دسته‌بندی نشده · می 31, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب تفسیر سوره مبارکه فجر | حمیدرضا ارباب سلیمانی | انتشارات حکمت و عرفان



معرفی کتاب تفسیر سوره مبارکه فجرکتاب تفسیر سوره مبارکه فجر مجموعه‌ای از گفتارهایِ تفسیری حجت‌السلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی با موضوع سوره فجر است که به شکلی کوتاه، ساده، دقیق و جذاب بیان شده است.

درباره کتاب تفسیر سوره مبارکه فجر:

برای مسلمانان قرآن کریم بهترین موعظه و پند از سوی خداوند است که باید چراغ راه زندگی قرار بگیرد. این کتاب آسمانی حق را از باطل جدا می‌کند و شکی در آن راه ندارد. قرآن معجزه آخرین فرستاده خدا بر روی زمین است که تمسک به آن رستگاری دنیا و آخرت را در پی دارد. هر مسلمانی وظیفه دارد با قرآن همنشین باشد و آن را محور عقیده و عمل خود قرار دهد و نباید از یاد برد که بی‌اعتنایی به این مائده آسمانی سبب سرزنش پروردگار می‌شود.

به فضل الهی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اقدامات مفید و سازنده‌ای برای شناخت هرچه بهتر و ترویج قرآن کریم و مهجوریت زدایی از این معجزه جاوید آغاز شد و روز به روز فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف گسترش یافت. یکی از این فرصت‌ها و فعالیت‌ها، ایجاد شبکه‌های جدید با رویکرد قرآنی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با دعوت کارشناسان خبره به تفسیر آیات قرآن پرداخته می‌شد. بخشی از گفتارهای حمیدرضا ارباب سلیمانی در برنامه «آیات و بینات» رادیو قرآن که به تفسیر سوره مبارکه فجر پرداخته شده در این کتاب گردآوری شده و اینک پیش روی شما قرار دارد.

سوره فجر 30 آیه دربردارد و در شهر مکه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. این سوره همانند بسیاری از سوره‌های این کتاب آسمانی آیاتی تاثیرگذار و کوتاه دارد و درس‌های فراوانی را شامل می‌شود.

به طور کلی محتوای سوره فجر را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد:

در بخش اول این سوره، با سوگندهایی روبه‌رو می‌شویم که بسیار جالب و در نوع خود بی‌سابقه است و در حقیقت برای تهدید ستمگران به عذاب الهی، مقدمه‌چینی می‌کند.

در بخش دوم این سوره، به بعضی از اقوام سرکش تاریخ مثل قوم عاد و ثمود و فرعون اشاره می‌شود و از عذاب دردناک آن‌ها سخن به میان آورده می‌شود تا درس عبرتی برای قدرت‌های فاسد در طول تاریخ باشد. بخش سوم این سوره، از امتحان و آزمایش انسان در این دنیا یاد می‌کند و از کوتاهی و قصور او در اعمال نیک و خیر، انتقاد می‌کند.

آخرین بخش سوره بخش چهارم آن است و در آن از مسأله‌ی مهم معاد و سرنوشت شوم مجرمان و کافران و همچنین پاداش بزرگ مؤمنان واقعی سخن به میان می‌آید.

کتاب تفسیر سوره مبارکه فجر مناسب چه کسانی است؟

اگر به شناخت و تفسیر قرآن کریم به زبان فارسی علاقه‌مندید، کتاب تفسیر سوره مبارکه فجر مناسب شماست.

در بخشی از کتاب تفسیر سوره مبارکه فجر می‌خوانیم:

«کَلَّا بَل لَّا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ» چنین نیست که شما خیال می‌کنید، یعنی نعمت مایه‌ی عزّت و ذلّت شما نیست. بلکه عزّت و ذلّت در نزد خدا و وابسته به ایمان و عمل صالح خود شما است. چنان نیست که خیال می‌کنید که اموال و نعمت‌ها نشانه‌ی نزدیکی و قرب به پروردگار است، بلکه اعمال شما نشان‌گر بُعد و دوری شما از درگاه الهی است، زیرا: اولاً: یتیمان را گرامی نمی‌دارید. ثانیاً: یکدیگر را بر اطعام نیازمندان و مستمندان تشویق نمی‌کنید. «وَ لَا تَحَاضُّونَ عَلَی طَعَامِ الْمِسْکِینِ» و ثالثا: شما این است که شما ارث و میراث را از طریق حلال و حرام جمع می‌کنید و می‌خورید. «وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلًا لَّمًّا» شما در خوردن اموال، هیچ مهار و قید و بندی ندارید، هر چه به‌دست شما برسد از حق و ناحق، می‌خورید و روشن است که برای چنین انسان افسار‌گسیخته‌ای، خوردن مال یتیم هم مجاز شمرده می‌شود.

عیب چهارم شما صاحبان مال و منال که دچار خودشگفتی و غرور شده‌اید این است که ثروت و اموال را بسیار دوست می‌دارید. «وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا». «جَمّ» به‌معنی کثیر و فراوان است. شما افرادی هستید، دنیاطلب، ثروت‌اندوز، عاشق بی‌قرار مال و زخارف دنیا. روشن است کسی‌که به بیماری حب مال مبتلا شده است، ملاحظه‌ی حلال و حرام، مشروع و نامشروع را نمی‌کند.

چنین انسان مرفه بی‌تعهد و غافلی، هرگز به دنبال رفع نیاز محرومان نیست، او نه تنها گره‌ای از زندگی افراد گرفتار باز نمی‌کند، بلکه چه بسا به مال دیگران خصوصاً به مال یتیم که قدرت دفاع از حقوق خویش را ندارد، هم دست درازی می‌کند.





معرفی و دانلود کتاب تفسیر سوره مبارکه فجر | حمیدرضا ارباب سلیمانی | انتشارات حکمت و عرفان