه می‌شود.

درباره کتاب ایزدان و ایزدبانوان

میشل ام. هول (Michelle M. Houle) مطالب این کتاب را با بیانی ساده و خواندنی و با تشریح کلمه‌ی اسطوره آغاز می‌کند. او از این موضوع مطلع است که برای اینکه موضوعی به طور کامل درک شود باید به همه‌ی جوانب آن اشراف پیدا کرد. به همین جهت او ابتدا به طور کامل از تاریخ، موقعیت جغرافیایی، وضعیت سیاسی و… یونان صحبت می‌کند و سپس به شرح خدایان و اسطوره‌های این سرزمین می‌پردازد.

در بخش اول کتاب ایزدان و ایزدبانوان (Gods and Goddesses in Greek Mythology) به داستان آفرینش جهان از دیدگاه اساطیر یونان پرداخته می‌شود و از تاثیر و نقش این داستان‌ها بر زندگی مردم صحبت می‌شود. مبحث دیگری که میشل ام. هول در این بخش به آن پرداخته نحوه‌ی شکل‌گیری و عناصر مهم اسطوره‌هاست. بخش دوم درباره جنگ میان خدایان گوناگون یونان باستان است و در ادامه صحبت از آفرینش انسان می‌شود. در بخش‌های دیگر در مورد باروری، غم، شادی، کشاورزی و… و نسبت آن با خدایان باستان صحبت می‌شود.

کتاب ایزدان و ایزدبانوان ما را با اساطیر یونان باستان آشنا می‌کند. اساطیر خود از جمله شاهکارهای ادبی محسوب می‌شوند که هم حس زیبایی‌شناسی ما را ارضا می‌کنند و هم به ما درکی از دوران پیش از تاریخ می‌دهند. از طرفی دیگر مطالعه‌ی تاریخ و پیشنیان و به کارگیری آموزه‌های آن‌ها برای رشد شخصی نیز بسیار کمک کننده است. اساطیر روایتگر اندیشه‌های انسان‌های باستانی است و می‌تواند ما را با دیدگاه‌های علمی، خرافه‌ها و داستان‌های عامیانه آن دوران آشنا کند.

اسطوره‌هایی که میشل ام. هول در کتاب ایزدان و ایزدبانوان به آن می‌پردازد، بخشی مهم از زندگی اجتماعی و مذهبی روزمره‌ی یونانیان باستان بودند.

کتاب ایزدان و ایزدبانوان مناسب چه کسانی است؟

نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های اسطوره‌ای و تاریخی از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب ایزدان و ایزدبانوان می‌خوانیم

پس از مرگ اورانوس، دوباره صلح در جهان برقرار شد. کرنوس (پادشاه تیتان‌ها) و رئا (خواهر بزرگ و همسر او) اوضاع را به خوبی در دست داشتند. متأسفانه نفرین اورانوس، شبانه‌روز کرنوس را آزار می‌داد؛ آیا ممکن است روزی یکی از فرزندانش نیز بر او چیره شود؟

وقتی رئا متوجه شد که باردار شده است، همسرش از این ماجرا خشنود نشد؛ کرنوس می‌ترسید تاریخ تکرار شود. او همچون پدرش به این نتیجه رسید که اگر بتواند جلوی بزرگ شدن فرزندانش را بگیرد، هیچ کدام آن قدر قدرتمند نخواهند شد که بتوانند او را سرنگون کنند. بنا بر این وقتی رئا زایمان کرد، کرنوس بی‌درنگ بچه را قاپید و درسته بلعید. رئا از این که نخستین فرزندش را از دست داده بود، هم ناراحت و هم ترسیده بود. به همین ترتیب، کرنوس چهار فرزند دیگری را که رئا به دنیا آورد، نیز بلعید. رئا عهد کرد به هر شکلی که ممکن باشد، فرزندانش را پس بگیرد.

وقتی رئا متوجه شد برای بار ششم باردار است، نقشه‌ای کشید تا همسرش را بفریبد و نوزادش را نجات دهد. بنا بر این وقتی زمان زایمانش نزدیک شد، وانمود کرد که فرزندش به دنیا آمده است. او یک سنگ بزرگ برداشت و در پتویی پیچید و وقتی کرنوس برای بلعیدن بچه آمد، سنگ پیچیده‌شده در پتو را به او داد. کرنوس بی‌درنگ سنگ را – درست همان گونه که فرزندانش را بلعیده بود – درسته بلعید و اصلاً متوجه نشد که فریب خورده است.

وقتی موعد زایمان واقعی فرارسید، رئا به جزیرۀ کرت فرار کرد و آن جا به دور از دیدگان خشمناک همسرش، مخفیانه پسری به دنیا آورد که او را زئوس نامید. زئوس، پسری زیبا و نیرومند بود و رئا می‌دانست که وقتی بزرگ شود، خدایی به راستی قدرتمند خواهد شد. رئا دریافته بود که نمی‌تواند به همراه پسرش نزد همسرش بازگردد، چرا که کرنوس تلاش خواهد کرد زئوس را نیز مانند سایر فرزندان او از بین ببرد. بنابراین برای محافظت از زئوس، او را در کرت رها کرد تا مخفیانه رشد کند.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
1: آفرینش
2: جنگ میان تیتان‌ها و المپی‌ها
3: پرومتئوس و نخستین ساکنان زمین
4: پاندورا
5: دیمیتر و پرسفونی
6: دیونیسوس و پیروانش
7: بائسیس و فیلمون
8: اکو و نارسیس
9: هلیوس و فائتون
واژه‌نامه
کتاب‌نامه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب ایزدان و ایزدبانوان: داستان‌هایی درباره‌ی ایزدان و ایزدبانوان در اساطیر یونان | میشل ام. هول