دسته‌بندی نشده · ژوئن 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) | الکساندر همن | انتشارات چترنگ



معرفی کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی)کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) مجموعه 36 داستان کوتاه است که به کوشش الکساندر همن گردآوری شده و شما را با نویسندگان با استعداد اما گمنام اروپایی آشنا می‌کند.

درباره کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر:

از نظر تاریخی، بزرگ‌ترین خوانندگان ادبیات اروپا انگلیسی‌زبان بودند و به این دلیل آثار نویسندگان معروفی مانند فرانتس کافکا، گوستاو فلوبر و توماس مان ابتدا به زبان انگلیسی معروف شده‌اند. در این شرایط خیلی ساده می‌توان تصور کرد این نویسنده‌های تحسین برانگیز اصالتا اهل بریتانیا بوده‌اند که یک نتیجه‌گیری رایج اما اشتباه است. خالقان بسیاری از شاهکارهای جهانی در کشورهای آلمان، فرانسه یا اسپانیا به دنیا آمدند و شاید به دلیل همین ملیت و فرهنگ متفاوت، قادر بودند ایده‌ها، سبک‌ها و دیدگاه‌هایی متفاوت به جهان را به ما هدیه دهند. اما زمان بسیاری از حضور این غول‌های داستان‌نویسی گذشته و امروزه اگر از ما بخواهند چند نفر از بهترین نویسندگان اروپایی غیرانگلیسی را نام ببریم، احتمالا بیشتر ما جوابی نخواهیم داشت. به همین دلیل الکساندر همن، نویسنده آمریکایی-بوسنیایی تصمیم گرفت ستاره‌های نوظهور ادبیات اروپا را در کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) به خوانندگان معرفی کند.

بخش اعظم این مجموعه، شامل داستان‌های کوتاه است اما چند بریدۀ رمان نیز در آن گنجانده شده است. این داستان‌ها که سعی دارند تصویری از ادبیات معاصر و غیرانگلیسی اروپا ارائه دهند، حاصل قلم نویسندگانی هستند که عمدتا نبوغ قلمشان تنها در کشور خودشان شناخته شده است. مجموعه سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) دریچه‌ای به تحولات و تغییرات هم اکنون دنیای داستان‌نویسی است که نشان می‌دهد که کافکاها، ‌فوبرها و مان‌های جدید می‌توانند در هر گوشه دنیا منتظر کشف شدن توسط ما خوانندگان باشند.

نکوداشت‌های کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی):

– سپاسگزار استعدادهای جدیدی هستیم که در این کتاب با آن‌ها آشنا شدیم. (مجله کتابخانه)
– باید این نویسندگان را برای پدید آوردن داستان‌هایی زیبا و عمیق ستود. (Larry Rohter – نیویورک‌تایمز)
– یک اثر تحسین‌شده بین‌المللی! از اسپانیا گرفته تا مجارستان، لهستان، قبرس، مونته نگرو، ترکیه و حتی لیختن اشتاین کوچک نمایندگانی در این مجموعه داستان حضور دارند. (هفته‌نامه ناشران)

کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) مناسب چه کسانی است؟

اگر به داستان‌های کوتاه علاقه‌مندید یا تصمیم دارید با ادبیات اروپا بیشتر آشنا شوید، مطالعه این اثر را به شما توصیه می‌کنیم.

با الکساندر همن بیشتر آشنا شویم:

الکساندر همن (Aleksandar Hemon) بوسنیایی-آمریکایی، نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز است. او که توانسته کمک مالی بنیاد مک آرتور را به دست آورد، آثار تحسین شده‌ای مانند پروژه لازاروس (فینالیست جایزه ملی کتاب)، سوال از برونو و عشق و موانع را در کارنامه خود دارد. همن برنده افتخارات و جایزه‌های متعددی است اما عمده شهرتش را مدیون نویسندگی فیلم‌نامه ماتریکس 4 است که در سال 2021 منتشر شد.

در بخشی از کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) می‌خوانیم:

جِیمز اِسکورلی خشمگین بود. پنجاه ساعت پیش آپارتمانش را ترک کرده بود. لندن، شیکاگو، میامی، و سانتاکروز جزو جاهایی نبود که قصد دیدنشان را داشت، اما در پنجاه ساعت گذشته از هر یک به دیگری سفر کرده بود. و حالا احمقی در لاپاز سعی داشت او را به‌خاطر خارجی بودنش فریب دهد: او فکر می‌کرد می‌تواند پول زیادی از جیمز به جیب بزند. جیمز فریاد زد: «با این پول می‌تونم ماشین رو بخرم!»

مرد سرش را تکان داد و دستانش را به نشانۀ اینکه چیزی از حرف‌های جیمز نمی‌فهمد بلند کرد. جیمز غرولُندی کرد اما دلارها را به او داد. چارۀ دیگری نداشت. عجله داشت. زیرلب غرید: «منتظر پس‌گرفتنش نباش.» تصمیم نداشت در سفر بازگشت، خودش را در لاپاز به‌زحمت بیندازد. ماشین را جایی در راه سانتاکروز رها می‌کرد. از آنجا یک بلیت یک‌طرفه داشت. به دالاس، آمستردام، و بعد به خانه می‌رفت. شاید هم مدتی در آمستردام می‌ماند.

مرد اعتنایی به او نکرد و از گرفتن دلارها خوشحال شد. ماشینی که به او داده بود یک یوگوی سیاه‌رنگ بود. جیمز با تحقیر پیش خودش فکر کرد لابد یکی از بهترین ماشین‌های اینجاست. سفری سخت و طولانی پیش رو داشت. با جاده آشنا نبود اما تحقیقاتش را کرده بود؛ در اولین وقفۀ سفرش فرصت زیادی داشت تا به اجرایی کردن نقشه‌اش بیندیشد.

جرئت نکرده بود بیخودی چاقو یا اسلحه با خود به هواپیما بیاورد. اگر می‌خواست، هر چیزی را می‌توانست به‌عنوان اسلحه استفاده کند. مهماندار به او چند حوله داده بود. می‌توانست از آن‌ها برای خفه کردن پیرزن استفاده کند. رد چندانی روی گلویش باقی نمی‌گذاشت. مردم فکر می‌کردند دچار حملۀ قلبی شده است. او پیر بود. سست و ضعیف بود. جای دورافتاده‌ای زندگی می‌کرد. هیچ‌کس به کمکش نمی‌آمد. کور هم بود. شانسی برای زنده ماندن نداشت.
فهرست مطالب کتابمقدمه
ژان فیلیپ توسن
سودازدگی زیدان
کریستین مونتالبتی
هتل کومابا امیننس با هاروکی موراکامی
ایگور اشتیکس
در بازار سارایوو
پِنی سیمپسون
پری دریایی ایندیگو
یون فوسه
امواجی از سنگ
دیوید البهاری
باسیلیکای لیون
خولیان ریوس
ظهور در بولوار کرایم
جولیو موتسی
کارلو بلد نیست بخواند
اورنا نی خیلیان
کامینو
پیتر تِرین
قاتل
گیدرا رادویلاسیوت
جذبۀ متن
کازمین مانولاچ
سیصد جام
ویکتور پِلِوین
فضای فریدمن
نِوِن اوسومُویچ
وِرِش
آنتونیو فیان
در خواب
یوهانی برَندِر
انقراض
آندریِ بلاتنیک
درک می کنی، نه؟
گئورگی گوسپودینوف
و همه چیز تبدیل به ماه شد
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب سودازدگی زیدان و چند داستان دیگر (داستان‌های برگزیده اروپایی) | الکساندر همن | انتشارات چترنگ