دسته‌بندی نشده · مارس 23, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر: بر اساس خاطرات افراد نابینا و کم بینا | فاطمه رضایی



معرفی کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر: بر اساس خاطرات افراد نابینا و کم بیناکتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر شامل 8 داستان کوتاه به قلم فاطمه رضایی است که بر اساس خاطرات افراد نابینا و کم بینا به رشته تحریر درآمده. قصه‌هایی دلنشین و برآمده از واقعیت که باعث می‌شود افراد جامعه یکدیگر را بهتر بشناسند و به دنیای هم نزدیک‌تر شوند.

درباره‌ی کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر:

در هر کدام از داستان‌های کتاب حاضر با قهرمان‌هایی مواجه‌ایم که به جهت ویژگی‌هایی که دارند موقعیت‌های خاصی برای آن‌ها ایجاد می‌شود و تلاشی که این قهرمان‌ها برای عبور از این شرایط می‌کنند، بستری مناسب برای خلق داستان‌ها شده است. شخصیت‌پردازی قهرمان‌ها به درستی انجام شده و آن‌ها افرادی مسئولیت‌پذیر، خودساخته، صادق، شجاع و… هستند که با کمک‌گیری از حواس دیگرشان دنیا را لمس و احساس می‌کنند و حتی آن را به دیگران نیز می‌شناسانند.

موضوع و محور هیچ داستانی ضعف و گلایه‌ی قهرمان از شرایطش نیست بلکه تلاش، قدرت، طنز و… از جمله ویژگی‌هایی هستند که در این داستان‌ها به چشم می‌خورند. زمانی که این شخصیت‌های اصلی در موقعیت‌های بحرانی قرار می‌گیرند منفعل نیستند و سعی و تلاش خود را به کار می‌بندند تا از آن بحران خارج شوند. با خواندن خاطرات واقعی کتاب “جزیره تنهایی و چند داستان دیگر” زمانی که با این قهرمان‌ها در دنیای واقعی مواجه شویم با تعمق و درک بیشتری به آن‌ها می‌نگریم.

فاطمه رضایی گاه‌گاهی در میان سطرهای کتاب ماجراها را تعبیر و تفسیر می‌کند و ما را دعوت به همنشینی و تبادل افکار می‌کند. او در این اثر تلاش داشته تا ما را با احساسات و توانمندی‌های ناشناخته‌ی این افراد آشنا کند و اشتباهات رفتاری ر ا که جامعه‌ی ما به کرات در قبال این افراد انجام می‌دهد گوشزد کند. این مجموعه داستان با تمرکز بر انسان امروزی تلاش دارد تا قصه‌ی آدم‌های متفاوت را در هر موقعیتی روایت کرده و از آن‌ها صحبت کند.

هدف داستان‌های کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر این است که توانایی‌ها و ارزشمندی‌های افراد با ویژگی‌های خاص را به ما یادآور شود. کسانی که گاهی جامعه آن‌ها را با پیش‌داوری نادرست قضاوت کرده و یا به کل آن‌ها را نادیده می‌گیرد و فرصت شکوفایی استعداد و پیشرفت در زندگی را به آن‌ها نمی‌دهد.

فاطمه رضایی قصه‌ی انسان‌هایی را به تصویر کشیده است که در میان قضاوت‌ها و افکار نادرست مردم مفقود شده‌اند. خواندن این داستان‌ها تلنگری است که از قضاوت‌های عجیب و غریب نسبت به این افراد دست برداریم. رضایی بعد از سال‌ها هم‌نشینی و دوستی با این افراد تصمیم گرفت تا احساسات، دشواری‌ها و آرزوهای آن‌ها را با اندکی تخیل و شاعرانگی در قالب داستان‌هایی جذاب به تصویر بکشد.

کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر مناسب چه کسانی است؟

خواندن این اثر به طور کل برای علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه ایرانی لذت‌بخش خواهد بود اما به طور ویژه به والدین، معلمان و خانواده‌هایی که با فرزند نابینا و یا کم بینا در ارتباط هستند، افرادی که در زمینه‌ی کودکان استثنایی تحقیق می‌کنند و نویسندگان کودک و نوجوان که علاقه‌مند به نوشتن درباره‌ی بچه‌های نابینا و یاکم بینا هستند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر می‌خوانیم:

صحبت از بیرون رفتن در گرمای ظهر تابستان آن هم در شهر کویری کاشان نبود، مسأله چیز دیگری بود. برای اولین بار به مدت دو سه ساعت مسئولیت نگهداری یلدای پنج ساله را به من سپرده بودند و ما را با هم در خانه تنها گذاشته بودند. چند کتاب داستان که خط به خط آن را از بس مادرش برای او خوانده بود حفظ شده بودم، برایش ورق زدم و از حفظ خواندم. از آنجایی که تصاویر کتاب را اصلاً نمی‌دیدم، کنترل ورق خوردنِ صفحات بیشتر دست خود یلدا بود. هر جا زودتر یا دیرتر صفحه را عوض می‌کردم، ورق را برمی‌گرداند و تصاویر کتاب را برایم توضیح می‌داد.

فکر می‌کردم چه قدر خوب است که یلدا از همین سنین رفتار با نابینایان را یاد می‌گیرد و اصلاً حضور یک نابینا در جامعه برایش عادی می‌شود. می‌داند کجا باید به او کمک کند، لحن و نگاه ترحم‌آمیز به هیچ معلولی نداشته باشد، حقوق شهروندی و نیازهای یک معلول را می‌شناسد و کلّی چیزهایی که باید در جامعه و مدرسه به او بیاموزند، در محیط خانوادگی و به طور طبیعی آموزش می‌بیند.

افسوس که این آشنایی با زندگی عادی معلولین، به همین نسبت فامیلیِ نزدیک ختم می‌شود؛ به همین عمّه و برادرزادگی یا خاله و عمو. از کنجکاوی‌ها، سؤال‌های مکرر و رفتارهای نامناسب یک پشت غریبه‌تر خسته شده‌ام. هر بار که تو را می‌بینند همان رفتارها، همان پرسش‌های تکراری که «لباس‌هایت را چه‌طور تشخیص می‌دهی؟ چه‌طور درس می‌خوانی؟ تصوّرت از درخت چیست؟ چه طور خواب می‌بینی؟ و…» برای یک پرسش مکرر یک نفر از من باید به حافظۀ او شک کنم یا به اینکه مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفته‌ام؟! به همین خاطر است که خانواده فکر می‌کنند من آدمی منزوی هستم یا از رفت و آمد با دیگران می‌ترسم.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
مقدمه
داستان‌ها
غول سه شاخ
لیلا
سوتی کوری
جزیره تنهایی
امام‌زاده
بوی عیدی، بوی رود…
وادی حیرت
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب جزیره تنهایی و چند داستان دیگر: بر اساس خاطرات افراد نابینا و کم بینا | فاطمه رضایی