دسته‌بندی نشده · ژوئن 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب حاکمیت الکترونیک | علی صنایعی | انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی



معرفی کتاب حاکمیت الکترونیکدولت الکترونیک چه نقشی در زندگی ما ایفا می‌کند؟ با پیشرفت فناوری و تغییرات بنیادین ارتباطات، دولت‌ها و شهروندان با چه چالش‌هایی در زمینه‌ی امنیت مجازی مواجه می‌شوند؟ کتاب حاکمیت الکترونیک نوشته‌ی علی صنایعی و مهدی امامی درباره‌ی نوعی از حاکمیت سیاسی دولت‌ها بر شهروندان خود است که پیوند تنگاتنگی با عصر اینترنت و توسعه‌ی فناوری دارد.

درباره‌ی کتاب حاکمیت الکترونیک:

توسعه‌ی روزافزون فناوری، ظهور امکانات پیشرفته‌ی الکترونیکی و جایگاه مهم اینترنت در زندگی ما باعث شکل‌گیری نوع دیگری از ارتباطات شده است. ساده‌ترین کارهای ما در طول شبانه روز به اینترنت و بسیاری از امکانات فناوری گره خورده است. ارتباط با افراد دیگر، انجام تراکنش‌های کوچک و بزرگ مالی، روش‌های حمل و نقل و بسیاری کارهای دیگر ما در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، امروزه بدون توسعه‌ی فناوری ممکن نیست. این مسئله رابطه‌ی دولت‌ها و شهروندان‌شان را هم دچار تغییر کرده است. در این عصر یکی از مهم‌ترین معیار‌های قدرت سیاسی میزان آمادگی یک دولت در فراهم آوردن زیرساخت‌های توسعه یافته در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد امنیت در زیست الکترونیکی شهروندانش است. حاکمیت الکترونیک در همین وضعیت معنا پیدا می‌کند.

در مقدمه‌ی کتاب حاکمیت الکترونیک تعریفی فشرده از این مفهوم داده شده است: “حاکمیت الکترونیک، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط دولت جهت انجام خدمات، تبادل اطلاعات، ارتباطات و مبادله در کسب و کار توسط شهروندان و حاکمیت دیجیتالی بر شهروندان را شامل می‌شود.”

علی صنایعی و مهدی امامی در پنج فصل این کتاب به موضوعات مهمی مانند کلان‌داده‌، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک در حاکمیت الکترونیک می‌پردازند.

کتاب حاکمیت الکترونیک برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و پژوهشگران حوزه‌ی سیاست دولت‌ها از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب حاکمیت الکترونیک می‌خوانیم:

حاکمیت الکترونیک با حجم زیادی از داده‌ها در طول سال‌ سر وکار دارد. این داده‌ها به ذخیره‌سازی، تجزیه و تحلیل و پردازش مقیاس‌پذیر نیاز دارند. بدین منظور، برای دستیابی به رشد متمرکز به فناوری کلان‌داده نیاز است. همچنین، مدیریت تمام خدمات، دستورالعمل‌ها و رویه‌های ارائه‌ شده توسط دولت الکترونیک، نیاز به نظارت و کنترل مداوم بر روی داده‌ها و زیرساخت‌ها دارد. اگر نتایج نظارت نشان دهند که یک گزارش فوری مورد نیاز است، گزارش‌دهی از طریق فرآیندهای رویه‌ای مطابق با سیاست‌ها و فرآیندها انجام خواهد شد. ارائه خدمات مدیریت الکترونیکی کارآمد یک فرآیند مداوم است و شامل فن‌آوری برای ذخیره و تحلیل داده‌ها است. داده‌های دولت الکترونیک از چندین بخش جمع‌آوری می‌شود و به روش توزیع ‌شده ذخیره می‌شود. این احتمال وجود دارد که داده‌های یک سازمان بتواند برای سازمان دیگر مفید باشد. برای مثال، سازمان شهرداری می‌تواند اطلاعات عمیق‌تری در مورد منطقه‌ای که در آن بیماران متعدد از بیماری‌های ناشی از آب رنج می‌برند، کسب نماید. در نتیجه سازمان شهرداری می‌تواند از داده‌های بخش مراقبت‌های بهداشتی برای تعیین چنین مناطقی استفاده کند تا اقدامات بیشتری انجام شود.

داده‌های جمع‌آوری شده نیز به پیش‌پردازش نیاز دارند تا بتوان ار آن برای تحلیل استفاده کرد. پیش‌پردازش ممکن است شامل پاک‌سازی داده‌ها، استخراج ویژگی‌های مدنظر، حذف افزونگی و غیره باشد. علاوه بر این، پس از پیش‌پردازش، داده‌ها را می‌توان با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین تحلیل کرد. برای این منظور می‌توان از اسپارک و مل لیب و ماهوت استفاده کرد. برای پاسخ به سوالات و دریافت اطلاعات در مورد داده‌ها، جست‌وجو از داده‌ها انجام می‌شود.
فهرست مطالب کتابفصل اول: نقش کلان‌داده در حاکمیت الکترونیک
فصل دوم: نقش حاکمیت اشیا در حاکمیت الکترونیک
فصل سوم: نقش هوش مصنوعی در حاکمیت الکترونیک
فصل چهارم: نقش تجارت الکترونیک در حاکمیت الکترونیک
فصل پنجم: آمادگی و حاکمیت الکترونیک در سطح جهانی
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب حاکمیت الکترونیک | علی صنایعی | انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی