دسته‌بندی نشده · مارس 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب جعبه ابزار استراتژی: استراتژیست‌ها باید به چه ابزارهای مدیریتی مسلط باشند؟ | مجتبی لشکربلوکی



معرفی کتاب جعبه ابزار استراتژی: استراتژیست‌ها باید به چه ابزارهای مدیریتی مسلط باشند؟کتاب جعبه ابزار استراتژی همان کتابی‌ست که در مواقع حیاتی ابزارهای راهبردی و راهگشا را در اختیار شما قرار می‌دهد. مجتبی لشکربلوکی با رویکردی منتقدانه سایر منابع را بررسی کرده و با توجه به خلاءهای موجود، کتابی را تدوین کرده تا پاسخگوی نیازهای مدیران، مشاوران، کارشناسان و پژوهشگران حوزه استراتژی واقع شود. این تالیف ارزشمند گزیده‌ای از بهترین، کاربردی‌ترین و مهمترین نکات را به خوانندگان این حوزه ارائه می‌کند.

درباره کتاب جعبه ابزار استراتژی:

دکتر مجتبی لشکربلوکی در کتاب جعبه ابزار استراتژی با آگاهی از وجود بی‌شمار تئوری‌ها و نظریات فراوان در حوزه استراتژی سعی کرده تا مرجعی جامع را که در عین مفهومی بودن اقدام‌پذیر و عملیاتی هم باشد ارائه کند. از این‌رو می‌توان این کتاب را به عنوان کامل‌ترین و البته موجزترین منبع برای چیدن یک استراتژی بدون نقص و هوشمندانه معرفی کرد.

کتاب حاضر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌های تحلیل استراتژیک را ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند تا توضیحاتی مفید و کاربردی را در مورد تحلیل موقعیت‌های رقابتی بازار که در روند پیشبرد اهداف مدیران و صاحبان مشاغل به کار می‌آیند شرح دهد.

رویکرد اصلی این تالیف عملیاتی‌ست، به این معنی که در ساختار آن تلاش شده است تا خواننده به سادگی از راهبردهای آن استفاده نماید. بنابراین در این کتاب، گزیده‌ای از مفاهیم کلیدی مورد نیاز استراتژی به صورت کاملا توضیح داده شده تا در کوتاه‌ترین زمان بالاترین کارایی را به ارمغان بیاورد.

کتاب جعبه ابزار استراتژی عصاره‌ای از آموخته‌ها و تجربیات دکتر لشکربلوکی بوده و طراحی آن به صورتی‌ست که نکات کلیدی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد و بحث‌های مفصل‌تر استراتژی را به کتاب‌ها و مقالات این حوزه واگذار می‌کند.

کتاب جعبه ابزار استراتژی برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر برای مدیران، کارآفرینان و کسانی که برای پیشبرد اهدافشان به یک استراتژی قدرتمند نیاز دارند، مناسب خواهد بود.

در بخشی از کتاب جعبه ابزار استراتژی می‌خوانیم:

بوم استراتژی به شما کمک می‌کند که بتوانید در یک تصویر (به‌جای متن و یا جدول) خودتان را با رقبا یا متوسط صنعت (متوسط رقبا) مقایسه کنید. اگر شبیه به هم بودید این نشانه آن است که درگیر جنگ قیمتی یا کیفیتی هستید یا به‌زودی درگیر خواهید شد.

با افزایش رقابت ایجاد تمایز در محصول‌ها کار بسیار سختی است و واقعیت این است که محصول شما بدون رقیب نیست. در نتیجه باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که محصول دارای ویژگی‌های متمایزی بوده و دلیل قانع‌کننده‌ای به مشتری برای استفاده از آن به‌جای محصولات مشابه می‌دهد.

بوم استراتژی یک ابزار بسیار مناسب برای رسیدن و سنجیدن این مسئله است. بوم استراتژی توسط خالقان تئوری اقیانوس آبی معرفی شد. این روش در اصل به‌عنوان یک ابزار استراتژی کسب‌و‌کار برای کشف بازارهای جدید اختراع شد.

بوم استراتژی بالا مقایسه اولین آیفون در مقایسه با اولین رقبای خود نظیر نوکیا ان95 و بلک بری کِرو را به تصویر کشیده است. محور افقی شامل فاکتورهای کلیدی است که شرکت‌ها بر سر آن‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مثال بالا، دوازده فاکتور ذکر شده است که شامل ارائه مدل‌های مختلف تا طراحی شیک هستند.

محور عمودی میزانی عملکرد رقبا در هر‌کدام از فاکتورها را نشان می‌دهد، برای مثال در اولین آیفون بر‌خلاف رقبا فاکتور ویدئو در آیفون وجود نداشت. همچنین، در سری اول ارائه شده آیفون در قیاس با محصولات دیگر از کیفیت صدای پایین‌تری برخوردار بود. با این حال، مدیا پلیر آیفون از مابقی محصولات بهتر بود و دو قابلیت جدید به مشتری ارائه داد: تاچ اسکرین و طراحی شیک.
فهرست مطالب کتاباز ابزارنماها تا گلوله نقره‌ای!
1. می‌دانم موافق نیستید اما…
چه ابزاری چه زمانی؟
2. چه زمانی باید از چه ابزاری استفاده کرد؟
نه برای یک مشت دلار
3. تدوین و تحلیل مطلوبیت مأموریت
از رؤیا و آرزو تا چشم‌انداز
4. تدوین و تحلیل مطلوبیت چشم‌انداز
خطوط قرمز ما کجا هستند؟
5. تدوین و تحلیل مطلوبیت ارزش‌ها
تحلیل عمیق محیط های شش گانه
6. تحلیل محیط کلان
آینده آبستن چه فرصت‌ها و تهدیدهایی است؟
7. تحلیل روند
در بازی بزرگان ما چه نقشی داریم؟
8. تحلیل ذی‌نفعان
بازی همیشگی پنج به‌علاوه یک
9. تحلیل پنج نیروی رقابتی
صنعت پیر یا جوان، بالغ یا نوزاد؟
10. تحلیل چرخه عمر صنعت
چه نقشه هایی در سر دارند؟
11. تحلیل رقبا
یک تصویر؛ ده‌ها تحلیل
12. بوم استراتژی
تحلیل آری، کپی هرگز!
13. تحلیل تطبیقی (الگوبرداری)
سفری از مواد اولیه تا رضایت مشتری
14. تحلیل زنجیره‌ ارزش
از دارایی و توانایی تا مزیت رقابتی
15. تحلیل استراتژیک منابع
مرگ از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است
16. تحلیل چرخه عمر سازمان
بهترین نباش! متفاوت باش به یکی از این سه روش
17. استراتژی‌های رقابتی عام
رشد! از کدام طرف؟
18. تحلیل ماتریس رشد
یا باید نقدینگی تولید کنی یا رشد را تضمین کنی!
19. تحلیل ماتریس بوستون
هم جذابیت هم توانمندی
20. ماتریس مکنزی
فراتر از ماتریس‌های کلاسیک
21. تحلیل ماتریس اهمیت-عملکرد
لایه بعدی لطفاً!
22. تحلیل لایه‌ای علت‌ها
گفت‌وگویِ هدفمندِجمعیِ متمرکز
23. گروه کانونی یا گروه متمرکز
گفت‌وگوهای معطوف به توافق
24. پنل خبرگان و پنل ذی‌نفعان
تاریخ های معکوس را به خاطر بسپار
25. سناریوپردازی
ماشین لباس‌شویی نباشید!
26. تست لیتموس
این فاصله را باید پیمود
27. تحلیل شکاف
شاخه های غیرهم‌پوشان و کاملاً پوشاننده
28. ساختاردهی مسئله با MECE
استراتژی یعنی مجموعه ای از انتخاب های دردناک سرنوشت ساز
29. تصمیم‌گیری چندمعیاره
یک صندلی اختصاصی در اتاق جلسه برای شیطان کنار بگذارید
30. تکنیک وکیل مدافع شیطان
زوائد را حذف کن متمرکز شو! بر نتایج کلیدی
31. روش اهداف و نتایج کلیدی
از تفکر کشف‌کننده تا تفکر ایجادکننده
32. تفکر طراحانه
ابزارها تمامی ندارند!
33. توضیح مختصر ابزارهای باقی‌مانده
متامدل دیاموند و جعبه ابزار استراتژی
34. تجویزهای راهبردی پایانی
مأخذشناسی





معرفی و دانلود کتاب جعبه ابزار استراتژی: استراتژیست‌ها باید به چه ابزارهای مدیریتی مسلط باشند؟ | مجتبی لشکربلوکی