دسته‌بندی نشده · آوریل 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب تبتی زندگی و مرگ | سوگیال رینپوچه | انتشارات اختر



معرفی کتاب تبتی زندگی و مرگگنجینه‌ای از خرد باستانی بودیسم! سوگیال رینپوچه در کتاب تبتی زندگی و مرگ آنچه را که در سال‌های آموزش خود به دیگران به عنوان یک کاهن و در سفرهای متعددش به سراسر دنیا آموخته گرد هم آورده است تا خواننده به درک درست‌تری از مفهوم مرگ برسد. از این اثر پرفروش به عنوان یکی از برترین کتاب‌های مربوط به مرگ یاد می‌شود.

درباره کتاب تبتی زندگی و مرگ:

کتاب تبتی زندگی و مرگ جزء آثار پرفروش و محبوبی است که با وجود گذشت سی سال از تالیف آن، همچنان در میان کتاب‌های محبوب مکتب بودایی قرار دارد. سوگیال رینپوچه در این اثر آموزه‌های بودیسم تبتی را به زبانی ساده برای مخاطب عام بیان می‌کند. ناپایداری جهان، تکامل آدمی، کارما، ماهیت ذهن و چگونگی تربیت ذهن با استفاده از مدیتیشن موضوعاتی هستند که رینپوچه به آن‌ها می‌پردازد و سعی دارد با این مفاهیم، انسان دنیای مدرن را با ماهیت معنوی خود آشتی دهد. علاوه بر این کتاب تبتی زندگی و مرگ (Tibetan Book of Living and Dying) دارای تمرین‌هایی برای شفقت، مراقبت و ابراز محبت نسبت به شخص در حال مرگ است.

ویژگی متمایز کتاب رینپوچه، به کار گرفتن مفاهیم دینی، علمی و عملی در کنار هم است. او با مدد گرفتن از حکایات و داستان‌های خارق‌العاده مذاهب شرقی و غربی، اطلاعات لازم برای آشنایی درست با بودیسم را به مخاطبان عرضه می‌کند. رینپوچه معتقد است ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم به سختی به یکدیگر محبت و توجه می‌کنند و در نتیجه تقریبا تمام ابعاد زندگی درونی نادیده گرفته می‌شود. در این شرایط عجیب نیست اگر یک تشنگی عمومی برای خرد و شفقت وجود داشته باشد، هدایایی که تنها آموزه‌های معنوی می‌توانند آن را به ما پیشکش کنند.

جالب است بدانید که سوگیال رینپوچه (Sogyal Rinpoche) شخصا تالیف این کتاب را یک وظیفه می‌دانست که از طرف استادانش به او محول شده بود. همچنین شایان ذکر است که مباحث مطرح شده در این اثر براساس کتاب تبتی مردگان از باردو تودول نوشته شده‌اند و عده زیادی نوشته رینپوچه را درواقع نسخه به روزرسانی شده کتاب مردگان تبتی می‌دانند.

نکوداشت‌های کتاب تبتی زندگی و مرگ:

– مقدمه‌ای سودمند بر حکمت بودایی. (نیویورک‌تایمز)
– دستاوردی باشکوه برای نویسنده! قدرت این اثر برای بیدارکردن آگاهی درونی افراد غیرقابل توصیف است. (سانفرانسیسکو کرونیکل)

مطالعه کتاب تبتی زندگی و مرگ مناسب چه کسانی است؟

افرادی که قصد دارند آگاهی بیشتری از نظرات مکتب بودیسم به دست بیاورند مطالعه این اثر را سودمند خواهند یافت.

در بخشی از کتاب تبتی زندگی و مرگ می‌خوانیم:

وقتی من برای اولین بار به غرب سفر کردم، از تضاد بین نگرش مرگ در سنتی که در آن بزرگ شده بودم و دیدگاه‌های مردم غرب شوکه شدم. با وجود همه‌ی تکنولوژی‌ها و دستیابی‌های مدرن در جوامع غربی آن‌ها هیچ درک واقعی از مرگ یا آنچه که در مرگ یا بعد از مرگ به وقوع می‌پیوندد نداشتند.

من یاد گرفتم که مردم اینروزها مرگ را رد می‌کنند، و فکر می‌کنند آن چیزی نیست جز فقدان و نابودی. این یعنی اکثر مردم در جهان یا مرگ را رد می‌کنند یا از آن وحشت دارند. حتی فکر می‌کنند صحبت کردن درباره‌ی مرگ چیزی ناسالم است، و بیشتر مردم باور دارند که حتی صحبت درباره‌ی مرگ خطر مرگ‌مان را افزایش می‌دهد.

دیگران به مرگ بطور ساده لوحانه، بدون تفکر می‌نگرند، فکر می‌کنند که مرگ بنا به دلایلی ناشناخته برای‌شان رخ خواهد داد و چیزی برای نگرانی وجود ندارد. وقتی من به آن‌ها فکر می‌کنم، یکی از گفته‌های اساتید تبت را بیاد می‌آورم: “مردم اغلب به اشتباه درباره‌ی مرگ بی‌اهمیت هستند و فکر می‌کنند: خوب، مرگ برای هرکسی اتفاق می‌افتد. آن چیزی نیست، طبیعی است. من خوب خواهم بود. این یک تئوری عالی است، تا اینکه فرد بمیرد. چقدر این نگرش‌ها از اهمیت درک حقیقی مرگ دور هستند!
فهرست مطالب کتابپیش گفتار عالیجناب دالایی لاما
مقدمه ویرایش جدید
مقدمه
بخش اول: زندگی
در آینه مرگ
ناپایداری
بازتاب و تغییر
ماهیت ذهن
برگرداندن ذهن به خانه
تکامل، کارما، و تولد مجدد
باردوها و دیگر واقعیت‌ها
این زندگی: باردوی طبیعی
مسیر معنوی
جوهر درونی
بخش دوم: مرگ
نصیحتی قلبی در کمک به شخصِ درحال مرگ
شفقت: گوهر برآورنده آرزوها
کمک معنوی برای شخصِ درحال مرگ
تمریناتی برای شخصِ درحال مرگ
فرایند مرگ
بخش سوم: مرگ و تولد مجدد
پس زمینه
درخشندگی ذاتی
باردوی وجود
کمک بعد از مرگ
تجربه‌ی نزدیک به مرگ: پله‌کانی به بهشت؟
بخش چهارم
نتیجه
روند جهانی
خادمان صلح
ضمیمه 1: اساتید من
ضمیمه 2: پرسش و پاسخ درباره مرگ
ضمیمه 3: دو داستان
ضمیمه 4: دو منتره
کتابشناسی
سپاسگزاری
واژه‌نامه
یادداشت‌ها
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب تبتی زندگی و مرگ | سوگیال رینپوچه | انتشارات اختر