دسته‌بندی نشده · می 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب راهبری یادگیری پروژه محور | محمود تلخابی | موسسه فرهنگی و هنری شناخت و تربیت انگاره



معرفی کتاب راهبری یادگیری پروژه محورمحمود تلخابی، زهره فتحی و کیمیا هاشمی در کتاب راهبری یادگیری پروژه محور به این سؤال می‌پردازند که برای هدایت پروژه‌های دانش‌آموزی لازم است چه نکاتی مد نظر قرار گیرد. ابتدا، به نحوه‌ی شکل‌گیری علوم یادگیری و اصول آن می‌پردازد و سپس، بر یادگیری پروژه محور متمرکز می‌شود و مؤلفه‌های اصلی این روش را معرفی می‌کند. در ادامه، با معرفی مؤلفه‌های یادگیری پروژه محور، روش‌ها و ابزارهایی را برای مدیریت اثربخش آن معرفی می‌کند.

درباره کتاب راهبری یادگیری پروژه محور:

امروزه دانش‌آموزان نیاز دارند که درک عمیقی از مفاهیم پیچیده به دست بیاورند تا بتوانند با آن مفاهیم کار کنند، ایده‌ها، نظریه‌ها، محصولات و دانش جدید خلق کنند. آن‌ها باید بتوانند آن‌چه را که خوانده‌اند به طور نقادانه تحلیل کنند، خودشان را در کلام و نوشتار بیان کنند، تفکر علمی و ریاضی را درک نمایند، دانش و روش‌های تحقیق در حوزه‌های مختلف را به طور کارآمدی با یکدیگر ترکیب کنند و مسئولیت یادگیری مادام‌العمر خود را بر عهده بگیرند.

یادگیری پروژه محور یکی از روش‌های مطرح در علوم یادگیری است. با این روش دانش‌آموزان با روش‌های حل مساله، زمان‌بندی تحویل پروژه، همکاری گروهی و برنامه‌ریزی منسجم آشنا می‌شوند و برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر در دنیای خارج از مدرسه نیز آماده می‌گردند.

درواقع این مهارت‌ها برای اقتصاد، ساختن جامعه‌ی دموکراتیک و زندگی فردی معنادار و هدفمند اهمیت دارد. برای این‌که بتوانیم در نظام تربیتی، محیط یادگیری‌ای فراهم کنیم که ویژگی‌های بالا را داشته باشد لازم است که به طور علمی فرایند یادگیری را مطالعه کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که یادگیری عمیق چگونه اتفاق می‌افتد.

کتاب پیش‌رو تلاش می‌کند تا با ارائه نکات مهم و اساسی به این سوال پاسخ دهد و یادگیری را وارد مرحله‌ای کند که درگیری خود شخص در آن سهم بالایی داشته باشد و از روش‌های مرسوم معلم‌محور و آموزش‌های تک‌صدایی در کلاس درس فاصله بگیرد. این شیوه مدرن جنبه‌های مختلف ذهن دانش‌آموزان را فعال می‌کند و به پیشرفت فردی و توسعه مهارت‌های آن‌ها کمک می‌نماید.

کتاب راهبری یادگیری پروژه محور به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

آموزگاران و مدرسینی که به دنبال روش‌های یادگیری جدید و اصولی هستند، از این کتاب نکات کاربردی مفیدی را دریافت می‌کنند.

در بخشی از کتاب راهبری یادگیری پروژه محور می‌خوانیم:

در یادگیری پروژه محور، تمرکز بر موضوعات درسی و توسعه‌ی مهارت‌های دانش‌آموزان هدف کانونی هر پروژه است؛ منظور از توسعه‌ی مهارت‌ها آماده‌سازی دانش‌آموزان برای موفقیت در مدرسه و زندگی است. در یادگیری پروژه محور دانش‌آموزان با موضوعات مهم درسی و مفاهیم اساسی رشته‌ی مورد نظر خود درگیر می‌شوند و به درک عمیقی از مفاهیم درسی می‌رسند.

طی پروژه‌ها دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه دانش را در دنیای واقعی به کار گیرند و از آن برای حل مشکلات، پاسخ به سؤالات و تولید محصولات باکیفیت استفاده کنند، اما دانش محتوایی و درک مفهومی، به خودی خود، در دنیای امروز کافی نیست. در مدرسه، در محل کار، به عنوان شهروند و به طور کلی در زندگی، مردم باید بتوانند انتقادی بیندیشند و مشکلات را حل کنند، با دیگران خوب کار کنند و کار خود را به طور مؤثر مدیریت کنند.

این نوع شایستگی‌ها با عنوان «مهارت‌های موفقیت» معرفی می‌شوند. هم‌چنین، طی سال‌های اخیر، این مهارت‌ها در ذیل «مهارت‌های قرن بیست‌ویکم» نیز طبقه‌بندی شده‌اند. این مهارت‌ها شامل موارد زیر است: مهارت‌های تفکر، همکاری و مدیریت پروژه.

پروژه‌ها هم‌چنین ممکن است بر اساس آنچه معلمان، مدارس، والدین و جوامع برای آن ارزش قائل هستند، به ایجاد مهارت‌های دیگر، عادات ذهنی و کاری و خصوصیات شخصی (مانند پشتکار یا همدلی) کمک کنند، اما در یادگیری پروژه محور، مهارت‌های تفکر، همکاری با دیگران و مدیریت پروژه گام‌های اساسی برای موفقیت در آینده در نظر گرفته شده‌اند.
فهرست مطالب کتابمقدمه
معرفی علوم یادگیری
یادگیری پروژه محور
ویژگی‌های یادگیری پروژه‌ محور
سؤال‌ پیشران
تلفیق مهارت‌های تفکر و موضوعات درسی
شبیه‌سازی کار متخصصان
همکاری
استفاده از ابزارهای فناوری
ساخت یک محصول
برنامه‌ریزی برای کلاس پروژه محور
نوشتن طرح پیشنهادی دانش‌آموزی
نوشتن گزارش پروژه‌ی دانش‌آموزی
نوشتن مقاله‌ی علمی دانش‌آموزی
خودارزیابی دانش‌آموزان
خودارزیابی معلم در راهبری پروژه
منابع
پیوست‌ها
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب راهبری یادگیری پروژه محور | محمود تلخابی | موسسه فرهنگی و هنری شناخت و تربیت انگاره