دسته‌بندی نشده · آوریل 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب خفاش شب | سیامک گلشیری | نشر چشمه



معرفی کتاب خفاش شبداستانی درباره‌ی یکی از هولناک‌ترین پرونده‌های جنایی و یکی از مخوف‌ترین قاتلان زنجیره‌ای در ایران! سیامک گلشیری در کتاب خفاش شب رمانی جنایی و رازآلود را بر مبنای پرونده و شخصیت غلام‌رضا خوشرو، معروف به خفاش شب، به رشته‌ی تحریر درآورده است.

درباره‌ی کتاب خفاش شب:

نامش غلام‌رضا خوشرو بود و در سال 1343 متولد شده بود. از همان جوانی مشغول کارهای خلاف بود و ابتدا در سال 1361 به اتهام سرقت دستگیر شد. در سال 1371، بار دیگر او را دستگیر کردند، اما این‌بار به جرم سرقت اموال زنان و آزار و اذیت آن‌ها. بااین‌حال، در کمال تعجب، خوشرو با فریب مأمور محافظ گریخت و تا سال‌ها متواری بود. آنچه بعدها نام او را بر سر زبان‌ها انداخت قتل‌هایی بود که در اواسط دهه‌ی هفتاد در تهران مرتکب شد؛ او، در نقش مسافرکش، زنان را سوار می‌کرد، آن‌ها را به مکانی خلوت می‌برد، به آن‌ها تجاوز می‌کرد و سپس آن‌ها را به قتل می‌رساند. درمجموع، از 13 فروردین تا 30 خرداد 1376، خفاش شب 9 زن را به قتل رسانده بود.

کتاب خفاش شب با این خبر آغاز می‌شود: «غلام‌رضا خوشرو، معروف به خفاش شب، ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه‌ی روز چهارشنبه، بیست و دوم مردادماه 1376 در محل انبارِ روبازِ ورزشگاه آزادی، واقع در سه‌راه دهکده‌ی المپیک به دار آویخته شد.» این کتاب تمرکز خود را بر ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای غلام‌رضا خوشرو گذاشته است.

سیامک گلشیری، با کنکاش در این پرونده و بررسی اسناد به‌جامانده از این وقایع دردناک، کوشیده تا ابعاد تازه‌ای از شخصیت خفاش شب را به تصویر بکشد و با بهره‌گیری از جذابیت‌های ادبی، این کتاب را به رمانی جنایی‌معمایی تبدیل کند، رمانی که درون‌مایه‌ی روانشناختی برجسته‌ای نیز دارد و می‌کوشد تا ما را با درونیات شخصیتی نابهنجار آشنا کند.

کتاب خفاش شب می‌تواند هول و هراسی را که در دهه‌ی هفتاد در دل ایرانیان افتاده بود بار دیگر زنده کند، اما این بار به مخاطب درکی تازه و بسیار متفاوت با ترس‌های گذشته‌اش بدهد، درکی که ممکن است به شناخت بیشتر از شخصیت‌های نابهنجار کمک کند و از حوادثی از این‌دست جلوگیری کند.

کتاب خفاش شب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به رمان‌های جنایی و روانشناختی علاقه‌ دارید و دوست دارید اثری را بخوانید که بر مبنای واقعیت نوشته شده، این کتاب را از دست ندهید.

با سیامک گلشیری بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی کتاب حاضر از پرخواننده‌ترین نویسندگان ایرانی و یکی از نویسنده‌های حرفه‌ای ایران است. سیامک گلشیری در خانواده‌ای فرهنگی متولد شده است؛ او پسر احمد گلشیری و برادرزاده‌ی هوشنگ گلشیری است.

گلشیری در سال 1370 فعالیت ادبی‌اش را آغاز کرد و تا کنون رمان‌ها و داستان‌ها و ترجمه‌های بسیاری از او منتشر شده که افتخاراتی را از آنِ این نویسنده‌ی پرکار کرده‌اند، از جمله سنجاقک طلایی جایزه‌ی نوفه، جایزه‌ی بهترین رمان کتاب سال مهر و…

«تصویر دختری در آخرین لحظه»، «از عشق و مرگ»، «آخرین رؤیای فروغ» و… از دیگر کتاب‌های این نویسنده‌ی ایرانی هستند.

در بخشی از کتاب خفاش شب می‌خوانیم:

دستش را کشید روی دیوار و کلید را زد. مهتابیِ بالای دیوار چندبار روشن‌و‌خاموش شد و بعد همه‌جا را روشن کرد. مراد پشت‌سرش آمد تو. قاسم گفت: «بذار در باز باشه.»

«چه بوی گندی می‌آد!»

«بوی ترشی‌های این زن‌باباهه‌س. معلوم نیست چه زهرماری توش می‌ریزه، حال آدمو به هم می‌زنه. سیگارو آوردی؟»

مراد دست کرد توی جیب پیراهنش و پاکت سیگار را بیرون آورد. «کبریت نیاوردم.»

قاسم رفت آن‌سوی اتاق، سراغ کمدی که مقابل در بود. مراد نشست روی چادرشبِ صورتی‌رنگِ رخت‌خوابی که کنج اتاق گذاشته بودند. چشمش به دبه‌هایی افتاد که به‌ردیف آن‌سوی اتاق چیده بودند. می‌توانست تکه‌های بزرگ ترشی را توی آن‌ها ببیند. گفت: «من بدجور گشنمه، قاسم.»

«قاسم و زهرمار! حالا می‌رم بالا ببینم چیزی هست بیارم.»

یک‌دفعه هر دو نفرشان برگشتند سمت در. قاسم درِ کمد را زد به هم. وقتی می‌رفت سمت در، صدای زنی را شنیدند که قاسم را صدا می‌زد. از اتاق رفت بیرون و در را آهسته پشت‌سرش بست. زن بالای پلکان ایستاده بود. قاسم از پله‌ها که بالا می‌رفت، آهسته گفت: «امشب سوروساتت به‌راهه، مادموازل.»

زن گفت: «خفه!»

«کِی اومد؟»

«نمی‌آی نمی‌آی، وقتی هم می‌آی، صاف می‌ذاری همین شبی که این این‌جاس.»





معرفی و دانلود کتاب خفاش شب | سیامک گلشیری | نشر چشمه