دسته‌بندی نشده · مارس 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب تروریسم و انقلاب ایران | یحیی تویسرکانی فوزی | انتشارات دانش بنیان مهر



معرفی کتاب تروریسم و انقلاب ایرانکتاب تروریسم و انقلاب ایران نوشته‌ی یحیی تویسرکانی فوزی، به مقوله‌ی تروریسم و ظهور دو گروه تروریستی فرقان و سازمان مجاهدین خلق هم‌زمان با شکل‌گیری انقلاب اسلامی می‌پردازد و اقدامات و دلایل آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تروریسم و انقلاب ایران:

در سال‌های اولیه انقلاب دو موج تروریستی در کشور شکل گرفت که منجر به شهادت صدها نفر از مسئولان و شهروندان بی‌گناه شد که کتاب تروریسم و انقلاب ایران (Terrorism and the Iranian revolution) به بازخوانی این اقدامات تروریستی که توسط دو گروه فرقان و مجاهدین خلق شکل گرفت، می‌پردازد و ابعاد و ریشه‌ها و علل گرایش این گروه‌ها به اقدامات تروریستی و روند و نتایج این اقدامات را تبیین می‌کند.

همانطور که می‌دانید درحالی‌که‌ هنوز چند ماهی‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ نگذشته‌ بود، ترور برخی‌ مسئولان‌ انقلاب‌، اذهان‌ را متوجه‌ خود ساخت‌. در سوم‌ اردیبهشت‌ماه‌ 58، سرلشگر محمدولی‌ قرنی‌ اولین رئیس‌ ستاد کل‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ توسط‌ دو مرد ناشناس‌ در محوطه‌ی حیاط‌ منزل‌ خود هدف‌ گلوله‌ قرار گرفت‌ و شهید شد. چند روز بعد در تاریخ‌ یازدهم‌ اردیبهشت‌ همان‌ سال‌، استاد مرتضی‌ مطهری‌ از رهبران‌ فکری‌ و سیاسی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و رئیس‌ شورای‌ انقلاب‌ هنگامی‌که‌ از جلسه‌ شورا برمی‌گشت‌ هدف‌ گلوله‌ قرار گرفت‌ و به‌ شهادت‌ رسید. امام‌ خمینی‌ با شنیدن‌ این‌ خبر، طی‌ پیامی‌ مهم‌ از ایشان‌ به‌عنوان‌ فیلسوف‌ و فقیه‌ متفکر یاد کرد و در سوگ‌ وی‌ گریست‌ و آن‌ را ضایعه‌ای‌ بزرگ‌ دانست‌.

در چهارم‌ خردادماه‌ نیز دو تروریست‌ با مراجعه‌ به‌ منزل‌ حجت‌الاسلام‌ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌ (چهره‌ی مهم‌ و عضو شورای‌ انقلاب‌) با این‌ عنوان‌ که‌ قصد ملاقات‌ با وی‌ را دارند وارد منزل‌ او شدند و اظهار داشتند که‌ حامل‌ پیام‌ خصوصی‌ برای‌ وی‌ هستند که‌ بعد از ورود به‌ دلیل‌ برخی‌ حرکات‌ غیرعادی، افراد منزل‌ متوجه‌ قصد آن‌ها می‌شوند و درنتیجه‌ با رشادت‌ همسر آقای‌ رفسنجانی‌ و درگیری‌ با مهاجمین‌، گلوله‌های‌ شلیک‌ شده‌، آسیب‌ جدی‌ به‌ او وارد نمی‌آورد و از ترور جان‌ سالم‌ به‌ در می‌برد. مهاجمین‌ نیز بعد از این‌ اقدام‌ فرار کردند.

این دست از اقدامات خراب‌کارانه که پیش‌ تر ذکر شد، در سال‌های اولیه انقلاب بسیار رخ داده. به همین خاطر کتاب تروریسم و انقلاب ایران به شرح دیگر اقدامات گروهک‌های تروریستی و دلایل آن‌ها پرداخته است.

کتاب تروریسم و انقلاب ایران برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه‌ی تاریخ انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب تروریسم و انقلاب ایران می‌خوانیم:

اصولاً استراتژی‌ سازمان‌ درباره‌ی نحوه‌ی همکاری‌ با نظام‌ انقلابی‌ بعد از انقلاب‌ مبتنی‌ بر یک‌ سیاست‌ دوگانه‌ بود یعنی‌ از یکسو، سازمان‌ سعی‌ نمود تا با استفاده‌ از فرصت‌ به‌دست‌آمده‌ به‌ تجهیز و سازماندهی‌ و افزایش‌ سطح‌ توانایی‌ سازمان‌ در مقابل‌ رقبای‌ سیاسی‌ خود بپردازند و با انتقاد از رقبا برای‌ به‌ دستگیری‌ قدرت‌ توسط‌ سازمان‌، به‌عنوان‌ یک‌ نیروی‌ آلترناتیو، زمینه‌ را فراهم‌ آورد و از سوی‌ دیگر، سعی‌ کنند تا به‌ مشارکت‌ فعال‌ در عرصه‌ی سیاسی‌ بعد از انقلاب‌ بپردازند تا از امکانات‌ قانونی‌ و بستر سیاسی‌ فراهم‌ آمده‌ نیز جهت‌ دستیابی‌ به‌ سطوح‌ بالای‌ قدرت‌ سیاسی‌ حداکثر استفاده‌ را بنمایند.

بر این‌ اساس‌ سازمان‌ مجاهدین‌ خلق‌ بعد از انقلاب‌ اقداماتی‌ را به‌منظور گسترش‌ سازمانی‌، جذب‌ نیروهای‌ جدید، تقویت‌ امکانات‌ تبلیغاتی‌ و توانایی‌ نظامی‌ خود آغاز کرد و در این‌ راستا تلاش‌ نمود تا شبکه‌ای‌ از نیروهای‌ هوادار را در دانشگاه‌ها و مدارس‌ عالی‌ مدارس‌ و دبیرستان‌ها و همچنین‌ کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و مراکز کارگری‌ تشکیل‌ دهد و نفوذ خود را در شوراهای‌ مختلف‌ دانشجویی‌ و کارگری‌ گسترش‌ دهد و همچنین‌ با راه‌اندازی‌ روزنامه‌ی مجاهد و افزایش‌ تیراژ آن‌ به‌ تغذیه‌ فکری‌ نیروها پرداخت‌.

به‌علاوه‌ به‌تدریج‌ یک‌ مرکز نشر و تکثیر مخفی‌ را به‌ وجود آورد. از سوی‌ دیگر، یک‌ نیروی‌ شبه‌نظامی‌ به‌ نام‌ «میلیشیا» سازماندهی‌ کرد و با آموزش‌ و گسترش‌ آن‌ها نیروی‌ نظامی‌ خود را تقویت‌ نمود و با اسلحه‌های‌ مختلفی‌ که‌ از غارت‌ پادگان‌ها بعد از انقلاب‌ به‌ دست‌ آورده‌ بود، آن‌ها را تجهیز کرد. خانه‌های‌ امن‌ و تیمی‌ را برای‌ شرایط‌ ویژه‌ تدارک‌ دید و به‌ این‌ وسیله‌ به‌عنوان‌ یک‌ سازمان‌ قدرتمند به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌.
فهرست مطالب کتابمقدمه
الف- فرقان اولین گروه تروریستی بعد از انقلاب
ب- مجاهدین خلق چگونه تروریست شدند؟
1- استراتژی‌ و عملکرد سازمان‌ مجاهدین‌ خلق‌ بعد از انقلاب‌
2- استراتژی‌ دوپهلوی‌ سازمان‌ مجاهدین‌ خلق‌ در برخورد با جمهوری‌ اسلامی‌
3- تلاش‌ سازمان‌ مجاهدین‌ برای‌ بهره‌گیری‌ از تضادهای‌ درون‌ حاکمیت‌ و ائتلاف‌ با بنی‌صدر
4- اعلام‌ جنگ‌ مسلحانه‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌
5- حملات‌ تروریستی‌ سازمان‌
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب تروریسم و انقلاب ایران | یحیی تویسرکانی فوزی | انتشارات دانش بنیان مهر