دسته‌بندی نشده · ژوئن 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی | نیل وایت | انتشارات ترجمان علوم انسانی



معرفی کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانیاینجا جهان غیرداستانی است. جهانی ناشناخته و جذاب که خواننندگان زیادی را در تمام دنیا به خود جلب کرده است. کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی نوشته‌ی نیل وایت به ما کمک می‌کند تا راهمان را در این حوزه‌ی مطالعاتی گیرا و پرشور پیدا کنیم.

درباره‌ی راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی:

این روزها تب مطالعه‌ی کتاب‌های ناداستان در جهان داغ است. خیلی از طرفداران ادبیات داستانی به جستجو در جهان ناداستان‌ و جستارهای روایی روی آورده‌اند. دنیای ادبیات غیر داستانی گستره‌ی وسیعی دارد و از روایت‌های مستند و سفرنامه‌ها تا جستارهای روایی و ادبی را در بر می‌گیرد. جهان ناداستان دنیایی بکر و ناشناخته است که طیف وسیعی از موضوعات را در خود جای داده است. البته این جهان در طول تاریخ ادبیات همیشه پابه‌پای جهان داستانی پیش می‌آمده. ما به همان اندازه که آثار درخشان داستانی داریم، کتاب‌های غیر داستانی تاثیرگذاری هم هستند که شاید کمتر به آن توجه شده است.

اما از سال‌های پایانی قرن بیستم خوانندگان و نویسندگان توجه بیشتری به کشف و شناخت گونه‌ی ادبی غیر داستانی کردند. در چند سال اخیر کلمه‌هایی مانند جستار، ناداستان، نوشتار روایی و… میان اهالی کتاب و مطالعه به قدری پرتکرار شده است که بسیاری از نویسندگانی که در حوزه‌ی مشاوره‌ی خوانندگان فعالیت می‌کنند، به این فکر افتاده‌اند که کتاب‌هایی درباره‌ی معرفی این ژانر ادبی بنویسند و شاخه‌ها و سویه‌های گوناگون آن را بررسی کنند، نمونه‌های تاریخی این ژانر را مطالعه کنند و درست مانند کتاب‌های راهنما درباره‌ی ادبیات داستانی، خوانندگان را با گستره‌ی جهان ناداستان آشنا کنند. این مسیر در ابتدا با پیشنهاد انواع آثار ماجراجویانه در حوزه‌ی ناداستان آغاز شد، روایت‌هایی مستند که خواندنشان به اندازه‌ی مطالعه‌ی یک رمانِ نفس‌گیر جذاب است. پس از آن به سراغ زندگی‌نامه‌ها‌ی افراد برجسته در طول تاریخ رفتند تا اینکه در سال‌های اخیر با معرفی آثار درخشانی در شاخه‌ی جستار روایی، تجربه‌ای متفاوت از خواندن کتاب را برای ما رقم زده‌اند.

نیل وایت (Neal Wyatt) با نوشتن کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی (The Readers’ Advisory Guide to Nonfiction) تلاش دارد تا خلاء موجود در معرفی آثار غیر داستانی را پر کرده و این حوزه را مورد کند و کاو قرار دهد، نویسندگان برجسته‌ی آثار ناداستانی در جهان را معرفی کند و خواننده را با جذابیت و گیرایی این جهان آشنا کند. او که خودش شیفته‌ی روایت‌های ناداستانی است، سال‌ها ناداستان‌های کوتاه و بلندی را در ستون‌های مهم‌ترین نشریات جهان منتشر کرده است.

کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی برای چه کسانی مناسب است؟

کتابدارها، دانشجویان و علاقه‌مندان به جستار روایی و ناداستان، دوست‌داران مطالعات عمومی و به طور کلی طرفداران گونه‌های مختلف روایت‌های غیرداستانی لذت فراوانی از خواندن این کتاب خواهند برد.

با نیل وایت بیشتر آشنا شویم:

نیل وایت متولد 1938 نویسنده‌ی نشریه‌ی Library Journal است و در بخش آنلاین این نشریه برنامه‌ای را تهیه می‌کند به نام دنیای وایت. او در بسیاری از مهمترین نشریات ادبی آمریکا ستون‌های پرطرفدار خودش را دارد. وایت برنامه‌ها و سخنرانی‌های زیادی در حوزه‌ی مشاوره‌ی خوانندگان را در دانشگاه‌ها و انجمن کتابداری آمریکا طراحی کرده و خودش به عنوان سخنران در آن‌ها حضور داشته. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی علوم کتابخانه‌ای دریافت کرده است.

در بخشی از کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی می‌خوانیم:

شرح حال، زندگی‌نامه، نامه، و جستار همگی انواع مختلف آثار غیرداستانی‌اند؛ رمان‌ها و داستان‌های کوتاه نیز انواع آثار داستانی هستند. زمانی که خدمت مشاوره‌ی خوانندگان داستانی را ارائه می‌دهیم، معمولا فرضمان این است که خواننده به دنبال رمان است. اما در حوزه‌ی غیرداستانی اوضاع از قرار دیگری است و نیازمند بررسی بیشتری هستیم. در اینجا باید بدانیم که چقدر داستان مورد نیاز است (بستر روایی) و خواننده می‌خواهد درباره‌ی چه چیزی مطالعه کند (موضوع)، اما علاوه بر این باید متوجه شویم که خواننده در آن موضوع خاص به دنبال چه جور کتابی است. و این مطلب با داستن نوع مشخص می‌شود.

در حوزه‌ی داستانی، و به ویژه در ژانرهای مجزا، انتظار ما این است که کتاب‌ها تابع الگو‌های معینی باشند. ژانر رمانس پایان خوش دارد، در ژانر جنایی پاسخی برای جنایت انجام شده وجود دارد، و ما هم تا حد زیادی برای دنبال کردن این الگوهای معین کتاب‌های هر یک از این ژانرها را می‌خوانیم. اگرچه انواع آثار غیرداستانی دقیقاً مشابه ژانرهای داستانی نیستند، اما مشابه فرض کردن آن‌ها می‌تواند راهگشا باشد. همان‌طور که در ژانر جنایی داستان‌های جنایی خودمانی، روال‌های پلیسی، و داستان‌های جنایی سیاه را داریم، در انواع کتاب‌های علمی نیز کتاب‌های علمی تحقیقی، کتاب‌های علمی تبیینی، و کتاب‌های علمی ادبی را داریم. همان‌طور که خوانندگان به دنبال رمانس‌های دوره‌ی ریجنسی، یا آثار باب طبع زنان جوان هستند، به دنبال آثاری هم هستند که می‌توانیم آن‌ها را به عنوان بازاندیشی تاریخ، سفرها، فرارها، و ماجراجویی‌ها طبقه‌بندی کنیم.
فهرست مطالب کتابسخن ناشر
سپاسگزاری
مقدمه
[1] رویکرد مشاورۀ خوانندگان به آثار غیرداستانی
[2] ارائۀ خدمت
[3] غذا و آشپزی
[4] آثار مرتبط با علم، ریاضیات و طبیعت
[5] شرح‌حال
[6] ورزش
[7] جنایی‌واقعی
[8] سفرنامه
[9] ماجراجویی واقعی
[10] تاریخ و زندگی‌نامۀ تاریخی
[11] غیرداستانی عمومی
[12] شناخت و بازاریابی مجموعه
[13] خدمت مشاورۀ خوانندگان با کل مجموعه
ضمیمه‌ها
فهرست کتاب‌شناسی
پی‌نوشت‌ها
واژ‌ه‌نامه
نمایه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب راهنمای مشاوره خوانندگان برای کتاب‌های غیرداستانی | نیل وایت | انتشارات ترجمان علوم انسانی