دسته‌بندی نشده · ژوئن 8, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب تغذیه و رژیم درمانی | روت ا. راث | نشر مانیان



معرفی کتاب تغذیه و رژیم درمانیتغذیه اصلی‌ترین عامل حیات به شمار می‌آید. تمام موجودات برای دریافت انرژی و متابولیسم بدنشان، به غذای مفید نیاز دارند. مرجان منصوری دارا و مهدی یعقوبی بر اساس رژیم درمانی روت ا. راث کتاب تغذیه و رژیم درمانی را ترجمه و تالیف کرده‌اند که می‌تواند برای ایجاد یک سبک سالم غذایی مفید واقع شود. این کتاب با بررسی فرهنگ‌های مختلف غذایی در جهان، عملکرد بدن و تاثیر تغذیه بر بیماری‌ها، جمع‌بندی کاملی از یک رژیم مناسب را ارائه کرده است.

درباره‌ی کتاب تغذیه و رژیم درمانی:

در دنیای امروز تعاریف زیادی از علم تغذیه به عمل آمده است اما به طور خلاصه علم تغذیه به معنای رساندن مواد مغذی به بدن است. این مواد باید در مقادیر مناسب به بدن برسند و انرژی روزانه فرد را تامین نمایند. به همین دلیل به دانش و اصول خاصی نیازمند خواهند بود که به تنظیم این برنامه غذایی بپردازد.

با وجود اینکه بیشتر کتاب‌های تغذیه‌ای موجود در بازار به بحث کاهش وزن و لاغری می‌پردازند مرجان منصوری دارا و مهدی یعقوبی به عنوان کارشناسان تغذیه تمام جنبه‌های یک رژیم غذایی سالم را در نظر گرفته‌اند و با پیروی از سبک Nutrition & Diet Therapy نکات جامع و کاملی را در اختیار خوانندگان قرار داده‌اند. بنابراین این کتاب تنها برای کسانی که به دنبال یک رژیم لاغری هستند، تالیف نشده است. بلکه برای همه کسانی که به مراقبت غذایی نیاز دارند، از جمله بیماران دیابتی، مبتلایان بیماری‌های خاص، ایدز و حتی افراد نابینا مطالب مفیدی ارائه می‌دهد که در کمتر کتابی به طور یکجا گردآوری شده است.

به طور کلی با پیشرفت دانش تغذیه سبک‌های مختلف غذایی در بین افراد مختلف رواج پیدا کرده است. سبک‌هایی چون گیاه‌خواری یا رژیم‌های خاص که سبد غذایی فرد را به مواد غذایی مخصوصی محدود می‌کند.

این رژیم‌ها که بیشتر جنبه درمانی دارند و بر سالم‌زیستی تاکید می‌کنند، رژیم درمانی خوانده می‌شوند. در واقع رژیم‌درمانی آمیزه‌ای از علم و جنبه‌های درونی زندگی است که امروزه مورد استفاده گروه‌های سنی مختلف قرار گرفته و وجوه مختلف زندگی افراد را مدنظر قرار می‌دهد.

کتاب تغذیه و رژیم درمانی منبع جامعی برای انتخاب یک سبک غذایی سالم است. سبکی که با در نظر گرفتن مصرف کامل ویتامین‌ها و پروتین‌های مفید برای بدن، نحوه برخورد با بیماری‌ها و ارتباط تغذیه با چاقی، مواد غذایی مورد نیاز دوران بارداری و آلرژی‌های غذایی دستورالعمل‌های مفیدی را ارائه می‌دهد. روت ا. راث (Ruth A Roth) در کتاب حاضر تمام جنبه‌های داشتن یک رژیم سالم و تغذیه مناسب را در نظر گرفته و در بیان این مباحث از مطرح کردن وجوه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فروگذار نبوده است.

این کتاب با ارائه انواع مختلفی از رژیم، انتخاب غذا و پیروی از دستورات کتاب را نیز آسان نموده و ایده‌های مناسبی برای طبخ و آماده‌سازی مواد غذایی به شیوه سالم و مغذی ارائه کرده است و از این جهت یک راهنمای مناسب برای مربیان ورزشی و مراقبان سلامت به شمار می‌آید.

کتاب تغذیه و رژیم درمانی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر به دنبال یک کتاب جامع برای پیروی از یک رژیم سالم و دستورات غذایی سالم امتحان شده در سراسر جهان هستید، این کتاب مناسب شماست.

در بخشی از کتاب تغذیه و رژیم درمانی می‌خوانیم:

رشد معمولاً تا سن 25 سالگی کامل می‌شود. مکرراً به جز دوران بارداری و شیردهی مواد مغذی ضروری صرفاً به منظور حفظ و ترمیم بافت‌ها و تولید انرژی استفاده می‌شوند. در طول این سال‌ها نیازهای تغذیه‌ای وابسته به سلامت در دوران بزرگسالی بسیار کم و جزئی تغییر می‌کنند.

نیاز به آهن برای زنان در طول سالیان شیردهی همچنان بیشتر از مردان باقی می‌ماند. آهن اضافی جهت جایگزینی خون از دست رفته در طول یائسگی و کمک به ساخته شدن خون بدن کودک و خون مازاد موردنیاز بدن مادر در طول بارداری موردنیاز است. پس از یائسگی نیز این نیاز برای زنان و مردان یکسان می‌شود.

نیاز به پروتئین برای بزرگسالان سالم در حدود 0/8 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است. برای ارزیابی ابتدا وزن را بر حسب پوند به 2/2 تقسیم می‌کنیم تا وزن شخص بر حسب کیلوگرم به دست آید، سپس وزن برحسب کیلوگرم را در عدد 0/8 ضرب می‌کنیم.

نیاز رایج کلسیم برای بزرگسالان بین 50-19 ساله عبارتست از: 1000 میلی‌گرم و برای ویتامین D 5 میکروگرم است. هم ویتامین D و هم کلسیم برای داشتن استخوان‌هایی قوی ضروری هستند و هر دو در شیر یافت می‌شوند.

افت تراکم استخوانی به آهستگی شروع می‌شود و این اتفاق از سن 40-35 سالگی آغاز می‌گردد. این کاهش تراکم می‌تواند زمینه‌ساز پوکی استخوان در سال‌های آتی زندگی باشد. لذا برای افراد جوان به خصوص زنان و به ویژه افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند، توصیه می‌کنیم از منابع غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D استفاده کنند.

3 لیوان شیر در روز نیاز به این ترکیبات مغذی را تا حد زیادی برطرف می‌کند، اما افزایش میزان مصرف از استئوپروز جلوگیری می‌کند. شیر بدون چربی و غذاهای عاری از چربی‌های مضر می‌بایست به وفور در طول روز مصرف شوند.
فهرست مطالب کتاببخش اول- مبانی علم تغذیه
فصل اول: ارتباط تغذیه و سلامتی
فصل دوم: برنامه‌ریزی برای یک رژیم غذایی سالم
فصل سوم: هضم، جذب و متابولیسم
فصل چهارم: کربوهیدرات‌ها
فصل پنجم: لیپیدها (چربی‌ها)
فصل ششم: پروتئین‌ها
فصل هفتم: ویتامین‌ها
فصل هشتم: مینرال‌ها (مواد معدنی)
فصل نهم: آب
بخش دوم- حفظ سلامتی به وسیله تغذیه خوب
فصل دهم: آلرژی‌ها و بیماری‌های مرتبط با غذا
فصل یازدهم: رژیم غذایی برای دوران بارداری و شیردهی
فصل دوازدهم: رژیم غذایی برای دوران نوزادی
فصل سیزدهم: رژیم درمانی کودکان و نوجوانان
فصل چهاردهم: رژیم غذایی در بالغین
فصل پانزدهم: تغذیه دوران سالمندی
بخش سوم- تغذیه درمانی پزشکی (MNT)
فصل شانزدهم: رژیم غذایی و کنترل وزن
فصل هفدهم: رژیم در بیماری دیابت
فصل هجدهم: رژیم درمانی برای بیماری‌های قلبی، عروقی
فصل نوزدهم: رژیم درمانی در بیماری‌های کلیوی
فصل بیستم: رژیم درمانی در مشکلات و عوارض گوارشی
فصل بیست و یکم: رژیم غذایی و سرطان
فصل بیست و دوم: رژیم درمانی برای بیماران دارای نیازهای خاص
فصل بیست و سوم: مراقبت تغذیه‌ای بیماران





معرفی و دانلود کتاب تغذیه و رژیم درمانی | روت ا. راث | نشر مانیان