دسته‌بندی نشده · فوریه 19, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب راستی چرا؟… | پابلو نرودا | نشر چشمه



معرفی کتاب راستی چرا؟…پابلو نرودا در کتاب راستی چرا؟… از روزمره‌ترین و ساده‌ترین عناصر زندگی روزمره بهره گرفته و مخاطبِ خود را با دنیایی از پرسش‌ها مواجه می‌سازد. مجموعه شعری برجسته که استعداد خارق‌العاده‌ی سراینده‌ی خود را به نمایش می‌گذارد.

درباره کتاب راستی چرا:

مجموعه شعری که اکنون پیش روی شماست، از جمله محبوب‌ترین کتاب‌های نگارنده‌ی خود است. پابلو نرودا در کتاب راستی چرا؟… (The book of questions) شگفتی، شور و پرسشگری یک کودک را با تجربیات بزرگسالانه در هم می‌آمیزد و مجموعه‌ای از پرسش‌های شگفت‌انگیز را پیش روی او قرار می‌دهد. او در عین حال که با اشعارش بخش منطقی ذهن مخاطب خود را اغناء می‌بخشد، او را از مرزهای عقل فراتر برده و تا قلمرو شهود و تخیل با خود می‌کشاند. او از این طریق به خواننده‌ی اشعار خود نشان می‌دهد که ارزش سوال‌ها کمتر از پاسخ‌ها نیست و نه تنها می‌توان، که باید پرسش‌های گشوده را نیز در آغوش کشید.

اشعار این شاعرِ محبوب گاه زمینی و ملموس است و گاهی هم‌چنان انتزاعی می‌شود که شما را، حداقل برای لحظاتی، در ابهام و گنگی باقی می‌گذارد. بسیاری اشعار کتاب راستی چرا را با هایکوهای زیبای ژاپنی مقایسه کرده‌اند؛ مقایسه‌ای که هیچ بیراه نیست. چرا که نرودا با ظرافت و دقتی مثال‌زدنی به سرودن این اشعار همت گمارده است. پابلو نرودا کتاب راستی چرا را اولین بار در سال 1974 منتشر کرد. او در این اثر با دید ژرف‌تری به جهان می‌نگرد و زبان ساده و شیوایش او را از مغلق‌گویی دور می‌کند.

گفتنی‌ست راستی چرا؟… از آخرین اشعار پابلو نروداست و پس از مرگ او به چاپ رسیده است. از جمله ویژگی‌هایی که این مجموعه را از اشعار شاعران دیگر (و چه بسا بسیاری از اشعار خودِ نرودا) متمایز می‌سازد، آشنایی‌زدایی او از پدیده‌هاست. شما در این اثر به گونه‌ای تازه با اشیاء جهان مواجه می‌شوید و از درک این جهان تازه به هیجان خواهید آمد. توگویی در یک دنیای سراسر متفاوت قرار گرفته‌اید.

کتاب راستی چرا مناسب چه کسانی است؟

اگر به اشعار معاصر علاقه دارید، از مطالعه‌ی کتاب راستی چرا غافل نشوید.

با پابلو نرودا بیشتر آشنا شویم:

ریکاردو الیسر نفتالی ریس باسوآلتو ژوئن سال 1904 به دنیا آمد. این شاعر شیلیایی که نام مستعار پابلو نرودا (Pablo Neruda) را برای خود برگزیده بود، در سال 1971 برنده‎‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد. نرودا شعر سرودن را از 13 سالگی آغاز کرد. او در سبک‌های مختلفی، از سیاسی و عاشقانه گرفته تا سوررئالیسم و حماسی شعر سروده است.

پابلو نرودا همچنین سناتور حزب کمونیست شیلی و دیپلماتی برجسته بود. از جمله آثار این نویسنده‌ی محبوب می‌توان به کتاب من هستم، جهان در بوسه‌های ما زاده می‌شود، اسپانیا در قلب ما، هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه و سرود اعتراض اشاره کرد.

در بخشی از کتاب راستی چرا می‌خوانیم:

اگر پروانه شکل عوض کند
تبدیل به ماهی پرنده می‌شود؟
پس واقعیت نداشت که
خدا در ماه زندگی می‌کند؟
بوی اشک آبی‌رنگ بنفشه
چه رنگی دارد؟
چند هفته در یک روز است
و چند سال در یک ماه؟
مشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب راستی چرا؟… | پابلو نرودا | نشر چشمه