دسته‌بندی نشده · آوریل 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب سیر عشق | آلن دوباتن | انتشارات چترنگ



معرفی کتاب سیر عشقآلن دوباتن، در کتاب سیر عشق، پس از 23 سال، بار دیگر مفهوم عشق و نهاد ازدواج را مورد توجه قرار می‌دهد و چگونگی دوام و پایداری عشق را در دوران مدرن بررسی می‌کند. در رمان تحسین‌شده‌ی پیش رو، داستان ربیع و کریستن را، از شیفتگی اولیه تا رسیدن به بلوغ عاطفی، دنبال می‌کنیم.

درباره‌ی کتاب سیر عشق:

می‌توان محتوای کتاب سیر عشق (The Course of Love) را چنین خلاصه کرد: «در ادینبرو، زوجی به نام‌های ربیع و کریستن عاشق یکدیگر می‌شوند. ازدواج می‌کنند. بچه‌دار می‌شوند. جامعه به ما چنین القا می‌کند که این پایان داستان آن‌هاست. اما، در حقیقت، این تازه شروع ماجراست.»

زمانی که آلن دوباتن (Alain de Botton) 23ساله بود، اولین رمان خود را با نام «جستارهایی در باب عشق» منتشر کرد و پس از آن به قالب مقاله روی آورد و آثار موفقی به چاپ رساند. حالا، در کتاب حاضر، دوباتن پس از 23 سال، مجدداً به رمان روی آورده تا همان مضمونی را پی بگیرد که با اولین رمانش آغاز شده بود: عشق.

در کتاب سِیر عشق آنچه مورد توجه قرار می‌گیرد فقط آغاز عشق نیست، زیرا همه‌ی ما می‌دانیم که دوام و چگونگی ادامه پیدا کردن یک رابطه‌ی عاشقانه نیز اهمیتی بسیار دارد. از نظر دوباتن، ما باید با واقع‌گرایی به‌سراغ زندگی مشترک برویم و در این میان، از احساسات‌گرایی بیش‌ازحد پرهیز کنیم. با همین نگاه واقع‌بینانه است که دوباتن در رمان سیر عشق ماجرای ربیع و کریستن را در مراحل گوناگون زندگی مشترکشان روایت می‌کند، از آشنایی و شیفتگی اولیه گرفته تا ازدواج و فرزندآوری و رسیدن به بلوغ عاطفی.

ربیع و کریستن در جریان زندگی متوجه این نکته می‌شوند که زندگی مشترک روزهای خوب و بد دارد و ممکن است گاهی با هم دچار مشکل شوند و دعوا کنند. آن‌ها در طول زندگی خود یاد می‌گیرند که آمدن فرزند زندگی‌شان را دگرگون خواهد کرد و حالا آن‌ها مسئولیت بیشتری نسبت به قبل دارند و باید نقش پدر و مادر را نیز ایفا کنند. سرد شدن رابطه و فکر خیانت نیز از مسائلی است که ربیع و کریستن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما آن‌ها همچنین می‌آموزند که زندگی واقعی ترکیبی از همه‌ی این‌هاست و برای بقای رابطه باید تمام این مسائل را پذیرفت.

رمان سِیر عشق درواقع جست‌وجویی است در پی کشف آن چیزی که عشق را زنده نگه می‌دارد، آن چیزی که می‌تواند زیر فشارهای زندگی روزمره باعث دوام احساسات اولیه‌ی انسان شود. دوباتن، با بهره‌گیری از یافته‌های روانشناسی و روانکاوی و با نیم‌نگاهی به فلسفه، توانسته داستانی روان‌شناسانه و فلسفی خلق کند که تکنیک‌های ادبی به اثرگذاری آن کمک کرده‌اند.

نکوداشت‌های کتاب سیر عشق:

– داستانی جذاب که خوراک فراوانی برای فکر کردن فراهم می‌کند. (پیپل)
– دوباتن لنگه ندارد. کتاب سیر عشق، به اندازه‌ی آثار قبلی‌اش، روشنگرانه و انسانی است. (شیکاگو تریبون)
– کتاب سیر عشق مانند یک کتاب خودیاری برای دوست‌یابی و رابطه است که تبدیل به رمان شده. (کات)
– هوشمندانه و کنایه آمیز! موفقیت کتاب سیر عشق به خاطر داشتن شوخی طبعی خاص خودش، زیبایی جملات و احترام به هوش و درک مخاطب است. (نیویورکر)

کتاب سیر عشق برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب حاضر را به کلیه‌ی کسانی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند رویکردشان را به رابطه‌ی عاشقانه بر مبنایی واقع‌گرایانه شکل دهند.

با آلن دوباتن بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی کتاب حاضر اصالتاً سوئیسی است و اکنون در بریتانیا سکونت دارد. آلن دوباتن به دانشگاه هاروارد رفت تا در رشته‌ی دکتری فلسفه تحصیل کند، اما مدتی بعد آن را رها کرد و تمرکز خود را بر نوشتن کتاب‌های فلسفی به زبان ساده گذاشت.

دوباتن با همکاری تعدادی هنرمند و نویسنده مدرسه‌ای با عنوان «مدرسه‌ی زندگی» تأسیس کرده که در بسیاری از کشورها شعبه دارد و بر کمک به انسان‌ها به‌منظور زندگی بهتر و عقلانی‌تر تمرکز کرده است.

آثار مهم و ترجمه شده این نویسنده سوئیسی عبارتند از: «دین برای خداناباوران، جستارهایی در باب عشق، تسلی‌بخشی‌های فلسفه، هنر سیر و سفر، پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند، هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند، خوشی‌ها و مصایب کار، سِیر عشق، در باب مشاهده و ادراک، یک هفته در فرودگاه، اضطراب منزلت(موقعیت) و مصیبت‌های شاغل بودن».

در بخشی از کتاب سیر عشق می‌خوانیم:

در نخستین روزهای بعد از ازدواج و البته در سال‌های آینده نیز، همیشه یک سؤال مشابه از ربیع و همسرش پرسیده خواهد شد: «شما دو نفر چطور با هم آشنا شدید؟» که معمولاً با شوخ‌طبعی و شور و اشتیاقی همدلانه پرسیده می‌شود. در این مواقع، زوج به هم نگاه می‌کنند (گاهی با خجالت، چون کل میز برای شنیدن جواب آن‌ها سکوت کرده‌اند) تا مشخص شود این‌دفعه کدامشان ماجرا را تعریف کند. بسته به افراد حاضر، ممکن است با بذله و شوخی تعریف کنند یا احساساتی. جوابشان ممکن است به کوتاهی یک سطر باشد یا به بلندی یک فصل از کتاب.

توجه این‌چنین نامتناسب به آغاز، بدین دلیل است که آغاز تنها به عنوان یک مرحله در میان مراحل مختلف در نظر گرفته نمی‌شود؛ برای رمانتیک‌ها آغاز همه‌ی آن چیزی را که درباره‌ی عشق مهم است، دربردارد. به همین دلیل است که در بسیاری از داستان‌های عاشقانه، بعد از اینکه زوج از موانع اولیه گذشتند، راوی کاری نمی‌تواند با آن‌ها بکند جز اینکه آینده‌ای نامشخص برایشان رقم بزند یا به کل نابودشان کند. آنچه ما به طور معمول عشق می‌نامیم در واقع تنها، آغاز عشق است.

عجیب است که به ندرت از ربیع و همسرش پرسیده می‌شود بعد از آشنایی‌شان بر آن‌ها چه گذشته، انگار که داستان واقعی رابطه‌ی آن‌ها در حیطه‌ی کنجکاوی دیگران نمی‌گنجد و برایشان فایده‌ای ندارد. ربیع و همسرش هیچ‌وقت با سؤالی که حقیقتاً ذهنشان را مشغول کرده، مواجه نمی‌شوند: «زندگی بعد از ازدواج چطور است؟»

داستان‌های روابطی که بدون هیچ فراز و فرودی دهه‌ها به طول انجامیده‌اند، به طرزی جالب و البته نگران‌کننده، استثناهایی هستند در میان روایت‌هایی که شجاعانه درباره‌ی پیش‌روی عشق می‌گوییم.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار مترجم
رمانتیسم
شیدایی ها
شروع مقدس
عاشق
هم آغوشی و عشق
درخواست ازدواج
از آن پس
مسائل احمقانه
قهرها و دلخوری ها
مهار ذهن
انتقال عواطف
مقصر کلی
یاد دادن و یاد گرفتن
فرزندان
آموزه های عشق
شیرینی
حدومرزهای عشق
هم آغوشی و نقش پدرومادری
شأن خانه داری
بی وفایی
خائن
موافق
مخالف
تمایلات ناسازگار
رازها
فراتر از رمانتیسم
نظریه‌ی دلبستگی
بلوغ
آماده‌ی ازدواج
آینده





معرفی و دانلود کتاب سیر عشق | آلن دوباتن | انتشارات چترنگ